تنش در شرق آسیا؛ هشدار تایوان درباره هدف گرفتن پهپادهای چین
تنش در شرق آسیا؛ هشدار تایوان درباره هدف گرفتن پهپادهای چین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با افزایش تنش‌ها بین کشورهای متحد آمریکا با چین در شرق آسیا، «لی چونگ‌وِی» رئیس شورای امور اقیانوسی تایوان (پست وزراتی در کابینه) درباره هدف قراردادن هواپیماهای بدون سرنشین چین در دریای جنوبی هشدار داد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، لی امروز (چهارشنبه) طی سخنرانی در پارلمان تایوان، گفت این […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با افزایش تنش‌ها بین کشورهای متحد آمریکا با چین در شرق آسیا، «لی چونگ‌وِی» رئیس شورای امور اقیانوسی تایوان (پست وزراتی در کابینه) درباره هدف قراردادن هواپیماهای بدون سرنشین چین در دریای جنوبی هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، لی امروز (چهارشنبه) طی سخنرانی در پارلمان تایوان، گفت این کشور متوجه پروازها مکرر پهپادهای نظامی چین اطراف جزایر «پراتاس» شده و در صورتی که بیش از حد نزدیک شوند احتمال سرنگون کردن آنها وجود دارد.

این مقام تایوانی – که مسئولیت نظارت بر گارد ساحلی این کشور را نیز برعهده دارد – با اشاره به گشت‌زنی هواپیماهای بدون سرنشین چینی اطراف جزایر مذکور، توضیح داد: «آنها البته هرگز به حریم هوایی و آبی ممنوعه ما وارد نشده‌اند، فقط در فاصله معینی اطراف آن چرخ می‌زنند».

بر اساس این گزارش، لی در پاسخ به سوال نمایندگان مبنی بر اینکه گارد ساحلی چه واکنشی به تجاوز احتمای پهپادهای چینی به حریم ممنوعه آنها نشان می‌دهد، از وجود قواعد برخورد و درگیری در دستورکار خود خبر داد.

وی اظهار داشت: «بعد از اینکه آنها وارد [حریم هوایی جزایر پراتاس] شوند، با همان قوانین [درگیری] با آنها برخورد می‌شود. اگر لازم به شلیک باشد، ما نیز آتش می‌گشاییم».

امروز همچنین  وزارت دفاع تایوان اعلام کرد اولین مرحله از بزرگ‌ترین رزمایش سالانه خود موسوم به رزمایش‌های «هان هوانگ» را بین ۲۳ تا ۳۰ آوریل (سوم تا ۱۰ اردیبهشت ماه) برگزار خواهد کرد.

این در حالی است که روز گذشته نیز نیروی دریایی آمریکا از حرکت ناوگروه هواپیمابر خود در نزدیکی جزایر چین در دریای جنوبی، بعد از عبور از تنگه تایوان خبر داده بود. (جزئیات بیشتر)

این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.

آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

انتهای پیام/م