تلفات زلزله در تبریز جبران‌ ناپذیر خواهد بود /کلانشهر تبریز جمعا ۴۵۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد
تلفات زلزله در تبریز جبران‌ ناپذیر خواهد بود /کلانشهر تبریز جمعا ۴۵۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تبریز 4 هزار و 500 هکتار بافت فرسوده دارد گفت: اگر زلزله بزرگی گریبان‌گیر شهر شود تلفات مالی و جانی جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

به گزارش قلم پرس، محمدباقر هنربر در همایش تخصصی تاثیر کاربری اراضی شهری در کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار کرد: خطر و تهدیدات زیادی در سکونت گاه‌های  غیر رسمی تبریز از حیث زلزله وجود دارد. به عبارتی کلانشهر تبریز جمعا ۴۵۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد که اگر زلزله بزرگی گریبان‌گیر شهر شود تلفات مالی و جانی جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به هفته ایمنی و مقابله با زلزله و کاهش بلایایی طبیعی افزود: خوشبختانه در سال های اخیر سازمان های مردم نهاد مشارکت فعال‌ و چشمگیرتری در امداد رسانی در مواقع بحرانی دارند و مسئولان امر نیز باید تسهیل کننده و قدردان این همراهی باشند.

هنربر با بیان اینکه ماده ۱۴ قانون بحران تمام تکالیف واحدهای دخیل را ابلاغ کرده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه زمان وقوع زلزله قابل پیش بینی نیست ولی با عزم جدی تمام ارگان های دخیل در امر پیشگیری، می‌توان از طریق راهکارهای مقاوم سازی و نوسازی خسارت و تلفات مالی و جانی را به حداقل رساند.

وی ضمن اعلام اینکه استاندار آذربایجان‌شرقی تاکید زیادی بر آموزش و مانور کاربردی دارد، افزود: اقدامات خوبی در حوزه آموزش شهروندی و فرهنگ‌سازی در حوزه ایمنی و مقابله با آسیب های زلزله در این راستا انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: ضوابط و قوانین مقابله با زلزله به تمام دستگاهها ارسال شده است و به هیچ وجه نباید اجازه توسعه ساخت و ساز غیرمجاز داده شود چرا که در اثر کم کاری برخی ها در گذشته فضای سبز شهری به سکونتگاه‌های غیرایمن تبدیل شده است.

وی با قدردانی از تلاش های شهردار تبریز در زمینه توجه به موضوع حاشیه نشینی، یادآور شد: شهرداری تبریز و اداره کل راه و شهرسازی استان اقدامات خوبی در حوزه بازآفرینی شهری شروع شده کردند و امیدواریم سرعت اجرایی عملیات افزایش یابد از طرفی هم پیشنهاد ارائه کردیم جابجایی و محل یابی حاشیه‌نشین‌ها به صورت طرح و پروژه ملی مطرح شود چرا که این اقدام به تنهایی از توان شهرداری تبریز و اداره کل راه و  شهرسازی استان خارج است.

انتهای پیام/