تصویب برنامه پنج ساله در تاریخ شورا و شهرداری تبریز بی‌سابقه بود
تصویب برنامه پنج ساله در تاریخ شورا و شهرداری تبریز بی‌سابقه بود

به گزارش قلم پرس، شهرام دبیری شامگاه روز شنبه در نشست هم‌اندیشی رئیس و اعضای شورای شهر تبریز با روسای ادوار گذشته شورا با بیان اینکه شوراها در جایگاه بسیار بالایی قرار دارند، گفت: اردیبهشت سال ۱۳۵۸ حضرت امام خمینی (ره) دستور دادند شوراها برای اداره امورشهر و روستاها تشکیل شود، بعدها این نهاد در […]

به گزارش قلم پرس، شهرام دبیری شامگاه روز شنبه در نشست هم‌اندیشی رئیس و اعضای شورای شهر تبریز با روسای ادوار گذشته شورا با بیان اینکه شوراها در جایگاه بسیار بالایی قرار دارند، گفت: اردیبهشت سال ۱۳۵۸ حضرت امام خمینی (ره) دستور دادند شوراها برای اداره امورشهر و روستاها تشکیل شود، بعدها این نهاد در قانون اساسی تصویب شد که این اداره تبدیل به نهادی نظارتی شود و در قانون اساسی جایگاهش کمی تقلیل یافت و برای شورای شهر ۳۴ وظیفه تعیین شد.
وی ادامه داد: فعلا به همه اختیاراتی که به شوراها در قانون داده شده عمل نمی شود، باید تلاش کنیم تا قوانین موجود را اجرا کرده و خودمان را زیرسوال نبریم و گذشته‌ها را زیر سوال نبریم.
دبیری اظهار کرد: متاسفانه همیشه مسائل مربوط به شورا و شهرداری در جامعه برجسته می‌شود درحالیکه همان اقدامات در سایر نهادها وجود دارد که برجسته نمی شوند، به جای اینکه جایگاه شورا را ارتقا دهیم باعث تنزل آن می‌شویم.
وی در بخشی هم در خصوص برنامه پنج ساله و چشم انداز ۱۲ ساله تبریز بیان کرد: شورای پنجم شهر تبریز برای هدفمند کردن مسیر بودجه در سال دوم شورا، برنامه پنج ساله را مطرح و تصویب کرد که این مهم در تاریخ شورا و شهرداری تبریز بی‌سابقه بود.
دبیری در ادامه گفت: همچنین مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی کلانشهر تبریز در دوره پنجم چشم‌انداز مدون  ۱۲ ساله‌ای را در۱۴۴ ماده با استفاده از متخصصان و مدیران شهری تا سال ۱۴۰۹ تدوین و آماده‌سازی کرد و این چشم‌انداز ۱۲ ساله حاصل بیش از ۵۰ جلسه بررسی و تلاش اعضای مرکز پژوهش درقسمت‌های مختلف بود که اکنون هم مورد استفاده قرار گرفته است.
رئیس ادوار شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: شوراها حقیقتا در امنیت جامعه بسیار موثر بوده و مسائل و مشکلات مردم را پیگیری می‌کنند.
وی با بیان اینکه متاسفانه آنچنان که باید و شاید به شوراها بها داده نمی‌شود، ادامه داد: در زمان جنگ، دولت بودجه نداشت و گفتند که شهرداری‌ها خودکفا باشند.
دبیری گفت: سال‌هاست پیگیر درآمد پایدار شهرداری‌ها هستیم، هم اکنون هم ۱۰ درصد درآمد شهرداری‌ها پایدار است در حالیکه دربسیاری از کشورهای جهان ۸۰ درصد است.
رئیس ادوار گذشته شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه سخنان خود یادآور شد: شهرداری ناچار است از ماده ۱۰۰ و تغییرکاربری درآمدزایی کند.