تدوین طرح مطالعاتی توسعه اشتغال ۶۵ روستای منتخب در آذربایجان شرقی
تدوین طرح مطالعاتی توسعه اشتغال ۶۵ روستای منتخب در آذربایجان شرقی
مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی گفت: طرح مطالعاتی ارایه راهبرد عملی توسعه اشتغال ۶۵ روستای منتخب استان با رویکرد اقتصادی و معیشت محور و با مشارکت مردم برای نخستین بار در کشور تهیه شده است.

محمد اسکندری روز چهارشنبه در جلسه‌ای که به مناسبت روز شهرداری و دهیاران برگزار شد، اظهار کرد: این طرح با اهداف مشارکتی و کاربردی، محدودیت ها و مزیت های گوناگون روستاهای منتخب را با نگاهی علمی به طرح های ملی و منطقه ای مورد بررسی و تحقیق قرار داه است.

وی ادامه داد: راهبردهای عملیاتی توسعه هر روستا با محوریت اقتصاد و اشتغال پایدار در این طرح پیشنهاد و ارایه شده است.

مدیر کل امورروستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی گفت: احداث بازارچه های فروش محصولات روستایی در روستاهای منتخب استان برنامه ریزی و پیگیری شده که برای این منظور ۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

وی اظهار داشت: سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز جهت راه اندازی بزرگترین ناحیه صنعتی کفش و چرم مبنی بر تقویت جایگاه صنعت کفش و چرم استان تخصیص یافته است و ایجاد نخستین شهرک صنایع دستی و روستایی کشور در شهرستان بستان اباد طراحی و اجرا می شود.

اسکندری با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۷۶ روستا در استان وجود دارد ، اظهار داشت: از این تعداد ۳۴۹ تعداد روستا فاقد سکنه و ۲ هزار و ۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار می باشد.

وی ادامه داد: یک هزار و ۹۴۲ روستا دارای دهیار وجود دارد که از این تعداد ۲۷۴ نفر دهیار تمام وقت و یک هزار و ۶۶۸ دهیار پاره وقت می باشند.

مدیر کل امورروستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی گفت: همچنین ۲ هزار و ۷۲ روستا دارای شورای اسلامی با ۵ هزار و ۶۹۳ نفر عضو شورا در استان وجود دارد که از این تعداد ۷۲ نفر زن هستند

وی با اشاره به اینکه ۳۵۲ میلیارد تومان اعتبار در سال گذشته بین دهیاری های استان توزیع شده، افزود: ۲ هزار و ۷۶۲ پروژه عمرانی توسط دهیاری ها با اعتبار ۲ میلیارد و ۹۴۱ میلیون ریال از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ در استان اجرا شده که از این تعداد یک هزار و ۲۰۵ پروژه با اعتبار یک هزار و ۱۷۲ میلیون ریال در سال گذشته اجرا شد.

اسکندری با اشاره به اینکه ۴۳۹ پروژه عمرانی نیز در روستاهای فاقد دهیار و مناطق عشایری استان از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ اجرا شده است، ادامه داد: در حوزه امور زیربنایی نیز در سال گذشته ۹۳۸ پرونده تغییر کاربری روستایی تایید و ۲۰ هزار تن قیر رایگاه برای آسفالت معابر روستایی تخصیص داده شد.

مدیر کل امورروستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی اظهار کرد: ۱۳۶ طرح هادی در سال گذشته در روستاهای استان اجرا و همچنین ۳۰۳ طرح هادی روستایی مورد مطالعه قرار گرفته است که ۲ هزار و ۵۲۱ واحد بهسازی شده و به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۳۶۰ روستا گازرسانی شده است، افزود: در سال گذشته ۱۰۱ روستا عملیات گازرسانی انجام و از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ شمسی، ۱۲۷ کیلومتر به راه آسفالته روستایی استان اضافه شده است.

اسکندری با اشاره به اینکه در حوزه بهداشت و درمان ۸۵۶ خانه بهداشت و ۱۳۴ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی در استان فعال است، ادامه داد: در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی یک هزار و ۸۵۰ روستا از پوشش تلفن همراه و یک هزار و ۹۶۰ روستا از پوشش اینترنت بهره مند است.

وی با اشاره به وضعیت فضاهای ورزشی روستایی گفت: ۸۵۰ هزار و ۴۵۰ مترمربع فضای روباز(خاکی) ، ۳۲ هزار مترمربع زمین چمن و ۶۰ هزار و ۸۴۹ مترمربع فضای سرپوشیده ورزشی در روستاهای استان وجود دارد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی با اشاره اجرای قانون اشتغال پایدار روستایی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ اظهار داشت: در این مدت برای ۴ هزار و ۵۳۵ طرح میزان ۴ میلیارد و ۹۵۸ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده که برای ۸ هزار و ۶۴۹ نفر ایجاد اشتغال شده و ۴ هزار و ۵۹۶ طرح برای اشتغال زایی ۹ هزار و ۲۰۶ نفر نیز مصوب شده است.

وی گفت: در حوزه ارایه تسهیلات قرض الحسنه روستایی از محل جز ۳ بند و تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز برای یک هزار و ۳۰۰ نفر تسهیلات ارایه شده که موجب اشتغازایی برای ۸۲۵ نفر شده است.