تحولات اجتماعی مغفول مانده است
تحولات اجتماعی مغفول مانده است

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تحولات اجتماعی در تمامی دوران مغفول مانده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: تحولات اجتماعی پایه و مبنای یک جامعه محسوب می‌شود که این موضوع در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است. به گزارش قلم پرس، محمدرضا پورمحمدی در نشست مدیران کل امور اجتماعی و فرهنگی […]

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تحولات اجتماعی در تمامی دوران مغفول مانده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: تحولات اجتماعی پایه و مبنای یک جامعه محسوب می‌شود که این موضوع در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش قلم پرس، محمدرضا پورمحمدی در نشست مدیران کل امور اجتماعی و فرهنگی استان‌های دارای مرکز نگهداری معتادین متجاهر، با اشاره به سابقه‌ی  ۷۰۰ ساله‌ علم و تحصیل در دانشگاه ربع رشیدی تبریز، اظهار کرد: زمانی تبریز دارای دانشگاهی بوده که شش هزار نفر از اقصا نقاط مختلف جهان برای تحصیل به این مرکز مراجعه می‌کردند، اما به‌رغم این تاریخ باشکوه، دچار غفلت‌هایی شدیم که امروزه ما را با آسیب‌های اجتماعی جدی از جمله اعتیاد مواجه کرده است‌.

وی ادامه داد: معتقدم مسائل اجتماعی نیز مانند مسائل فنی و مهندسی دارای پیچیدگی خاصی است و آن را در دنیای امروز فراپیچیدگی نام گذاری کرده‌اند، نمی‌توان گفت که آیتم‌های آموزش پایین بوده پس در نتیجه آن، اعتیاد افزایش یافته است؛ بلکه ده‌ها عامل می‌تواند در به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی در کشور تاثیر گذار باشد.

پورمحمدی با اشاره به بی توجهی نسبت به رشته‌های علوم اجتماعی در دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: آن‌چه که جامعه را نجات می‌دهد علم صاحب نظران علوم انسانی است و آسیب‌های اجتماعی که امروز گرفتار آن هستیم، به مراتب خطرناک‌تر از عقب ماندگی تکنولوژی است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی منشأ سرمایه انسانی، اقتصادی و تمامی توسعه‌ها است، اظهار کرد: اساس سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و اجتماعی است که نوعی کالای نامشهود محسوب شده و باور کردن سرمایه اجتماعی بسیار دشوار است.

وی ادامه داد: همان‌طور که مشکلات اقتصاد صرفا مسئله‌ اقتصادی نیست بلکه آغشته به مسائل مختلف از جمله سیاسی است، مسائل اجتماعی نیز با تمامی حوز‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مرتبط است که باید با بررسی و مطالعه راهکارهای‌ موثری برای مقابله با این مشکلات ارائه دهیم.

وی با بیان این‌که فرد معتاد مجرم نیست بلکه بیمار بوده و باید بیماران را بازپروری و توانمند کنیم، افزود: متاسفانه اکنون بلای خانمان سوز اعتیاد به گروه‌های پایین سنی نیز رسیده است، باید به عنوان مسئولان متولی بخش‌های مختلف، تدبیر کرده و دست به کار شویم؛ چرا که اگر دیر بجنبیم پیامدهای آن جبران نخواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی مبارزه با اعتیاد را یکی از مسائل مهم جامعه دانست و گفت: با وجود تمامی این مسائل اگر پشت سر را نگاه کرده و وضعیت را با گذشته مقایسه کنیم، خواهیم دید که از بسیاری از موانع عبور کرده‌ایم و بی‌شک با همت مضاعف این دشواری‌ها را نیز پشت سر می‌گذاریم.

وی در پایان بر مشارکت و همکاری خیران و اندیشمندان در راستای رفع و مقابله با مشکلات و آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.