تجهیز سیلوهای آذربایجان‌شرقی به سامانه هوشمند اندازه‌گیری
تجهیز سیلوهای آذربایجان‌شرقی به سامانه هوشمند اندازه‌گیری

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری آذربایجان‌شرقی، از نصب دستگاه‌های هوشمند اندازه‌گیری در سیلوهای استان خبر داد. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، احمد محمدزاده، اظهار داشت: دستگاه‌های هوشمند اندازه‌گیری توسط تیم تحقیقاتی دانشجویان دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شده و برای نخستین بار در ایران، در سیلوهای آرد استان […]

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری آذربایجان‌شرقی، از نصب دستگاه‌های هوشمند اندازه‌گیری در سیلوهای استان خبر داد.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، احمد محمدزاده، اظهار داشت: دستگاه‌های هوشمند اندازه‌گیری توسط تیم تحقیقاتی دانشجویان دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شده و برای نخستین بار در ایران، در سیلوهای آرد استان نصب می‌شود.

وی، در خصوص علت نصب دستگاه‌های هوشمند، افزود: با توجه به اینکه همه ساله مقداری از خریدهای سالانه گندم در سیلوهای دولتی و بخش خصوصی ذخیره‌سازی می‌شود، برای کنترل گندم‌ها نیاز بود تا دستگاه‌هایی نصب شود که هر لحظه از موجودی کندوها مطلع شویم.

وی در ادامه با بیان اینکه در گذشته موجودی تنها از طریق دفاتر کنترل می‌شد و کنترل به صورت دستی از طریق سیلوها به خاطر ارتفاع سخت بود، بر همین اساس با استفاده از تجربیات دانشگاه دستگاهی، دستگاهی هوشمند در این خصوص طراحی شد تا بتوانیم از موجودی کندوها به صورت دقیق مطلع شده و دیگر مسائل را کنترل کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری آذربایجان‌شرقی، گفت: با نصب این دستگاه‌ها کنترل صحت موجودی‌های آنچه در سیلوها انجام می‌شود، به‌طوری که حتی گزارش برداشت از یک سیلو مستقیما به رئیس اداره غله از طریق سامانه پیامکی ارسال خواهد شد.

وی، ادامه داد: با توجه به مصوبه جلسه کارگروه آرد و نان استان، مقرر شد تا ابتدا به صورت آزمایشی در تعدادی از کندوها نصب شود که پس از بررسی‌های لازم، نتیجه آزمایش مثبت اعلام شد و با توجه به این مسئله نیز اداره غله اقدام به نصب در همه سیلوهای دولتی و بخش خصوصی خواهد کرد و سیلوهای استان نیز ملزم به نصب دستگاه‌های اندازه‌گیری هوشمند در کندوها هستند.

علی نیرومند، مدیرعامل سابق شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۸، نیز در خصوص این دستگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، با بیان اینکه دستگاه هوشمند اندازه‌گیری برای اولین بار در ایران در تبریز طراحی شده است، گفت: با این دستگاه سنجش اندازه‌گیری موجودی سیلوهای به صورت عمودی ذخیره شده و از طریق سیم‌کارت تعبیه شده در آن اطلاعات به‌صورت پیامک به کاربر منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه این فکر و ایده از استان آذربایجان‌شرقی برخاست و بعد از طی مراحل آزمایشی به صورت طرح ملی مصوب شد، ادامه داد: ۵ میلیارد تومان برای تولید در استان اختصاص داده شده است و سیلوهای بخش دولتی و خصوصی باید در کندوها نصب کنند.

نیرومند، گفت: صفر تا صد این دستگاه توسط دانشجویان دانشکده الکترونیک طراحی شده و یک دستگاه بسیار خوب است حتی چند مدت به صورت پایلوت کار کرد.

وی خاطر نشان کرد: دقت این دستگاه به اندازه‌ای است که حتی در زمان بارگیری گندم، گرد و غبار حاصل از آن نیز می‌تواند توسط دستگاه محاسبه شود.

نیرومند با بیان اینکه دستگاه به صورت نشکن بوده و از ارتفاع ۵۰ متری سیلو هم پرتاب شود مشکلی در آن به وجود نمی‌آید، گفت: دستگاه اطلاعات ۶۴ روز را در خود حفظ و نگهداری می‌کند و همچنین دارای ۲ دوربین بوده، به‌طوری که اولین دوربین لیزر آبی را به سطح عمق سیلو می‌فرستد دومین دوربین بازخورد لیزر را گرفته و در نتیجه، عمق، ارتفاع، شعاع و قطر سیلو را محاسبه و موجودی گندم را هر ۵ دقیقه به صورت دقیق حساب کرده و از طریق دیتابیس موجود در سرور مرکزی ارسال می‌کند.