تب‌برفکی، طاعون قرن ۲۱
تب‌برفکی، طاعون قرن ۲۱

به دنبال شیوع بیماری تب برفکی در بین احشام و دام‌های سبک و سنگین روستاهای شهرستان اهر دامداران و روستائیان منطقه خواستار مساعدت ویژه مسئولان شدند. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، به دنبال شیوع بیماری تب برفکی در بین احشام و دام‌های سبک و سنگین روستاهای شهرستان اهر دامداران و روستائیان منطقه […]

به دنبال شیوع بیماری تب برفکی در بین احشام و دام‌های سبک و سنگین روستاهای شهرستان اهر دامداران و روستائیان منطقه خواستار مساعدت ویژه مسئولان شدند.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، به دنبال شیوع بیماری تب برفکی در بین احشام و دام‌های سبک و سنگین روستاهای شهرستان اهر دامداران و روستائیان منطقه خواستار مساعدت ویژه مسئولان شدند.

این بیماری که در روستاهای شهرستان اهر شیوع پیدا کرده است نیاز به بسیج عمومی، همکاری و مساعدت ویژه مسئولان استانی دارد.

فرهاد سیفی عضو شورای اسلامی روستای انجرد گفت: بیش از ۳۰۰ رأس دام در این روستا اعم از دام سبک و سنگین تلف شده‌اند و به مسئولان هم در این ارتباط اطلاع‌رسانی کرده‌ایم،  ولی اقدام قابل توجه صورت نگرفته و اگر این روند ادامه پیدا کند و درمان لازم صورت نگیرد مابقی احشام منطقه نیز تلف خواهند شد.

وی افزود: تنها درآمد مردم که دام‌ها هستند و از این طریق امرار معاش و گذران زندگی می‌کنند انتظار داریم مسئولان به داد مردم این روستاها برسند.

تعطیل شدن میدان دام اهر

جانشین اداره دامپزشکی اهر نیز با تأیید این بیماری در روستاهای اهر گفت: در این زمینه با توزیع اطلاعیه‌های آموزشی و برگزاری کلاس‌ها در روستاها در ارتباط با بیماری تب برفکی اطلاع‌رسانی لازم انجام شده است.

عباس‌پور گفت: برای جلوگیری از شیوع این بیماری فعلا میدان دام شهرستان اهر تعطیل شده و حمل و نقل و جابجایی دام از این شهرستان ممنوع است و به دامداران توصیه شده محل نگهداری احشام را ضدعفونی و آهک پاشی کنند.

وی، گفت: برای پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی از بیستم اردیبهشت ماه سال‌جاری توزیع واکسن در این شهرستان آغاز می‌شود.

حامد همتی رئیس شورای شهرستان در ادامه این گزارش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: پس از اطلاع از شیوع این بیماری پیشنهاد جلسه فوری با مسئولان شهرستان دادیم تا در این زمینه با هماهنگی ادارات و نهادها بتوانیم کمک لازم را به روستاهایی که این بیماری شیوع پیدا کرده‌اند انجام دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز تب برفکی یا بیماری پا و دهان را یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی برشمرد که موجب بیمار شدن حیوانات از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود، این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد می‌کند و متعاقبا تاول‌هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که می‌تواند موجب لنگی حیوان شود این بیماری بسیار واگیردار است.

چنگیز احمدزاده گفت: بیماری تب برفکی قابلیت انتقال به انسان را ندارد و جزء بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب نمی‌شود و برای جامعه انسانی خطری ندارد. این بیماری درمان خاص ندارد بهترین راه پیشگیری و مقابله با آن واکسینه کردن دام‌ها و رعایت بهداشت و جلوگیری از تردد دام‌های آلوده است این بیماری از طریق باد، آب، گوشت، شیر آلوده در دام‌ها منتشر می‌شود.

وی، افزود: این بیماری افزون بر لنگی پا و زخم و تاول در دهان و زبان دام تولید شیر و گوشت را نیز کاهش می‌دهد و رعایت موارد بهداشتی، قرنطینه‌ای و جلوگیری از تردد دام در بین دامداری‌ها و عدم خرید دام از مکان‌های نامعتبر در مرحله نخست کنترل بیماری تب برفکی و واکسیناسیون در مراحل بعدی کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری است.

*ضرورت جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی در شهرستان اهر

فرماندار شهرستان اهر بر ضرورت جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی در این شهرستان تاکید کرد.

سیدمحمد عابدی گفت: برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی در بین دام‌های شهرستان اهر، عوامل نیروی انتظامی و پلیس راه و اداره دامپزشکی باید ضمن آمادگی، نسبت به ورود و خروج و به خصوص ورود دام از مبادی و تردد خودروهای حامل دام مشکوک کنترل‌های لازم را انجام دهند.

فرماندار شهرستان اهر همچنین گفت: در کنار واکسیناسیون دام و همچنین کنترل بیماری تب برفکی، لازم است دامداران و روستائیان نیز هنگام خرید و فروش دام نسبت به سالم بودن دام‌ها اطمینان حاصل کنند و در صورت مشکوک بودن ادارات ذیربط و به خصوص مسئولان دامپزشکی را مطلع کنند تا اقدامات لازم و سریع انجام شود.

عابدی گفت: برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی نباید از آموزش و آگاه‌سازی دامداران غافل شد و از دامپزشکی، جهادکشاورزی، مراکز بهداشتی و درمانی روستاهای شهرستان اهر انتظار داریم با چاپ و نصب پلاکاردهای آموزشی و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی با حضور دامپزشکان در میدان دواب و همچنین روستاها فروشندگان دام و روستائیان را از نحوه جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی آگاه کنند.

گزارش فارس حاکی است، بیش از ۶۰۰ هزار واحد دامی در شهرستان اهر وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی مناسب از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران ذیربط برای پیشگیری و مقابله با این بیماری است.