تبریز در مدار توسعه/ از ساماندهی حاشیه شهر تا تحقق آرزوهای دیرین
تبریز در مدار توسعه/ از ساماندهی حاشیه شهر تا تحقق آرزوهای دیرین
سال ۹۶ و ۹۷ برای شهرداری تبریز سال های پرکاری به شمار می آید. در این دوسال با پروژه های زیرساختی از جمله مترو، ارتقا سرانه فضای سبز، افتتاح کارخانه آسفالت و برگزاری رویداد بین المللی «تبریز۲۰۱۸» شهرداری تبریز توانست روند توسعه تبریز را سرعت بخشد.

قلم پرس: ایرج شهین باهر، شهردار تبریز هم از زمان آغاز به کار خود با اقدامات جهادی و تصمیم های شجاعانه ای که در حوزه های مختلف شهری اتخاذ کرده است، توانسته در این مدت کوتاه عناوینی از جمله چهره سال راه و ساختمان، نشان عالی اتاق بازرگانی، نمایندگی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور را کسب کند.

در ادامه این مطلب مهم ترین تحولات مدیریت شهری تبریز را در دوسال اخیر معرفی کرده ایم.

۱۲آذر۹۶؛ کلید عمارت شهرداری تبریز در دست جوان ترین شهردار کلانشهرهای کشور

۱۲آذرماه سال ۹۶، ایرج شهین باهر ۴۵ساله، با حکم وزیر کشور، به عنوان پنجاه و ششمین شهردار تبریز معرفی شد. شهین باهر دوم مهرماه سال ۹۶، با رای اعضای پنجمین شورای شهر تبریز به عنوان شهردار تبریز انتخاب شده بود.

او  علاوه بر اینکه در زمان انتخاب خود به عنوان شهردار تبریز، «جوان ترین شهردار کلانشهرهای کشور» بود، به خاطر تحصیلات عالی اش در حوزه برنامه ریزی شهری، در بسیاری از محافل از او به عنوان «متخصص ترین شهردار کلانشهرها» یاد شد.

ریاست سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی و عضویت در چهارمین دوره شورای شهر تبریز از مهم ترین فعالیت های اجرایی شهین باهر به شمار می رود.

۲۹آذر ۹۶؛ برای اولین بار در کشور، قرارداد نیروگاه زباله سوز تبریز نهایی شد

پس از پیگیری های فراوان شهردار تبریز و با انتشار فراخوان بین المللی برای احداث نیروگاه زباله سوز در تبریز، یک شرکت فرانسوی در مناقصه برنده شده و لایحه این قرارداد در شورای شهر مصوب و در فرمانداری تبریز مورد تایید قرار گرفته است.

مشابه این نیروگاه در مرکز شهر وین، در شهر موناکو و  دیگر شهرهای مهم اروپایی ایجاد شده است و فاقد هر گونه آلایندگی زیست محیطی است.

وزارت کشور نیز با ارسال نامه ای از مدیر کل هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، ضمن تایید احداث نیروگاه زباله سوز در تبریز مجوز عقد قرارداد بین شهرداری تبریز و شرکت فرانسوی را صادر کرد.

۲۶دی ۹۶؛ نشان عالی اتاق بازرگانی تبریز به شهردار تبریز اعطا شد

در جلسه ای که با حضور شهردار تبریز، رئیس و تعدادی از اعضای شورای شهر، اعضای هئیت رئیسه اتاق بازرگانی، تعدادی از تجار، بازرگانان و صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی در محل اتاق بازرگانی تبریز تشکیل شده بود این نشان به ایرج شهین باهر اعطا شد.

تبریز یکی از صنعتی ترین شهرهای ایران به حساب می آید و شهردار تبریز از زمان آغاز به کار خود پای ثابت جلسات شورای گفتگوی بخشی خصوصی با دولت بوده است. این نشان به پاس تعامل سازنده مدیریت شهری با صاحبان سرمایه و بخش خصوصی به شهین باهر اعطا شد.

۲۷دی ۹۶؛ تبریز، رتبه اول احیای بافت حاشیه نشین کشور/ تخصیص بودجه ملی برای بافت حاشیه تبریز

بر اساس گزارشی که وزارت مسکن و شهرسازی ارائه داده است، در کل کشور فقط در تبریز برای رفع مشکل حاشیه نشینی اقدام عملی صورت گرفته.

شهرداری تبریز برای ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی در سال ۹۷ شروع به احداث ۱هزار واحد مسکونی در شهرک  های اندیشه و ارم برای جابجایی ساکنین سکونتگاه های غیررسمی کرد.

همچنین با توجه به این‌که بعد از تهران، کلانشهر تبریز بیشترین بافت فرسوده و حاشیه نشین کشور را در خود جای داده است، پس از چند ماه تلاش مستمر شهردار تبریز، برای نخستین بار این ردیف اعتباری ملی برای این کلانشهر تخصیص یافت.

۱۹بهمن ۹۶؛ تحقق یک آرزوی دیرین

موضوع انتقال پادگان لشکر ۲۱ حمزه سیدالشهدای ارتش جمهوری اسلامی در تبریز که از سال ها قبل مطرح و تا مدت ها مسکوت مانده بود، همزمان با هشتمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی، عملیاتی شد تا آرزوی مردم این شهر محقق شود.

با انتقال کامل پادگان ارتش، ۲۵ اسفندماه سال ۹۷ خیابان شهدای ارتش در محل پادگان احداث شد که نمونه از یک خیابان استاندارد به شمار می آید.

۱۷اسفند ۹۶؛ انتخاب شهردار تبریز به عنوان چهره برتر راه و ساختمان کشور در سال ۹۶

با برگزاری جشن سال راه و ساختمان کشور، تندیس ویژه شهردار چهره برتر سال ۹۶ در حوزه راه و ساختمان، به ایرج شهین‌باهر، شهردار تبریز اهدا شد.

جشنواره چهره سال راه و ساختمان در سال جاری با استقبال چشمگیر مردم مواجه شد، با این تفاوت که در سال جاری مخاطبان بر مبنای انتخاب ۱۰ کاندیدا که برگزیده کمیته‌های نظام مهندسی، راه و شهرسازی و پروژه‌های عمرانی بودند نفرات برتر را برگزیدند و در دسته شهرداری ها نیز دو دسته کلانشهرها و شهرهای بالای ۲۵۰ هزار نفر ملاک ارزیابی قرار گرفت.

۵اردیبهشت ۹۷؛ ورودی باشکوه به پایتخت گردشگری جهان اسلام همگام با رئیس جمهوری

مراسم افتتاحیه رویداد بین المللی «تبریز۲۰۱۸» ۵اردیبهشت ماه سال ۹۷ با حضور رئیس جمهوری ایران و نماینده کشورهای مختلف اسلامی در سالن همایش های بین المللی خاوران تبریز برگزار شد.

با میزبانی، هماهنگی و تدارکات گسترده شهرداری تبریز در مرکز همایش های بین المللی خاوران، رئیس جمهوری کشورمان شخصا در این مراسم حضور یافت.

وجود مناطق نمونه گردشگری تبریز از جمله وجود دو اثر جهانی، همچنین وجود مجتمع‌های خدمات گردشگری، وجود موزه‌های مهم، چشم انداز و تنوع تاریخی و آداب این شهر  و در نهایت جهان شهر بودن تبریز، از عواملی بود که باعث شد این شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی برای سال ۲۰۱۸ انتخاب، معرفی و در نهایت در مجمع بین المللی گردشگری برگزیده شود.

فرصت انتخاب به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام پس از ۵۷ سال دیگر دوباره برای یکی از شهرهای ایران دست خواهد داد.

۵اردیبهشت ۹۷؛ تبریز، شهر همیشه تمیز

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، در جریان سفر خود به استان آذربایجان شرقی و تبریز در اردیبهشت ماه سال ۹۷، این شهر را شهر همیشه تمیز ایران دانست.

او گفت: اینکه تبریز همیشه تمیز است و تکدی گر در خیابان ندارد، ویژگی های مثبتی هستند که باید حفظ شوند.

سرلشکر صفوی، دستیار عالی فرمانده کل قوا نیز در مراسمی در دانشگاه تبریز، گفته بود: شهری به تمیزی و پاکیزگی تبریز ندیده ام.

گرچه تمیزی یکی از اصول شخصی تبریزی ها به شمار می آید، اما بیش از ۲هزار پاکبان در سطح شهر تبریز برای حفظ نظافت این شهر به صورت شبانه روزی مشغول به فعالیت هستند.

۵اردیبهشت ۹۷؛ بزرگ ترین مرکز همایش های بین المللی شمال غرب کشور در تبریز افتتاح شد

مرکز همایش های بین المللی تبریز یا خاوران با ۲۴ هزار مترمربع مساحت و ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه روز چهارشنبه، ۵اردیبهشت طی آیینی با حضور رییس جمهوری افتتاح شد.

این پروژه که به عنوان بزرگترین زیرساخت فرهنگی شمالغرب کشور مطرح است با جدیت شهرداری کلانشهر تبریز در مدت ۳۲ ماه به دست رییس جمهوری رسماً به بهره برداری رسید.

 این مرکز شامل یک سالن ۱۵۰۰ نفری، ۲ سالن کنفرانس و آمفی تئاتر ۱۲۰ و ۸۰ نفری و ۲ کلاس آموزشی است که با فعالیت آن، نیاز مبرم تبریز به وجود چنین مرکزی، به بهترین وجه تامین می گردد.

۱۱تیر ۹۷؛ جدال همزمان ۲۰۱۸شطرنج باز در تبریز

به مناسبت رویداد بین‌المللی «تبریز۲۰۱۸»، مسابقه بزرگ شطرنج سیمولتانه با حضور ۲۰۱۸ نفر شطرنج باز از سراسر کشور در محوطه استخر پارک بزرگ ائل گلی برگزار شد.

در این مسابقه که به همت شهرداری تبریز برگزار شد، آناتولی کارپوف روسی، استاد بزرگ شطرنج جهان و رامبد جوان به عنوان میهمانان ویژه حضور یافتند.

سیمولتانه که مسابقه همزمان استاد بزرگ‌های این رشته با چندین نفر به صورت همزمان است، میزبان ۸ استاد بزرگ از ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان حضور داشتند و این بزرگ ترین مسابقه همگانی ایران در زمینه شطرنج به حساب می آید.

۱۴شهریور ۹۷؛ کارخانه آسفالت تمام اتوماتیک شهرداری تبریز به بهره برداری رسید

۱۴شهریورماه ۹۷، شهرداری کلانشهر تبریز برای بهبود کیفیت آسفالت و جلوگیری از آلودگی هوا، کارخانه آسفالت ۱۶۰ تنی و ۱۲۰تنی مجهز به سوخت گاز طبیعی را بهره برداری کرد.

 برای جلوگیری از آلودگی هوا کارخانه آسفالت مجهز به گاز طبیعی شده است. استفاده از گاز طبیعی در تولید آسفالت علاوه بر اینکه کیفیت آسفالت را بالا می برد مانع از آلودگی هوا نیز می شود.

همچنین با دستور شهردار تبریز از ابتدای سال ۹۷، نهضت آسفالت در تبریز آغاز شد. سازمان عمران شهرداری تبریز اعلام کرده است که در طول سال ۹۷، بالغ بر ۱۵۰تن آسفالت در سطح شهر تبریز توزیع شده است. نهضت آسفالت در سال ۹۸ هم ادامه دارد.

۱۸مهر ۹۷؛ برای اولین بار شهردار تبریز  نماینده شهرداران کشور در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور شد

ششمین دوره انتخابات شهرداران عضو شورای سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور صبح چهارشنبه ۱۸ مهرماه با حضور شهرداران منتخب استان ها تشکیل و با رای آن ها شهرداران عضو شورای سازمان انتخاب شدند.

شهین باهر اولین شهردار تبریز است که به عنوان نماینده شهرداران کشور در سازمان شهرداری ها و دهیاری ها انتخاب شده است.

۱۶آبان ۹۷؛ برای اولین بار در ایران، حیوانات زیر یک سقف قرار گرفتند

اینکه حیواناتی چون سگ و گربه در تبریز «محترم» شمرده می شوند، واقعیتی است که هر گردشگر با یک ساعت گردش در سطح شهر تبریز می تواند به آن پی ببرد.

پناهگاه حیوانات پردیس یک پناهگاه حیوانات در حومه شهر تبریز است که در سال ۱۳۹۰ تأسیس شده و وابسته به «انجمن حامی حیوانات تبریز» به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد است با همکاریِ شهرداری تبریز، اقدام به جمع‌آوری و نگهداری حیوانات بلاصاحبِ سطح شهر تبریز به خصوص سگ‌ها می‌کند. حیوانات ولگرد و خیابانی تبریز در این مرکز انگل زدایی و با رعایت اصول بهداشتی،  عقیم سازی می‌شوند.

همچنین با تصمیم شورای شهر و شهرداری تبریز برای اولین بار در کشور برای یجاد الفت و مهربانی بیشتر مردم با حیوانات، واحد مدیریت حیوانات شهری در تبریز ایجاد شده و شروع به کار کرده است.

۲۶آذر ۹۷؛ تبریز پاک ترین مرکز استان ایران در سال ۲۰۱۸ شد

 پایگاه بین‌المللی دیده‌بانی آلودگی هوا، مستقر در سوئیس کیفیت آسمان بیش از سه هزار شهر در ۷۳ کشور را مورد سنجش قرار داده و فهرستی از شهرها و پایتخت‌های پاک و آلوده را منتشر کرده است که در این میان تبریز در بین مراکز استان های ایران، عنوان پاک ترین شهر را به خود اختصاص داده است.

گسترش و استانداردسازی ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی، توسعه شبکه قطار شهری، اجرای طرح زوج و فرد و تاسیس کارخانه های دوستدار محیط زیست از جمله اقدامات شهرداری تبریز برای پاکیزگی آلودگی هوای شهر است.

ایرج شهین‌باهر، شهردار تبریز نیز هر هفته سه‌شنبه مسافت منزل تا محل کار خود را با مترو، اتوبوس، تاکسی و دوچرخه می‌پیماید و هرهفته به کمپین سه‌شنبه‌های پاک یا بدون خودرو می‌پیوندد. او معتقد است شهروندان با حذف خودروهای تک‌سرنشین از زندگی خود می‌توانند بخشی از معضلات شهری را حل کنند.

۲۸آذر ۹۷؛ تبریز، رتبه نخست کاهش تصادفات درون شهری

کلانشهر تبریز با کاهش ۴۶ درصدی آمار تصادفات درون شهری در شش ماهه نخست سال ۹۷، رتبه اول را در بین شهرهای کشور کسب کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در همایش روز ملی حمل و نقل با اهدای تندیس و لوح از ایرج شهین باهر شهردار تبریز تقدیر کرد.

به تازگی نیز اعلام شد شهر تبریز در اوایل سال ۹۸ برای سومین سال متوالی کمترین میزان تصادفات منجر به فوت را داشته و این میزان نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد کاهش یافته است.

اتخاذ تدابیری همچون نصب علائم راهنمایی و رانندگی و تجهیزات ترافیکی، خط کشی های عرضی و طولی، نصب اخطار مدارس در مکان مناسب، نصب پیش آگهی در محل های پرتردد، نصب سرعت کاه، چراغ های فرماندهی، شناسایی، ایمن سازی و اصلاحات هندسی معابر و خیابان ها و ترویج فرهنگ رانندگی بین خطوط از عواملی بوده که باعث شده تبریز عنوان نخست کشوری را در کاهش میزان تصادفات داخل شهر کسب کند.

۷بهمن ۹۷؛ تدوین چشم انداز راهبردی شهرداری تبریز برای افق ۱۴۰۹

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و پژوهش شهرداری تبریز از تدوین چشم انداز راهبردی شهرداری تبریز برای افق (۱۴۰۹_۱۳۹۸) به عنوان مبنای عمل کلیه اقدامات شهرداری خبر داد.

 این برنامه چشم انداز طی جلسه‌های متعدد توسط کارشناسان مرکز پژوهش‌های شورا و شهرداری تبریز از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

این سند چشم انداز راهبردی مبنای عمل کلیه اقدامات در حوزه‌های کارکردی شهرداری اعم از ایمنی و مدیریت بحران، اجتماعی و فرهنگی، حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، شهرسازی و معماری و… است.

۲اسفند ۹۷؛ برای اولین بار در کشور، مجموعه کتاب های آموزش شهروندی شهرداری تبریز رونمایی شد

مجموعه ۲۶ جلدی کتب آموزش شهروندی که به همت شهرداری تبریز تدوین و چاپ شده است در نمایشگاه دستاوردهای مدیریت شهری و روستایی در بندرعباس رونمایی شد.

این مجموعه در ۲۶ جلد گردآوری و چاپ شده است که ۱۳ جلد ویژه دانش آموزان و ۱۳ جلد آن ویژه مربیان در محورهای مختلف شهروندی تدوین و تنظیم شده است.

 حقوق شهروندی، خدمات شهری و فضای سبز، توسعه پایدار و محیط زیست، معماری و شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، اوقات فراغت، ورزش، خلاقیت، پدافند غیرعامل و تکنیک های آموزشی از جمله موضوعات مورد بحث در این مجموعه است.

 همچنین در نهمین جشنواره تجلیل از برترین ها و فعالان عرصه اوقات فراغت، شهرداری تبریز برای پنجمین سال متوالی به عنوان رتبه برتر طرح غنی سازی اوقات فراغت شهروندان در بین ۲۹ دستگاه متولی برنامه های اوقات فراغت استان معرفی و تجلیل شد.

۱۷فروردین ۹۸؛ معرفی تبریز از قاب تلویزیون

سریال روزهای بی‌قراری ۲ با سفارش و مشارکت شهرداری تبریز توسط صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقیتولید شده است.

هدف از سفارش تولید و مشارکت در ساخت سریال روزهای بی قراری ۲ معرفی هرچه بیشتر شهر تبریز است و بسیاری از قسمت‌های این سریال در اماکن تاریخی و دیدنی و عمومی شهر تبریز تصویربرداری شده است. این سریال از اواسط فروردین سال جاری از شبکه ۲ سیما پخش می شود.

فروردین ۹۸؛ سیل امداد از تبریز به مناطق سیل زده

وقوع سیلاب در استان های گیلان، ایلام، لرستان، خوزستان و… در ابتدای سال ۹۸ خسارات و تلفات فراوانی در پی داشت. شهرداری تبریز از اولین ساعات وقوع سیلاب با اعزام نیروهای امدادی و تجهیزات مورد نیاز، به کمک هم وطنان آسیب دیده شتافت.

تا این لحظه ۵گروه اعزامی متشکل از نیروهای آتش نشانی و امدادی شهرداری تبریز با دستور مستقیم شهردار تبریز به نقاط سیل زده از جمله آق قلا، پل دختر، ایلام و… اعزام شده است.

۱۶۰نفر از نیروهای امدادی شهرداری تبریز با تجهیزات و ماشین آلات مختلف در مناطق سیل زده حضور یافته و محموله های امدادی شهرداری تبریز به ارزش ۴۰۰میلیون تومان را بین هموطنان آسیب دیده توزیع کرده اند.

پیامک پرداخت حقوق کارکنان شهرداری تبریزهمچنان  به‌موقع می‌رسد

درحالی که بسیاری از شهرداری‌های کلانشهرهای کشور در پرداخت حقوق کارکناشان با مشکلاتی مواجه هستند و معمولا حقوق با یک یا دوماه تعویق پرداخت می‌شود، شهرداری تبریز در این شرایط سخت اقتصادی حقوق و مزایای کارکنانش را به موقع‌ می‌پردازد.

شهردار تبریز اعلام کرده است که ماهانه ۶۰میلیارد تومان به ۱۳هزار نفر نیروهای شهرداری تبریز حقوق و مزایا پرداخت می شود که در کنار اجرای سایر پروژه ها این یک افتخار به حساب می آید.

شهرداری خوش حساب، اجازه نمی دهد مترو متوقف شود

شهرداری تبریز در سال ۹۷، بیش از ۲۰۰میلیاردتومان به پروژه قطار شهری تبریز پرداخت کرده و اجازه نداده که پروژه قطار شهری متوقف شود.

حالا به طور متوسط ماهانه حدود ۳۰۰ هزار مسافر در سال جاری به وسیله خط یک مترو مترو جا به جا می شوند. این آمار نسبت به سال های گذشته ۳برابر افزایش داشته است.

به همت شهرداری تبریز، خط یک و نیمی از خط دو قطار شهری تبریز تا پایان سال ۹۸ به اتمام می رسد.

مترو تبریز از جمله معدود پروژه های قطار شهری کشور است که عملیات آن در سه شکل تراموا، روی زمین و زیرزمین اجرا می شود.

پارک صفاری، پلی سبز از باغشهر گذشته به باغشهر آینده

شهرداری تبریز در اقدام ابتکاری دیگری با تملک واحدهای مسکونی صفاری که یکی از مجتمع‌های مسکونی قدیمی تبریز بود، تصمیم به تبدیل آن به یک باغ سنتی ایرانی گرفته است که می‌توان از این اتفاق سبز به عنوان پلی برای وصال باغ‌شهر گذشته به باغ‌شهر آینده یاد کرد.

درحالی که در سایر کلانشهرها فضاهای سبز به واحدهای مسکونی تبدیل می شوند اما اینجا در تبریز از زمین به آسمان می بارد. مجتمع مسکونی صفاری، خانه‌های سازمانی یکی از ارگان‌های دولتی بود که در سال‌های اخیر برای خشک‌کردن درختان آن و تبدیل باغ به مجتمع مسکونی تلاش‌های فراوانی شد و همین موضوع اذهان عمومی را مکدر ساخت اما اکنون شهرداری تبریز در اقدامی بدیع تصمیم به خرید زمین و احیا آن گرفته است.

بعد از یک‌سال پیگیری مستمر، این محل طی مذاکرات انجام شده توسط شهرداری تبریز به ارزش ۳۲۰میلیارد ریال خریداری شده و عملیات نخاله برداری، خاک برداری و هرس درختان باغ درآستانه نوروز آغاز شده است.

اینجا انسان‌ها اولویت دارتر از ماشین ها هستند

احداث پیاده‌راه ارک و پیاده‌راه مغازه‌های سنگی در بافت تاریخی تبریز، یکی از اقدامات شهرداری تبریز در حفاظت از معماری تاریخی و گسترش فضاهای انسان‌محور در سطح شهر محسوب می شود.

پیاده راه ارک با هزینه ای بالغ بر ۷۰میلیارد ریال در بافت مرکزی شهر واقع شده و طی ۵۰روز توسط شهرداری تبریز اجرا شده است که رعایت تمام استانداردهای مورد نیاز یک پیاده راه، باعث شده که امروزه ارک به یکی از مقاصد پیاده روی و استراحت شهروندان تبریزی و حتی مسافران تبدیل شود.

البته نتیجه مثبتی که شهرداری تبریز از اجرای پروژه های انسان محور در سطح شهر گرفته باعث شده است که در انجام عملیات عمرانی همچون احداث خیابان شهدای ارتش نیز مسیر ویژه تری برای عبور و مرور شهروندان و عابرین پیاده در نظر گرفته شود.

عینالی، از یک ناهمواری ساده تا قطب گردشگری

 عینالی یا همان کوه عون‌ابن‌علی تا چندسال پیش در نقشه کلانشهر تبریز، فقط یک ناهمواری بود، مثل ناهمواری‌های دیگر این سرزمین. اما حالا این کوه پس از پشت سر گذاشتن یک دوره مدیریت جهادی و بسیار فعال، به یک قطب گردشگری در سطح کشور تبدیل شده است.

توسعه ۲۰۰ هکتار جنگل‌کاری، احداث دریاچه۵۴هزار متر مکعبی، سنگفرش مسیر اصلی تفرجگاه و همچنین اجرای برنامه های فرهنگی ورزشی نشان از اقدامات مهمی است که با همکاری سازمان توسعه و عمران عون ابن علی و شهرداری تبریز به ثمر رسیده است.

هرکس که  بعد از یک مدت وقفه دوباره هوس رفتن به عینالی می‌کند، به سختی باور می‌کند این مجموعه، همانی است که سال‌ها پیش دیده بود.

مدیریت شهر در یک اتاق شیشه ای

شهرداری تبریز در راستای ایجاد شفافیت اداری و مالی، قراردادهای مالی بالای ۱۰۰ میلیون تومان را در پورتال رسمی خود برای عموم در دسترس قرار داده است. اقدامی ابتکاری بین شهرداری‌های کشور که ضمن ایجاد شفافیت، گامی مهم در جهت مبارزه با فساد برمی‌دارد.

ایرج شهین‌باهر، از زمان آغاز به کار خود در کسوت شهردار کلانشهر تبریز، ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد را جزو اولویت‌های مدیریت شهری عنوان کرده بود.

طرح شفاف‌سازی قراردادها توسط خود شهرداری به شورای شهر پیشنهاد شده که شهرداری تبریز در این راستا اقدامات موثری انجام داده است.

شهردار تبریز با ابلاغ بخشنامه‌ای، به تمام حوزه‌های اجرایی شهرداری تبریز دستور داد نسبت به درج قراردادهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان در پورتال عمومی شهرداری تبریز اقدام کنند.

۱۴قدم سبز به سوی باغشهر تبریز با افتتاح ۱۴پارک محله ای

هر چند شهردار تبریز در ابتدای سال ۹۷ از احداث ۱۰ پارک محله ای در بودجه سال خبر داده بود ولی با تلاشی مضاعف شاهد احداث و افتتاح ۱۴ پارک محله ای در سال ۹۷ هستیم.

با توجه به میزان کم سرانه فضای سبز در تبریز، افزایش فضاهای سبز محله ای در تبریز و ایجاد بوستان های محلی، همواره یکی از خواسته های اساسی شهروندان بوده و به همین خاطر به عنوان یکی از اولویت های اصلی شهردار تبریز قرار گرفته است.

باغ توت گلگشت، از مهم‌ترین پارک های محله ای تبریز است که توسط شهرداری منطقه ۲ تبریز در وسعت ۱۰ هزار مترمربع تملک و احداث شده است.

این پارک سپس به منظور تعمیق روابط خواهر خواندگی دو شهر تبریز و غازان جمهوری تاتارستان، به نام این شهر نامگذاری شده است.