تبریز، صاحب دانش فنی ساخت واگن مترو می‌شود
تبریز، صاحب دانش فنی ساخت واگن مترو می‌شود

استاندار آذربایجان شرقی بر توسعه حمل و نقل عمومی و راه‌اندازی ناوگان اتوبوس‌رانی در شهرهای بزرگ استان با استفاده از تولیدات داخلی تاکید کرد. دکتر اسماعیل جبارزاده در نشستی با مدیران صنایع خودرویی و ریلی آکیا، با تاکید بر حمایت مدیریت استان از این صنعت، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تبریز به عنوان یکی از قطب‌های […]

استاندار آذربایجان شرقی بر توسعه حمل و نقل عمومی و راه‌اندازی ناوگان اتوبوس‌رانی در شهرهای بزرگ استان با استفاده از تولیدات داخلی تاکید کرد.
دکتر اسماعیل جبارزاده در نشستی با مدیران صنایع خودرویی و ریلی آکیا، با تاکید بر حمایت مدیریت استان از این صنعت، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تبریز به عنوان یکی از قطب‌های تولید خودروهای تجاری و حمل و نقل عمومی با رویکرد صادراتی مطرح شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی ناوگان اتوبوس‌رانی در شهرهای میانه، مراغه، مرند و اهر، خاطرنشان کرد: خودروهای مورد نیاز این شهرها از تولیدات داخلی تامین خواهد شد.

دکتر جبارزاده همچنین تولید و تامین خودروهای استاندارد و مطمئن مسافری برای کاهش تلفات جاده‌ای و تولید اتوبوس‌های برقی و هیبریدی برای کاهش آلودگی هوا را مورد تاکید قرار داد.

استاندار آذربایجان شرقی ضمن قدردانی از مدیران و کارکنان صنایع خودروسازی آکیا که در شرایط تحریم توانستند صنعت اتوبوس‌سازی را در استان سرپا نگه دارند، خاطرنشان کرد: این شرکت از جمله شرکت‌هایی است که در شرایط بعد از تحریم حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده‌ایم و آماده هر نوع حمایتی از آن هستیم.

وی با بیان این که صنایع خودروسازی آکیا باید رویکرد صادراتی داشته باشد، افزود: یکی از زمینه‌های همکاری ما با کشورهای مختلف، ساخت اتوبوس و خودروهای حمل و نقل عمومی است و از این فرصت باید برای به‌روز رسانی دانش فنی و رفع نواقص صنایع داخلی استفاده کنیم.

دکتر جبارزاده با بیان این که از ورود شرکت خودروسازی آکیا به بازارهای جدید حمایت می‌کنیم، افزود: صادرات و معرفی محصول به کشورهای حوزه قفقاز و آسیای میانه باید جزو اهداف این شرکت باشد و در حال حاضر نیز در کشورهای همسایه شمالی نیاز شدیدی به اتوبوس‌های درون‌شهری وجود دارد.

وی با بیان این که صنعت اتوبوس یک صنعت مقطعی نیست، افزود: خدمات پس از فروش و تعمیر و نگهداری محصولات می‌تواند موجب ارتباط مستمر با کشورهای هدف و انتقال مستمر دانش و تجربه در این زمینه شود.

دکتر جبارزاده اضافه کرد: در کنار صادرات، از فروش محصولات این شرکت در داخل کشور نیز حمایت می‌کنیم و در این راستا اولین شعبه مونتاژ این شرکت تا پایان سال در استان گلستان راه‌اندازی خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین در خصوص راه‌اندازی خط تولید واگن‌های مترو توسط شرکت آکیا، گفت: در دو سال اخیر پیگیری‌های متعددی در این خصوص انجام داده‌ایم و خوشبختانه امروز مقدمات کار فراهم شده است.

وی با تاکید بر تسریع در بهره‌برداری از این پروژه مهم، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تبریز در حفاری و ساخت خطوط مترو صاحب دانش فنی است و امیدواریم با همت شرکت آکیا در ساخت واگن نیز به این دانش دست یابیم.

دکتر جبارزاده افزود: ساخت واگن‌های متروی تبریز، شیراز و اصفهان جزو برنامه‌های این شرکت است، ضمن این که تعمیر و نگه‌داری این واگن‌ها نیز پروژه دیگری است که موجب ایجاد اشتغال و ارتباط با کشورهای صاحب تجربه از نظر فنی خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که آینده خوبی برای شرکت آکیا می‌بینم، افزود: بخشی از ماموریت تحقق اقتصاد مقاومتی را در استان از این شرکت انتظار داریم و ان‌شاءالله این شرکت با محصولات جدید، روز به روز در بازارهای جدید داخلی و خارجی حضور داشته باشد.

ناصری، مدیرعامل صنایع خودرویی و ریلی آکیا نیز در این نشست در خصوص ظرفیت‌ها، برنامه‌ها و محصولات تولیدی این شرکت گزارش داد.

صنایع خودرویی و ریلی آکیا در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده و در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه یک‌هزار دستگاه اتوبوس، ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس، یک‌هزار دستگاه کامیونت و ۵۰۰ دستگاه ون در دو سایت تولیدی در تبریز و استانبول را دارد.

این گروه خودروسازی قادر به تولید بیش از ۱۴ نوع انواع خودروهای سنگین داخل شهری و بین شهری است و اولین اتوبوس هیبریدی ساخت داخل را نیز تولید کرده است.

محصولات این کارخانه هم‌اکنون به کشورهای مختلفی چون ترکیه، رومانی، بلغارستان، صربستان، بوسنی، مقدونیه و الجزایر صادر می‌شود.

این شرکت همچنین خط تولید واگن‌های مترو و انواع وسایط حمل و نقل ریلی را در شهرک شهید سلیمی تبریز راه‌اندازی کرده و در مرحله اول، تولید ۲۱۵ دستگاه واگن مترو برای شهرهای تبریز، اصفهان و شیراز را در برنامه دارد.