تبریز، شهر موزه‌ها
تبریز، شهر موزه‌ها
تبریز یکی از مهمترین کلان شهرهای ایران است که اهمیت زیادی از نظر اقتصادی و صنعتی دارد و با جاذبه های رنگارنگش گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این شهر با قدمت و پیشینه ی طولانی آثار باستانی زیادی دارد که در موزه های متنوع نگهداری می شود.

شاید در سفر به شهرها در جست و جوی تاریخ باشید و شناخت مکان های تاریخی از اصلی ترین اولویت هایتان باشد در این صورت به موزه قاجار بروید، موزه ای که در محله ششگلان و در محل عمارت امیر نظام گروسی جای دارد و زمان ساختش برای دوره ناصرالدین شاه قاجار است. این بنا بعد از اینکه در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت کاملا به شیوه ی معماری قاجار مرمت و تبدیل به موزه شد. این موزه دو طبقه دارد و در هر کدام از طبقات آثاری به نمایش در آمده است. بخش های مختلف موزه قاجار شامل تالار فلزات، تالار آبگینه، تالار فانوس، تالار اسلحه و … .

موزه آذربایجان

باز هم تاریخ و تماشای آثار و یادگاری های گذشته اما این بار در موزه آذربایجان. این موزه درست در کنار مسجد کبود واقع شده و بعد از موزه ملی تهران، دومین موزه تاریخی ایران به شمار می رود. موزه آذربایجان از سه سالن نمایش تشکیل شده و در آن بیش از ۲۳۰۰ اثر از دوران قبل از اسلام، بعد از اسلام و … به نمایش در آمده است. تعدادی از آثار این موزه شامل مجسمه های ارززشمندی هستند که به دست هنرمندان برجسته ساخته شده اند. در قسمت دیگری از موزه شانس تماشای آثار دیگر تمدن ها مثل تمدن نیشابور را دارید که قدمت آن ها به قرن ۴ هجری برمی گردد. نظرتان با تماشای سنگ های نفیس چیست؟ می توانید به طبقه همکف بروید تا با تماشای کمیاب ترین آثار هنری غافلگیر شوید.

موزه سنجش

این موزه در خانه ی تاریخی سلماسی برپا شده و بازدید از آن حال و هوای خاصی دارد. موزه سنجش محل نمایش وسایل اندازه گیری مثل ترازوهای کوچک زرگری و قپان های بزرگ است که قدمت آن ها به قرن های گذشته برمی گردد. از دیگر آثاری که در این موزه به نمایش در آمده سنگ وزنه ها، پیمانه های نفتی، وسایل اندازه گیری در علم هواشناسی و … است. یکی از آثار جذاب این موزه تنه ی درختی است که متعلق به ۵ میلیون سال قبل است. در این موزه با وسایل اندازه گیری در دوره های مخنتلف تاریخ و همینطور سیر تحول آن ها آشنا می شوید.

موزه تاریخ طبیعی تبریز

علاقه به حیوانات و حیات وحش خیلی ها را به موزه تاریخ طبیعی آذربایجان می کشاند. در این موزه وارد دنیای جانوران می شود و اطلاعات زیادی درباره ویژگی های حیوانات نادر آذربایجان و همینطور دیگر نقاط ایران پیدا می کنید. باعث و بانی تاسیس این موزه سازمان محیط‌ زیست استان آذربایجان‌شرقی است و به محلی برای نگهداری و نمایش گونه ‌های خاص جانوران تاکسیدرمی تبدیل شده است. این موزه که در سال ۱۳۷۲ تاسیس شده در بلوار آزادی تبریز قرار دارد و گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند.

موزه سنگی تبریز

تبریز موزه های زیادی را در خود جای داده، موزه هایی متنوع که بازدید از آن ها حسابی موزه دوستان را راضی می کند. به غیر از آثار موزه، ساختمان و بنای این موزه ها هم با معماری خارق العاده شان ارزش بازدید دارند چون بعضی از آن ها در خانه های تاریخی تبریز برپال شده اند و از همان لحظه ای که پا به حیاط می گذارید و قبل از اینکه به سالن ها بروید محو تماشای معماری تاریخی شهر می شوید. تماشای آثار باستانی و فلزی در فضای سرپوشیده ی موزه دیگر بس است! برای تنوع هم که شده این بار به حیاط کوچکی در کنار موزه آذربایجان بروید تا موزه ای جدید مملوء از سنگ نگاره های چند هزار ساله را تماشا کنید. این موزه در کنار موزه آذربایجان، پارک خاقانی و مسجد کبود جای دارد و گوشه ای از آثار تمدن های باستانی تبریز را به نمایش گذاشته است.

موزه استاد بهتونی

اولین موزه شخصی کشور! یکی از دیدنی ترین موزه های تبریز موزه استاد بهتونی است که برای تماشای آن باید به محله ششگلان و در جوار مقبره‌الشعرا و آرامگاه سید حمزه بروید. اولین موزه شخصی ایران به آثار خلاقانه ی استاد محمد حسن‌ بهتونی اختصاص دارد و در آن شانس تماشای بیش از ۱۰ هزار اثر را دارید، آثاری مثل مجسمه های سیمانی و گچی که شامل خشکبار، میوه جات و … هستند. استاد بهتونی به گچ و سیمان روح داده و از آن ها آثار جذابی خلق کرده که در نگاه اول هیچ کس باور نمی کند که این ها گچی اند و واقعی نیستند!

موزه استاد شهریار

کسانی که به شعر و ادبیات علاقه دارند در  سفر به تبریز بازدید از موزه استاد شهریار را از دست نمی دهند. این موزه در محله ی قدیمی مقصودیه قرار دارد و قبلا محل زندگی استاد شهریار بوده است. زمان ساخت این بنا برای دوره پهلوی دوم است و پس از فوت استاد شهریار به محلی برای نمایش آثار استاد شهریار تبدیل شده است. در این موزه شانس تماشای بیش از ۵۰۰ اثر را دارید؛ از انواع کتاب و دستخط گرفته تا یادبود و هدایا.

موزه سفال تبریز

موزه های تبریز آنقدر متنوع است که حتی می توانید از موزه ای مخصوص آثار سفالی هم بازدید کنید. در این موزه نه فقط شانس تماشای آثار سفالی را دارید بلکه با مراحل کار هم آشنا می شوید و حتی می توانید به دوره های آموزشی هم ملحق شوید. این موزه در خانه ای تاریخی برپا شده و برای بازدید از آن باید به خیابان شمس تبریزی بروید.