بیش از ۷۰ درصد کارگران بازنشسته حداقل حقوق را دریافت می کنند
بیش از ۷۰ درصد کارگران بازنشسته حداقل حقوق را دریافت می کنند

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی به تحصن کارگران بلبرینگ‌سازی تبریز اشاره کرد و گفت: مالک کارخانه به تعهد خود مبنی بر پرداخت یک ماه از حقوق کارگران عمل نکرده و ما از کمیسیون کارگری می‌خواهیم قاطعانه با این قضیه برخورد کند. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، کریم صادق‌زاده ظهر امروز کنگره […]

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی به تحصن کارگران بلبرینگ‌سازی تبریز اشاره کرد و گفت: مالک کارخانه به تعهد خود مبنی بر پرداخت یک ماه از حقوق کارگران عمل نکرده و ما از کمیسیون کارگری می‌خواهیم قاطعانه با این قضیه برخورد کند.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، کریم صادق‌زاده ظهر امروز کنگره بزرگ استانی خانه کارگر استان آذربایجان‌شرقی کنگره خانه کارگر را یک حلقه رابط جامعه وسیع کارگری عنوان کرد و اظهار داشت: کنگره خانه کارگر محفل کارگری برای بیان خواسته‌های این قشر و تجلی گاه تبیین مشکلات جامعه کارگری بوده که با حضور شریف‌ترین و هوشیارترین بخش کارگری استان بر اساس اساسنامه و مرام نامه تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری این دوره از کنگره خانه کارگر در استان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: خانه کارگر استان امسال همچنین در شهرهای صوفیان، شبستر و سراب نیز با حضور گسترده کارگران کنگره های شهرستانی خود را تشکیل داد  و به پاس این حضور محل برگزاری کنگره‌ها به محفلی برای بحث و تبادل نظر در خصوص مسایل کارگری تبدیل شد.

صادق‌زاده با سپاس از تمام کارگرانی که در سخت‌ترین شرایط اقتصاد کنونی کشور با ایستادگی مردانه با دریافت حقوقی که کفاف زندگی یک خانوار کارگری را نمی‌دهد و بویژه کارگرانی با اخراج و بیکاری روبه‌رو شدند اظهار داشت: باید از همه کارگرانی که با قراردادهای موقت کار و حرکت استثماری سوداگران انسان یعنی کارهای پیمانی و کارهای روزمزد، بحران عظیم بیکاری و نادیده گرفته شدن اختیارات تشکلات کارگری گرفتار شده اند قدردانی کرد که با قامت مردانه حرکت کارگری را تحکیم می‌بخشند.

این مسؤول بسیاری از مشکلات صنایع بزرگ و مادر را ناشی از اجرای نادرست سیاست خصوصی سازی عنوان کرد و گفت: ماحصل همه بی لیاقتی‌های مدیران در اجرای این سیاست سبب شد تا تعدادی از کارخانجات استان ما که به بخش خصوصی و افراد نا اهل واگذار شده با تعطیلی واحدها و متوقف شدن تولید روبرو شوند.

صادق‌زاده با بیان اینکه کارگران بازنشسته نیز در شرایط مناسبی قرار ندارند تصریح کرد: اکنون بیش از ۷۰ درصد کارگران بازنشسته حداقل حقوق را دریافت می کنند و با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و در برابر خانواده خود شرمنده هستند.

این مسؤول با اشاره به لزوم اجرای همسان سازی حقوق کارگران بازنشسته افزود:اگر همسان سازی حقوق بازنشستگان در قبال این کارگران بازنشسته که در دولت‌های قبل با دریافت حداقل حقوق بازنشسته شده اند اعمال شود شرایط بهتری برای آنان فراهم می‌شود و ما از دولت تدبیر و امید، وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی و نیز مدیرعامل دلسوز سازمان تأمین  اجتماعی که نگاه مناسب‌تری به مسایل این قشر دارند می خواهیم با اعمال نظر و پیش‌بینی‌های لازم در بودجه نسبت به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اقدام لازم را انجام دهند

وی با تأکید بر اینکه بایستی در این ماههای پایان سال دولت و مجلس با تغییر رویکرد شرایط بهتری را برای جامعه کارگری و بازنشستگی فراهم کنند به انتخابات مهم سال آینده ریاست جمهوری سال آینده اشاره کرد و گفت: سال ۹۶ با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا سال خطیری برای کارگران و بازنشستگان است که در مدیریت اجرایی و تصمیم گیری شهری موثر واقع شوند.

صادق‌زاده با اشاره به  تصمیمات اجلاس سراسری خانه کارگر در خصوص انتخابات ریاست جمهوری و حمایت از دکتر روحانی اظهار داشت: با توجه به اقدامات دولت تدبیر و امید در انجام کارهای زیربنایی که نتایج آن در سالهای آتی مشخص شد خانه کارگر حمایت از آقای دکتر روحانی را در دستور کار خود قرار داده است البته مسایل و مشکلاتی نیز هست که ریشه آن به دولت قبل  برمی گردد و مانع از کار بیشتر می‌شود.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌هایی که با روند اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی  در دولت  تدبیر و امید صورت گرفته امید است تعطیلی کارخانجات واگذار شده با در نظر گرفته شدن اهلیت افراد در واگذاری زنجیره ناکامی در این حوزه روند بهبودی به خود بگیرد.

صادق‌زاده درعین حال با اشاره به وضعیت برخی کارخانجات واگذار شده در استان و اعتراضات کارگری تصریح کرد: اکنون  باز شاهد هستیم پس از تحصن اخیر کارگران بلبرینگ سازی ایران که از جمله کارخانجات واگذار شده استان است مالک کارخانه به تعهد خود مبنی بر پرداخت یک ماه از حقوق کارگران عمل نکرده و ما از کمیسیون کارگری می‌خواهیم قاطعانه با این قضیه برخورد کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی همچنین به سیاستگذاری‌های دولت تدبیر و امید را در ایجاد واحدهای جدید اشاره کرد و گفت: با تلاش دولت شاهد هستیم  برنامه‌ریزی‌های اساسی در این زمینه صورت می گیرد که با جذب سرمایه‌گذاری زمینه اشتغال پایدار کارگران را فراهم می‌کند بطوریکه اخیرا برای نمونه شاهد افتتاح بزرگترین تولید گیربکس در تبریز بودیم که آینده خوبی را برای صنعت استان فراهم می‌کند.

صادق‌زاده به بحث صندوق بیمه آینده‌ساز کارگران نیز اشاره کرد و گفت: روندی که صندوق آینده ساز در قبال کارگران به خود گرفته باید نام آن را به صندوق آینده سوز کارگران تغییر دهد.

وی افزود: خوشبختانه اخیرا اقدامات خوبی در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات این صندوق طرح‌ریزی شده که امیدواریم با تصویب مجلس و اجرای آن توسط دولت مشکل این کارگران که بناحق با آن روبرو شده‌اند رفع شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر همچنین نسبت به اقدامات برای تغییر قانون کار هشدار داد و با بیان اینکه قانون کار خط قرمز ماست گفت: قانون کار خون‌بهای شهیدان و یادگار حضرت امام راحل برای دفاع از حقوق حقه کارگران است چرا که کارگر در نظام اسلامی ما جایگاه ویژه‌ای دارد  و ما کارگران اجازه نخواهیم داد تا عده ای در راستای منافع کارفرمایان نسبت به تغییر این قانون اقدام کنند و در همین راستا کارگران آذربایجان شرقی برای نشان دادن اعتراض خود همگام با کارگران سراسر کشور در تجمعی که به مناسبت سالروز تصویب قانون کار در تهران برگزار خواهد شد شرکت خواهند کرد.

صادق‌زاده به طرح مجدد بحث تجمیع بیمه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: ادغام بیمه درمان تأمین اجتماعی که حق‌الناس کارگران  به شمار می‌رود در سایر بیمه‌ها اقدامی خلاف شرع است.