به گزارش قلم پرس، یعقوب وحیدکیا با اشاره به جزئیات خرید واگن تولید داخل گفت: خرید ناوگان در قالب قرارداد ۳۱۵ واگن توسط سازمان شهرداریهای وزارت کشور با شرکت پوژن طی ۱۰۰ واگن cbu تولید کشور چین و ۲۱۵ واگن plb تولید داخل است که تولید ۱۰۰ واگن به اتمام رسیده و از ۲۱۵ واگن تولید داخل تعداد ۲۰ واگن توسط شریک داخلی شرکت پوژن شرکت ایریکو واقع در شهر ابهر تولید و به شهرهای اصفهان، شیراز و تبریز تحویل داده شده است.
وی ادامه داد: یک رام (۵ واگن) از این قرارداد در ۱۲ تیر ۱۴۰۰ وارد شهر تبریز شد و راه اندازی و تستهای اولیه آن در مهر ۱۴۰۰ به اتمام رسید که لازم بود قطار مذکور مجهز به سیستم سیگنالینگ (سیستم آنبرد) شده و مخابرات نیز وصل شود.
وحیدکیا با اشاره به تاثیر تحریمها و عدم دسترسی به سیستمهای مذکور در سطح کشور اظهار کرد: با عنایت به اینکه تامین سیستم آنبرد (سیگنالینگ) توسط شرکت بمباردیر کشور سوئد بوده است، متاسفانه به دلیل تحریم بین المللی تلاش شرکت تامین کننده جهت حضور سوپروایزر برای تست و راه اندازی بینتیجه بود.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به توان متخصصان داخلی در تامین نیازهای فناورانه مترو گفت: خوشبختانه نصب و راهاندازی این سیستم توسط متخصصان داخلی انجام شد و در حال حاضر قطار مذکور که سال گذشته به تبریز رسیده بود، در حال بهرهبرداری آزمایشی است.
وی افزود: این رام بعد از انجام تست بر مدار بهرهبرداری و سرویسدهی قرار خواهد گرفت.