بزرگ‌ترین اشتباه دولت آقای روحانی این بود که پشت پرده دولت گذشته را برای مردم بازگو نکرد
بزرگ‌ترین اشتباه دولت آقای روحانی این بود که پشت پرده دولت گذشته را برای مردم بازگو نکرد

عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی در دولت‌های اول و دوم آیت هاشمی رفسنجانی بود و مشاور معاون اول رئیس‌جمهور، در گفت و گو با روزنامه آرمان ، گفت: بزرگ‌ترین اشتباه دولت آقای روحانی این بود که پشت پرده دولت گذشته را برای مردم بازگو نکرد و شرایط نگران کننده کشور را در زمانی که دولت را تحویل […]

عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی در دولت‌های اول و دوم آیت هاشمی رفسنجانی بود و مشاور معاون اول رئیس‌جمهور، در گفت و گو با روزنامه آرمان ، گفت: بزرگ‌ترین اشتباه دولت آقای روحانی این بود که پشت پرده دولت گذشته را برای مردم بازگو نکرد و شرایط نگران کننده کشور را در زمانی که دولت را تحویل گرفت برای مردم تشریح نکرد.

در ادامه متن این گفت وگو را از نظر می‌گذرانید.

ارزیابی شما از نتایج تایید صلاحیت‌ها چیست؟

به نظر من شورای نگهبان عملکرد قابل قبولی در این زمینه از خود نشان داد و با تایید شش کاندیدا فضا را برای برگزاری یک انتخابات پر شور و با شکوه مهیا کرد. ممکن است برخی عنوان کنند که تعداد شش کاندیدا برای رقابت‌های انتخاباتی کم است و شورای نگهبان باید تعداد بیشتری را تایید صلاحیت می‌کرد. این در حالی است که شورای نگهبان از بین کسانی که در انتخابات ثبت نام کرده اند صالح‌ترین افراد را انتخاب کرده است که این مساله می‌تواند به بهبود اوضاع کشور و حل مشکلات مردم کمک کند. با این وجود شاید مهم‌ترین بخش از عملکرد شورای نگهبان عدم تایید صلاحیت آقای احمدی‌نژاد و بقایی بوده است. به نظر من این مساله از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود و با توجه به عملکرد آقای احمدی‌نژاد در هشت سال ریاست‌جمهوری خود و همچنین عمل نکردن به توصیه رهبر معظم انقلاب ردصلاحیت ایشان توسط شورای نگهبان غیرمنتظره نبوده است. از سوی دیگر این احتمال نیز وجود داشت که با حضور احمدی‌نژاد در انتخابات فضای انتخاباتی با هیاهو و جنجال بیشتری همراه شود. در نتیجه عدم حضور احمدی‌نژاد در انتخابات می‌تواند به آرامش بیشتر انتخابات کمک کند. از سوی دیگر به نظر من هر شش کاندیدایی که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته‌اند در نهایت تا آخر رقابت‌های انتخاباتی حضور نخواهند داشت و به احتمال زیاد دو کاندیدا به سوی دیگران صحنه انتخابات را ترک خواهند کرد. به نظر من از بین آقای رئیسی و قالیباف یکی به سود دیگری کنار خواهد رفت که به نظر می‌رسد احتمال کناره گیری آقای قالیباف بیشتر خواهد بود.

آیا ترکیب کاندیداها در نهایت به سود روحانی خواهد بود، یا اینکه این ترکیب می‌تواند برای آقای روحانی چالش برانگیز باشد؟

به نظر من این شورای نگهبان ترکیب خوبی از کاندیدای انتخاباتی را ارائه کرده است. با این وجود آقای روحانی باید این نکته را در نظر داشته باشد که کسی که قصد دارد برای ریاست‌جمهوری مبارزه کند باید خود را برای همه نوع چالش و انتقاد آماده کند و با آمادگی کامل در انتخابات شرکت کند. از سوی دیگر حضور هم‌زمان آقای جهانگیری و آقای هاشمی طبا در انتخابات که هر دو دارای مشی اصلاح طلبی هستند می‌تواند فضا را برای آقای روحانی در رقابت با سه گزینه اصولگرای دیگر تلطیف کند و آقای روحانی را در این زمینه یاری برساند.

دیدگاه شما درباره حضور آقای جهانگیری در کنار آقای روحانی در انتخابات چیست؟

بنده نمی‌توانم به صورت قطعی عنوان کنم که آقای جهانگیری تا پایان انتخابات در کنار آقای روحانی باقی خواهند ماند و به نظر می‌رسد که ایشان در یک مقطع به سود آقای روحانی کناره گیری خواهند کرد.با این وجود حضور آقای جهانگیری در مناظرات انتخاباتی می‌تواند به آقای روحانی کمک کند تا رقبای ایشان عرصه را بر آقای روحانی تنگ نکنند. از سوی دیگر آقای جهانگیری می‌تواند دستاوردهای دولت را برای مردم تشریح و تبیین کند و درباره نابسامانی‌های دولت گذشته به مردم گزارش بدهد. نکته دیگر اینکه جریان اعتدالگرای کشور باید تمامی جوانب انتخابات ریاست‌جمهوری را در نظر بگیرند و برای اتفاقات غیرمنتظره در فضای انتخابات برنامه ریزی لازم را انجام بدهند. در نتیجه حضور آقای جهانگیری در انتخابات با عقلانیت و تدبیر همراه بوده است. این امکان وجود دارد که در مناظرات انتخاباتی شش تا هفت کاندیدا از جریان مقابل حضور داشته باشند و همه این افراد نیز انتقادات جدی به دولت آقای روحانی وارد کنند. در نتیجه حضور آقای جهانگیری در مناظرات انتخاباتی می‌تواند کمک بسیار موثری به پیشبرد اهداف جریان اعتدالگرای کشور کند. به نظر من هر سه کاندیدای پوششی در نهایت به سود گزینه‌های اصلی کنار خواهند رفت. این سخن به این معناست که آقای جهانگیری به سود آقای روحانی و آقای قالیباف به سودآقای رئیسی از انتخابات کناره گیری خواهند کرد.

دلیل حضور آقای قالیباف در انتخابات۹۶ به رغم دوبار شکست در انتخابات گذشته چه بوده است؟هدف وی از این حضور چیست و این اقدام چه پیامدهایی برای ایشان به همراه خواهد داشت؟

آقای قالیباف یک چهره نظامی بودند که به مرور زمان به یک چهره سیاسی تبدیل شدند. با این وجود ایشان در انتخابات ۹۶ برای بار سوم در انتخابات ثبت نام کردند و قصد دارند دوباره شانس خود را امتحان کنند. این در حالی است که مساله تعیین کننده برای ایشان در انتخابات پیش رو بیش از رقابت با آقای روحانی شرایط ایشان با آقای رئیسی است که آیا در نهایت آقای قالیباف به سود آقای رئیسی از انتخابات کناره‌گیری می‌کند یا اینکه این آقای رئیسی است که به سود آقای قالیباف کناره‌گیری خواهد کرد. شاید مهم‌ترین تصمیم اصولگرایان در انتخابات۹۶ همین مساله باشد. این درحالی است که اگر این دو کاندیدای جدی اصولگرایان هر دو تا پایان انتخابات در انتخابات حضور داشته باشند شکست هر دو و اصولگرایان و پیروزی آقای روحانی قطعی خواهد بود. در نتیجه کارکرد آقای قالیباف در انتخابات پیش رو با کارکرد ایشان در انتخابات گذشته تفاوت پیدا کرده است.از نظر پایگاه اجتماعی نیز در سال‌های اخیر تغییر محسوسی در پایگاه اجتماعی آقای قالیباف رخ نداده است واتفاقا به دلیل برخی مسائل موجود در شهرداری تهران پایگاه رای ایشان با تردید‌های جدی‌تری نیز نسبت به گذشته همراه شده است.

اصولگرایان با اجماع نسبی بر آقای رئیسی تلاش کردند رقابت جدی با آقای روحانی انجام بدهند. به نظر شما آقای رئیسی در انتخابات پیش رو با چه چالش‌ها و فرصت هایی روبه‌رو خواهد شد؟

به نظر من انتخابات ریاست‌جمهوری سال۹۶ در نهایت یک انتخابات دو قطبی خواهد شد که در یک طرف آقای روحانی حضور دارد و در طرف دیگر نیز آقای رئیسی حضور خواهد داشت.در چنین شرایطی نیز شانس پیروزی آقای روحانی در انتخابات به دلیل حمایت اقشار تحصیلکرده و آگاه جامعه از آقای رئیسی بیشتر خواهد بود.از سوی دیگر عملکرد چهار ساله آقای روحانی پیش روی مردم است و مردم با مقایسه عملکرد ایشان به عنوان نماینده جریان اصلاحات با عملکرد دولت احمدی نزاد به عنوان نماینده اصولگرا به این نتیجه خواهند رسید که حمایت از آقای روحانی به سود کشور است و ادامه رویکرد مدیریتی آقای روحانی می‌تواند به حل شدن مشکلات مردم کمک کند. با این وجود این نکته را باید در نظر گرفت که هرچه میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر باشد شانس آقای روحانی بیشتر خواهد بود و هر چه میزان شرکت‌کننده در انتخابات کمتر باشد آقای رئیسی از شانس بیشتری در انتخابات برخودار خواهد بود. به نظر من حضور یا عدم حضور آقای احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری تاثیر چندانی درپایگاه رای آقای روحانی نخواهد داشت و اتفاقا پایگاه رای آقای رئیسی کاهش خواهد داشت. این در حالی است که پایگاه رای احمدی‌نژاد روزبه‌روز در حال کاهش پیدا کردن است و نمی‌تواند در انتخابات آینده از تاثیرگذاری زیادی برخوردار باشد.

چرا ابراهیم رئیسی آینده سیاسی خود را به انتخابات ریاست‌جمهوری گره زده است، در حالی که می‌توانست از مسیر دیگری آینده خود را دنبال کند؟

به نظر من آقای رئیسی با برنامه و حساب و کتاب در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده و بی گدار به آب نزده است. ایشان یکی از افرادی است که در طول تاریخ انقلاب اسلامی همواره در قوه قضائیه حضور داشته و یکی ازکسانی است که در مسائل قضائی دارای سابقه خوبی است. با این وجود آقای رئیسی باید این نکته را در نظر داشته باشد که اگر در اولین حضور خود در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست بخورد به پایان عمر سیاسی خود رسیده است. مردم ایران همواره نشان داده اند هنگامی که در یک انتخابات به یک فرد رای نمی‌دهند در آینده و در انتخابات بعدی نیز به وی رای نخواهد داد.

به نظر شما رقبای انتخاباتی آقای روحانی در مناظرات پیش رو و فضای انتخاباتی بیشتر روی کدام یک از نقاط ضعف دولت مانور تبلیغاتی خواهند داد؟

بزرگ‌ترین اشتباه دولت آقای روحانی این بود که پشت پرده دولت گذشته را برای مردم بازگو نکرد و شرایط نگران کننده کشور را در زمانی که دولت را تحویل گرفت برای مردم تشریح نکرد. متاسفانه جز آقای جهانگیری، زنگنه و آخوندی که در این زمینه سخن گفتند بقیه وزرا سکوت کردند و شرایط را برای مردم بازگو نکردند. این در حالی است که آواربرداری از مخروبه دولت گذشته حداقل پنج یا شش سال طول خواهد کشید و در یک دولت چهار ساله مشخص نخواهد شد. از سوی دیگر تیم اطلاع رسانی دولت عملکرد ضعیفی از خود نشان داد. این در حالی است که تیم اقتصادی دولت آقای روحانی نیز از نظم و هارمونی قابل قبولی برخودار نبودند و همه این مسائل می‌تواند دستاویز حمله به دولت توسط رقبای انتخاباتی آقای روحانی باشد.آقای روحانی تجربه زیادی در عرصه سیاسی و مدیریتی کشور دارد و فرد کم تجربه‌ای نیست.ایشان در گذشته نایب رئیس مجلس، معاون جانشین فرمانده کل قوا، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک نظام بوده است. با این وجود آقای روحانی باید این نکته را در نظر داشته باشد که اگر در مقابل هتاکی‌ها سکوت کند در نهایت به ضررش تمام خواهد شد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد برخی از کاندیداها تلاش خواهند کرد انتخابات را قبیله‌ای کنند و با تاکید برقوم‌گرایی انتخابات را به دور دوم بکشانند.بدون شک اگر این اتفاق رخ بدهد کار برای آقای سخت خواهد شد و اصولگرایان به هدف خود دست پیدا خواهند کرد.

با درگذشت آیت‌ا… هاشمی،آقای روحانی مهم‌ترین حامی انتخاباتی خود را از دست داده‌اند. به نظر شما فقدان آیت‌ا… هاشمی چگونه در انتخابات پر خواهد شد؟

فقدان آیت‌ا… هاشمی به صورت محسوسی در مدیریت کشور مشهود است و این مساله مختص به انتخابات نیست. با این وجود آیت‌ا… هاشمی بزرگ‌ترین حامی آقای روحانی برای ادامه دولت خود بودند و درگذشت ایشان می‌تواند در پایگاه رای آقای روحانی تاثیرگذار باشد. به نظر من آیت‌ا… هاشمی در زمینه انتخابات حجت را با مردم تمام کرده‌اند و بارها به مردم عنوان کرده اند که اگر رویکرد مدیریتی آقای روحانی و اعتدالگرایان در کشور قطع شود کشور دوباره به دست افراطیون خواهد افتاد وافراطیون دوباره کشور را با مشکلات جدی مواجه خواهند کرد. در نتیجه آیت‌ا… هاشمی قبل از رحلتشان با حمایت از رویکرد آقای روحانی از مردم خواستند که با حمایت از آقای روحانی اجازه ندهند کشور و نظام به دست نااهلان و افراطیون بیفتد. به همین دلیل روح بزرگ آیت‌ا… هاشمی همچنان در انتخابات حضور خواهد داشت و برای مردم الهام‌بخش حمایت از گفتمان اعتدال خواهد بود.