برکت یک صندوق در مسجد/ وام بگیرید اشتغال‌زایی کنید
برکت یک صندوق در مسجد/ وام بگیرید اشتغال‌زایی کنید

[ad_1] یکی از مهم‌ترین وام‌های پرداخت شده قرضالحسنه مسجد هریس، وام اشتغال‌زایی است که پرداخت وام به منظور اشتغال در زمینه قالیبافی، تولید ترشیجات، راه‌اندازی کارواش مکانیزه، راه‌اندازی کارگاه سقف کاذب ‌و…به متقاضیان انجام می‌شود.  خبرگزاری فارس، معصومه درخشان: بسیج سازندگی در کنار عمران و آبادانی شهرها و روستاها یک طرح ملی با عنوان راه‌اندازی […]

[ad_1]


یکی از مهم‌ترین وام‌های پرداخت شده قرضالحسنه مسجد هریس، وام اشتغال‌زایی است که پرداخت وام به منظور اشتغال در زمینه قالیبافی، تولید ترشیجات، راه‌اندازی کارواش مکانیزه، راه‌اندازی کارگاه سقف کاذب ‌و…به متقاضیان انجام می‌شود.

 خبرگزاری فارس، معصومه درخشان: بسیج سازندگی در کنار عمران و آبادانی شهرها و روستاها یک طرح ملی با عنوان راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه در مساجد و پایگاه‌های مقاومت بسیج اجرا می‌کند. تجربه راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه نشان می‌دهد این طرح به کمک کارگاه‌های کوچک و زودبازده آمده و علاوه بر اشتغال‌زایی گره از مشکلات زیادی باز کرده است.

صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی، مرهمی هستند بر زخم افرادی که دچار مشکل مالی بوده و کاسه چه کنم دست گرفته‌اند، باعث رونق گرفتن کارگاهی شده است که کارگرانش به درآمدش چشم امید دوخته‌اند، برکت را به زندگی آورده و باعث ایجاد اشتغال شده و به راحتی می‌توان از وام‌های کم بهره آن استفاده کرد.

به همت بسیج سازندگی، صندوق‌های قرض‌الحسنه زیادی در استان آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی شده است که تجربیات موفق این صندوق‌های قرض‌الحسنه الگوی بسیار مناسبی برای کارآفرینی و ایجاد کارگاه‌های کوچک زودبازده بوده همچنین باعث اصلاح نگرش‌های مردم و اعتمادسازی در بین خانواده‌ها و جوانان شده است.

یکی از این صندوق‌های قرض‌الحسنه که عملکرد موفقیت‌آمیزی در سطح شهرستان دارد، صندوق قرض‌الحسنه مسجد رحیمه شهرستان هریس است که دریافت وام و تسهیلات از آن مثل آب خوردن است و این موضوع را می‌شود از لابه‌لای حرف‌های کریم مناف‌نژاد مسوول صندوق قرض‌الحسنه مسجد رحیمه شهرستان هریس دریافت کرد. آنجا که می‌گوید «امروز هیات امناء فرم درخواست وام را امضا می‌کنند فردا وام به حساب فرد واریز می‌شود.»

کریم مناف‌نژاد آن‌قدر از راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه در مسجد رحیمه رضایت دارد که می‌گوید «تاسیس صندوق قرض‌الحسنه یک برکت است و موجب اعتمادسازی میان مردم شده و نگرش آنها را در مورد موضوعات مختلف تعییر داده است و عملکرد خوب و مثبت صندوق‌ها باعث اصلاح نگرش های مردم و اعتماد سازی در بین خانواده‌ها و جوانان شده است شده است.»

کریم مناف‌نژاد مسوول صندوق قرض‌الحسنه مسجد رحیمه شهرستان هریس  در گفت‌وگو با خبرنگاران در تبریز اظهار داشت: تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه واقعا یک طرح موفق است که از سوی بسیج سازندگی اعلام شده و تجربه موفق آن در شهرستان‌ها باعث شده است با وام دو یا سه میلیونی گره از مشکلات زندگی خیلی از افراد باز شود.

از ۵۰ نفر به ۲۸۵ نفر رسیدیم

وی در مورد نحوه راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه مسجد رحیمه گفت: این صندوق در دی‌ماه سال ۱۳۹۷با ثبت‌نام و عضوگیری ۵۰ نفر تشکیل شد و در حال حاضر تعداد اعضای صندوق به ۲۸۵ نفر رسیده و در قالب ۹ گروه سامان‌دهی شده و هر گروه دارای یک سرگروه است، هر سرگروه در پایان ماه حق عضویت گروه خود را جمع کرده و یکجا به حساب صندوق در بانک واریز می‌کند.

وی افزود: هر عضو صندوق بسته به توان مالی خود از ۳۰ هزار تا ۲۰۰ هزارتومان به حساب صندوق واریز می‌کند و افراد تا ۶ ماه نمی‌توانند از حساب برداشت کنند. مبالغ جمع شده به عنوان سرمایه و ذخیره صندوق بوده و پس از آن به افرادی که اعلام نیاز کرده‌اند، وام پرداخت می‌شود.

۵ برابر سرمایه خود وام بگیرید

مناف‌نژاد ادامه داد: طی دو سال  گردش مالی اشتغال صندوق قرض‌الحسنه مسجد رحیمه بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود،کل وام پرداختی به بیش از ۲۰۰ نفر بوده است و مبلغ وام نیز از دو میلیون تا ۱۵ میلیون تومان متغیر است.

مسوول صندوق قرض‌الحسنه مسجد رحیمه یکی از مهم ترین وام.های پرداخت شده را وام اشتغال‌زایی اعلام کرد و افزود: پرداخت وام به منظور اشتغال در زمینه قالیبافی، تولید ترشیجات، راه‌اندازی کارواش مکانیزه، راه‌اندازی کارگاه سقف کاذب ‌و… از جمله مهم‌ترین وام‌ها برای ایجاد کارگاه برای اشتغالزایی است.

وی تصریح کرد: به جز ۲۰۰ نفری که وام گرفته‌اند به ۳۴ نفر وام اشتغال،  ۲۵ نفر وام ضروری و ۱۴۱ نفر نیز وام معیشتی پرداخت شده است.

مسوول صندوق قرض‌الحسنه ادامه داد: وام‌های این صندوق بدون سود است  و موضوع ضامن راحت شده است. امروز فرم مربوط به اخذ وام به امضای هیات امنای صندوق می‌رسد فردا وام  به حساب فرد ریخته می‌شود.

وی با اشاره به کارآمد مثبت صندوق‌های قرض‌الحسنه متذکر شد: راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه علاوه بر اینکه به توسعه کارگاه‌ها و ایجاد اشتغال کمک زیادی کرده است بلکه به افرادی که دچار حوادث غیرمترقبه شده‌اند کمک حال می‌شود به عنوان مثال فردی به ما مراجعه کرد که چک داده‌ام و نمی‌توانم آن را پاس کنم به این فرد وام ضروری تعلق گرفت تا جلوی برگشت شدن چک گرفته شود. در مجموع به هشت نفر وام ضروری پرداخت شده است. بازپرداخت وام‌ها نسبت به توان مالی افراد متفاوت است.

مشارکت فعال خیران

وی با اشاره به مشارکت خیران در صندوق قرض‌الحسنه مسجد رحیمه ادامه داد: هم اکنون ۲۷ نفر از خیران منطقه با صندوق همکاری می‌کنند به این صورت که ماهانه مبلغی را به حساب صندوق واریز کرده و اعلام می‌کنند با آن مبلغ به سایر اعضای صندوق وام داده شود.

هم اکنون ۲۸۵ نفر عضو صندوق قرض‌الحسنه بوده و ماهانه حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان به حساب صندوق واریز می‌شود.

مناف‌نژاد با اشاره به تهیه بسته‌های معیشتی از سود سپرده‌های صندوق اضافه کرد: گاهی اوقات نیز پیش آمده است که از سود پول‌های واریز شده به حساب صندوق در تهیه کمک‌های مومنانه استفاده شده و در بین نیازمندان توزیع شده است. سود سپرده‌های صندوق باعث افزایش اعتبار صندوق شده و باعث می‌گردد وام‌های بیشتری به اعضا پرداخت شود.

وامی که  جلوی زندانی شدن را گرفت

وی با ذکر مثالی در مورد وام های ضروری گفت: یکی از اعضای صندوق چون نمی‌توانست مبلغ چک خود را واریز کند، شاکی خصوصی داشت و در آستانه ورود به زندان بود ما به محض اطلاع از این موضوع وام ضروری به مبلغ چهار یا پنج میلیون به وی پرداخت کردیم تا بتواند شاکی خود را راضی کرده و به زندان نرود.

وام با برکت

مناف‌نژاد در اهمیت صندوق قرض‌الحسنه خاطرنشان کرد:  پول صندوق قرض‌الحسنه خیلی بابرکت است، خیلی از افراد با گرفتن وام قرض‌الحسنه از رفتن به سوی نزول و ربا منصرف شده‌اند، وقتی می‌توان با قرض‌الحسنه مشکلی را حل کرد چرا انسان به سوی پول نزول و ربا برود. خیلی از افراد می‌گویند پول صندوق خیلی بابرکت است، خیلی از کارها و گره‌های زندگیمان باز شده است. وقتی فرد  بدون هیچ سودی وام می‌گیرد معلوم است که نتیجه آن خیر و برکت است.

وی با بیان اینکه باید حمایت دولتی نیز از صندوق‌های قرض‌الحسنه صورت گیرد، خاطرنشان کرد: اگر این صندوق‌ها از نظر اعتباری قوی‌تر شوند مطمئنا نتیجه خیلی بهتری حاصل می شود. فعلا صندوق قرض‌الحسنه را خیران حمایت می‌کنند و خبری از کمک‌های دولتی نیست.

مسوول صندوق قرض‌الحسنه مسجد رحیمه با اشاره به تغییر نگرش‌های مردمی بیان داشت: عملکرد خوب و مثبت صندوق‌ها باعث اصلاح نگرش‌های مردم به پایگاه‌های مقاومت و اعتمادسازی در بین خانواده‌ها و جوانان  شده است. 

مناف‌نژاد با بیان اینکه  شیوع ویروس کرونا بسیاری از خانواده‌ها را دچار رکود در کسب و کار کرده است، افزود: در ایام کرونا در خواست وام کمک معیشتی و تهیه مایحتاج ضروری خانواده‌ها خیلی زیاد بود.

وی با اشاره به تهیه بسته‌های معیشتی  در سال گذشته  ادامه داد: در ماه مبارک رمضان سال گذشته در سه مرحله بسته‌های معیشتی به تعداد ۶۰۰ بسته تهیه و در بین خانواده‌های نیازمند توزیع شد که هزینه آنها اکثرا از اعتبار صندوق تامین می‌شد؛ دوخت ماسک نیز یکی دیگر از فعالیت‌های اعضای این صندوق است که در پایگاه خواهران  حدود ۱۰ هزار عدد ماسک دوخته شده بود.

مناف‌نژاد اظهار امیدواری کرد که عنایت و توجه دولتمردان به صندوق قرض‌الحسنه زیادتر شود تا بتوان برای رفع نیازهای اهالی شهرستان بیشتر تلاش کرد، چراکه در یک شهرستان محروم استفاده از وام‌های صندوق قرض‌الحسنه گره از مشکلات زیادی باز می‌کند.

انتهای پیام/ ۶۰۰۲۰/


[ad_2]