برداشت غیر مجاز ۱۷ میلیارد تومانی از حساب‌های مردم آذربایجان شرقی/ بانک ها همکاری نمی کنند
برداشت غیر مجاز ۱۷ میلیارد تومانی از حساب‌های مردم آذربایجان شرقی/ بانک ها همکاری نمی کنند

رئیس پلیس فتای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه میزان جرایم برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی در استان، ۲۴۳ درصد افزایش داشته است از برداشت غیر مجاز حدود ۱۷ میلیارد تومانی از حساب‌های مردم خبر داد. به گزارش قلم پرس، سرهنگ محسن محمودی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه،با بیان اینکه پلیس خودش را در کنار مردم […]

رئیس پلیس فتای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه میزان جرایم برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی در استان، ۲۴۳ درصد افزایش داشته است از برداشت غیر مجاز حدود ۱۷ میلیارد تومانی از حساب‌های مردم خبر داد.

به گزارش قلم پرس، سرهنگ محسن محمودی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه،با بیان اینکه پلیس خودش را در کنار مردم می‌بیند و نگرانی‌های مردم را رصد و پیگیری می‌کند، اظهار داشت: امروز نقطه مداخله پلیس برای جلوگیری از بروز مشکلات و ایجاد امنیت از پیشگیری به سمت پیش‌بینی رفته است.

وی افزود: پلیس فتای آذربایجان‌شرقی در سال‌جاری به عنوان پلیس برتر کشور انتخاب شد و این به واسطه تلاش همکاران و تبادل با رسانه ها بوده است و البته باید قدر دان خانواده‌های پلیس فتا باشیم که در سختی‌ها کنار ما بودند.

رئیس پلیس فتای آذربایجان شرقی با بیان اینکه در حال حاضر بالاترین کشفیات را در استان داشته ایم و با سرعت بالا به پرونده ها رسیدگی می شود. ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون نسبت به مشابه سال گذشته شاهد افزایش  ۴۵ درصد در خصوص وقوع جرایم سایبری هستیم.

وی با اذعان به اینکه  هر چند اقدامات پیشگیرانه مفید بوده اما کافی نیست و البته افزایش جرایم به دلیل افزایش میزان نفوذ اینترنت در استان بوده است، گفت: البته با توجه به این آمار در مقابل افزایش جرایم سایبری میزان کشفیات نیز افزایش ۳۵ درصدی داشته است.

به گفته رئیس پلیس فتای آذربایجان شرقی در حال حاضر میزان کشف وقوع پلیس فتا از ۱۰۰% در حدود ۹۵ درصد است.

سرهنگ محمودی تلگرام به اینستاگرام به عنوان متداول ترین فضای وقوع جرایم سایبری برشمرد و گفت:  شهروندان مراقب برخی اپلیکیشن ها در فضای مجازی باشد تا مورد حمله و برداشت غیرقانونی قرار نگیرند.

این مقام انتظامی تاکید کرد: تمامی کشفیات در استان از طریق روش‌های علمی فنی انجام شده است.

محمودی با اشاره به بالا بودن آمار دستگیری زنان در سال های گذشته ادامه داد: در سال جاری این آمار کاهش یافته و بیشترین آمار دستگیری مربوط به مردان بوده و همچنین دستگیری در حوزه کودکان و نوجوانان کاهش یافته است.

او با اعلام اینکه سواد سایبری استان در حال افزایش است، گفت: در این راستا پلیس فتا با همکاری آموزش و پرورش دو طرح «کوآ» کودک و اینترنت و طرح «یک مدرسه در یک روز» برگزار کرده است.

رئیس پلیس فتای استان با بیان اینکه بیشترین جرایم اینترنتی استان مربوط به جرایم برداشت های اینترنتی غیرمجاز، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و کلاهبرداری رایانه ای است، گفت: با توجه  به اینکه در سال‌های گذشته شاهد بالا بودن میزان جرایم نشر اکاذیب و توهین در استان بودیم در سال جاری این مورد کاهش یافته و در مقابل جرایم برداشت اینترنتی غیرمجاز میزان بالای آمار جرایم اینترنتی را به خود اختصاص داده است.

او خاطرنشان کرد: بارها از طریق رسانه ها گفته ایم اما متاسفانه این موضوع کاهش نیافته و اغلب مردم در دام کلاهبرداراناینترنتی گرفتار می شوند.

محمودی با بیان اینکه میزان جرایم برداشت های غیرمجاز اینترنتی در استان، ۲۴۳ درصد افزایش داشته است از برداشت غیر مجاز حدود ۱۷ میلیارد تومانی از حساب های مردم خبر داد. البته طبق گفته رئیس پلیس فتای استان از این برداشت ها ٧١٢ مورد کشف و نزدیک به ۷ میلیارد تومان به مالباختگان استرداد شده است.

برداشت های غیرمجاز اغلب در روزهای تعطیل اتفاق می افتد

وی تاکید کرد: برداشت های غیرمجاز اغلب در روزهای تعطیل اتفاق می افتد و حتی در بین قربانیان از مددجویان بهزیستی و کمیته امداد تا افراد با وضع مالی خوب وجود دارد.

این مقام انتظامی از راه اندازی طرحی با همکاری دادگستری در خصوص پیگیری جرایم برداشت های غیرمجاز اینترنتی خبر داد و گفت: بر اساس این طرح حساب های مقصد واریزی از حساب های برداشت شده بلافاصله مسدود می شود.

رئیس پلیس فتای استان در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از بانک‌ها و موسسات مالی استان گفت: چندین بار با بانک های استان برای در راه اندازی سیستم (OTP) یا رمز یکبار مصرف مکاتبه انجام داده‌ایم اما تا به امروز این امرو میسر نشده است.

وی با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی  مبنی بر راه اندازی سیستم رمز یکبار مصرف توسط بانک‌ها طی بازه زمانی شهریورماه تا آذرماه سال جاری گفت: متاسفانه در استان ما با توجه به اتمام مهلت مقرر این کار انجام نشده است.

محمودی گفت: با توجه به همکاری نکردن بانک‌ها در این خصوص بر اساس بخشنامه بانک مرکزی بانک‌ها در قبال جرایم مربوط به رمزها مسوول هستند و باید پاسخگوی خسارت‌های وارده باشند و در صورتی که کسی مراجعه کند پیشنهاد خواهیم داد تا خسارت خود را از بانک بگیرد.

وی در رابطه با انتشار عکس‌های خانوادگی در فضای مجازی متذکر شد: انتشار عکس‌های خصوصی و خانوادگی که موجب وهن شود بر اساس قانون جرم بوده و پیگرد قانونی دارد.

رئیس پلیس فتای آذربایجان‌شرقی به فروشندگان داروهای غیرمجاز و شماره‌های مجازی در بستر فضای مجازی هشدار داد پلیس به زودی مقتدرانه سراغ ‌ تمام آنها خواهد رفت که البته چندین نفر از فروشندگان داروهای غیرمجاز دستگیر شده‌اند.