برخی سموم قارچ‌ها حتی بر اثر گرما هم از میان نمی‌رود
برخی سموم قارچ‌ها حتی بر اثر گرما هم از میان نمی‌رود

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به موضوع مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی، گفت: برخی سمومی که در قارچ‌ها وجود دارد حتی بر اثر گرما هم از میان نمی‌رود. به گزارش قلم پس به نقل از ایسنا، دکتر سیده «روژین حسینی»، اظهار کرد: مهم‌ترین علت این مسمومیت‌ها اشتباه […]

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به موضوع مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی، گفت: برخی سمومی که در قارچ‌ها وجود دارد حتی بر اثر گرما هم از میان نمی‌رود.

به گزارش قلم پس به نقل از ایسنا، دکتر سیده «روژین حسینی»، اظهار کرد: مهم‌ترین علت این مسمومیت‌ها اشتباه گرفتن قارچ‌های سمی با قارچ‌های خوراکی است.

وی افزود: قارچ‌های سمی اغلب در مناطقی که شرایط آب و هوایی مناسبی دارند، بخصوص در فصل بهار و پاییز رشد می‌کنند. به همین علت مسمومیت‌ها با قارچ به شرایط آب و هوایی منطقه بستگی زیادی دارد. در کشور ما قارچ‌های سمی اغلب در مناطق کوهستانی، کوهپایه‌ای و جنگلی استان‌های غربی رشد می‌کنند.

حسینی افزود: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی آن بر اساس خصوصیات ظاهری مانند رنگ، بو و شکل امکان‌پذیر نیست و باید در آزمایشگاه‌های تخصصی شناسایی شوند.

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: در دو ماه اخیر به‌علت شرایط مناسب آب و هوایی رشد قارچ‌های سمی افزایش یافت و بر اثر شناسایی نادرست، این قارچ‌های سمی به بازارهای محلی استان‌های غربی عرضه و باعث مسمومیت شماری از هم‌وطنانمان شد.

وی از مردم خواست از مصرف قارچ‌های خودرو و قارچ‌های جمع‌آوری ‌شده توسط افراد عادی و یا قارچ‌هایی که به‌صورت فله‌ای عرضه می‌شوند خودداری کنند و تنها از قارچ‌هایی که در مراکز مجاز و در بسته‌بندی‌های دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت عرضه می‌شود، مصرف کنند.

حسینی با تأکید بر این‌که نباید از قارچ‌ها به صورت خام به مقدار زیاد استفاده کرد، گفت: مردم هرگاه علائمی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، تشنج، بی‌قراری و توهم را مشاهده کردند، هر چه سریعت‌ر بیمار را به بیمارستان منتقل کنند.

به گفته دکتر عارف‌نیا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، تاکنون هیچ موردی از مسمومیت با قارچ سمی در استان گلستان گزارش نشده است.