باید یک ستاد اقتصادی با همه کشورهای همسایه داشته باشیم /مطالبه غرامت جنگی از عراق از حقوق مسلم ملت ایران است
باید یک ستاد اقتصادی با همه کشورهای همسایه داشته باشیم /مطالبه غرامت جنگی از عراق از حقوق مسلم ملت ایران است

سفیر پیشین ایران در عراق در گفت و گو با روزنامه آفتاب یزد گفت: مطالبه غرامت جنگی از عراق از حقوق مسلم ملت ایران و جمهوری اسلامی‌است و ما در وقت مقتضی و مناسب غرامت جنگی را از عراق مطالبه خواهیم کرد به گزارش قلم پرس مشروح گفت و گوی حسن کاظمی‌قمی‌، سفیر پیشین ایران در عراق با […]

سفیر پیشین ایران در عراق در گفت و گو با روزنامه آفتاب یزد گفت: مطالبه غرامت جنگی از عراق از حقوق مسلم ملت ایران و جمهوری اسلامی‌است و ما در وقت مقتضی و مناسب غرامت جنگی را از عراق مطالبه خواهیم کرد

به گزارش قلم پرس مشروح گفت و گوی حسن کاظمی‌قمی‌، سفیر پیشین ایران در عراق با روزنامه فتاب یزد را در زیر میخوانید.
غرامت حق مسلم ایران است
سفیر پیشین ایران در عراق در پاسخ به پرسشی در مورد غرامت جنگی، گفت : زمینه حقوقی موضوع غرامت جنگی در چارچوب قطعنامه ۵۹۸ و موضعی که دبیر کل سازمان ملل رسماً اتخاذ کرد و در آن عراق را متجاوز و شروع کننده جنگ هشت ساله عنوان کردند ، قرار می‌گیرد و پایه حقوقی روشن و مدقنی دارد . از نظر اصول بین‌الملل نیز پذیرفته شده است . به همین خاطر مطالبه غرامت جنگی از عراق از حقوق مسلم ملت ایران و جمهوری اسلامی‌است و ما در وقت مقتضی و مناسب غرامت جنگی را از عراق مطالبه خواهیم کرد . غرامت جنگی حق ماست و زمانی که شرایط در عراق مساعد بشود، این غرامت که جزو حقوق ملت ایران است مطالبه خواهد شد . در واقع شرایطی که پس از فروپاشی رژیم صدام و بعثی‌ها در عراق شاهد آن بوده ایم از یکطرف بحث اشغالگری بوده و از دیگرسو عراق با پدیده تروریسم و گروه‌های تکفیری مواجه بوده است . به همین خاطر اراده ملت و رهبران بر این بوده که یک عراق جدید بنا شود که این عراق جدید ، هم با ثبات باشد و هم امن تا بتواند روابط سازنده با کشورهای همسایه و جهانی برقرار نماید . به طور طبیعی جمهوری اسلامی‌همانطور که در همه ادوار گذشته حامی‌ملت عراق بوده است در این چند سال گذشته نیز تا به امروز در تلاش برای کمک به مردم عراق از هیچ کوششی فروگذار نکرده است تا آنها بتوانند یک عراق مستقل و با ثبات را بنیان نهند . قمی‌در ادامه افزود: امروز نیز جمهوری اسلامی‌تنها کشوری است که صادقانه در کنار مردم این کشور ایستاده و به ساخت دوباره این کشور کمک کرد. ما شاهد بودیم که این کشور توانست هم با پدیده اشغالگری مبارزه کند و هم پدیده تروریسم را عقب براند ، در نتیجه مسئله غرامت در زمان مناسب باید پیگیری شود و این مسئله جزو حقوق ملت ایران است. وی در پاسخ به سوالی در رابطه با رقم غرامت گفت: ما این موضوع را اعلام کرده‌ایم و در گذشته نیز حتی برخی از رهبران عراقی بر اینکه صدام متجاوز بوده و این جنگ را به ملت ایران تحمیل کرده تاکید کرده‌اند و به صراحت به این موضوع اقرار داشته‌اند. جمهوری اسلامی‌بنا بر شرایطی که عراق داشته صبر کرده و در زمان مقتضی این مسئله را پیگیری خواهد کرد.

غرامت کویت 
یکی از نمایندگان مجلس عراق در پاسخ به محمود صادقی نماینده مجلس که خواستار پرداخت غرامت به ایران شده بود، درخواست کرده بود که ایران بابت کشته‌های عراقی به عراق غرامت پرداخت کند . گفتنی است کشور کویت بابت تجاوز عراق تاکنون بالغ بر ۴۷ میلیارد دلار غرامت از عراق دریافت کرده است و در اینباره کاظمی‌قمی‌اظهار داشت : پس از آنکه تجاوز ارتش بعث به کویت صورت گرفت ، عراق زیر فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار گرفت. پس از آن برنامه نفت در برابر غذا مطرح شد و صندوقی پیش بینی شد که درآمدهای عراق ناشی از صدور نفت در آن صندوق متمرکز می‌شد و در اختیار دولت عراق نبود. در آن مقطع آمریکایی‌ها و برخی کشورهای دیگر این امکان را داشتند که از آن صندوق برای پرداخت غرامت به کویت برداشت نمایند و این کار انجام گرفت. این امکان برای ما وجود نداشت و اگر وجود داشت شاید در آن زمان جمهوری اسلامی‌هم از این مسئله بی بهره نمی‌ماند.

سفر العبادی 
موضوع لغو سفر حیدر العبادی در رسانه‌های منطقه ای بازتاب وسیعی داشت و رسانه‌های نزدیک به نخست وزیر عراق اعلام کردند که العبادی با توجه به شرایط موجود، سفرش را به تهران لغو کرده است. در اینباره کاظمی‌قمی‌ گفت: در مورد این سفر، ایران دعوتی از آقای العبادی برای سفر به ایران انجام نداده بود که ایشان بخواهد لغو کند. اما نکته مهم این است که ظرفیت‌های همکاری دو کشور در همه زمینه‌های سیاسی، دفاعی، امنیتی و اقتصادی بسیار وسیع است . از طرفی اراده رهبران دو کشور برای توسعه این روابط بسیار حائز اهمیت است. این مسئله واضع است که ایران بهترین مسیر برای ترانزیت کالا به عراق محسوب می‌شود. این مسئله که ایران بهترین تجارب سازندگی بعد از جنگ را دارد برای مردم عراق یک امر محتوم و قطعی است و اینکه جمهوری اسلامی‌در همه مقاطع و سخت ترین شرایط در کنار مردم عراق بوده است برای مردم شریف این کشور امری بدیهی است. با توجه به وابستگی عراق به واردات، ایران بهترین و مناسب‌ترین کشوری است که می‌تواند در تعامل‌های همه جانبه اقتصادی با این کشور تعامل لازم را برقرار سازد و هیچ اراده ای هم نمی‌تواند بیاید و مانع از این روابط بشود . آمریکایی‌ها امروز در چارچوب تحریم‌های ظالمانه از کشورهایی مثل عراق می‌خواهند که همراهی بکنند .
اما واقعیت این است که درست است که موضع‌گیری آقای العبادی به نوعی همسویی با تحریم‌های ظالمانه آمریکا بود که البته این موضع‌گیری محکوم شد و محکوم هم هست، اما شما دیدید که تمامی‌مسئولین ، رهبران و حتی وزارت امور خارجه عراق این تحریم‌ها را محکوم کردند . بدیهی است که این موضع‌گیری نمی‌تواند در روابط دو کشور خدشه ای ایجاد کند . آمریکایی‌ها امروز نه تنها در عراق که در کل منطقه دچار یک ضعف جدی شده اند. زمانی که آنها عراق را اشغال کرده بودند، نیروی نظامی‌وسیعی مستقر کردند و سفارتخانه‌ای با سه هزار نفر نیروی دیپلمات در آن کشور تاسیس کردند ، اما مجبور شدند شبانه فرار کنند. امروز اما آن نیروی گذشته را ندارند و نمی‌توانند آن منویات ظالمانه خود را دنبال کنند. در حال حاضر نیز هر چند آقای العبادی اظهار کرد که ما بالاجبار به خاطر منافع ملی مجبوریم که با تحریم‌ها همراهی نماییم اما در اصل اولین کشوری که از کاهش روابط اقتصادی با ایران صدمه خواهد دید خود عراقی‌ها هستند، چون منافع ملی عراق از همراهی با تحریم‌ها و قطع روابط اقتصادی با ایران متضرر می‌شود و نه بالعکس ، البته نخست وزیر این کشور در اظهار نظرهای اخیرش این سخنان اولیه را رد کرده بود. دفتر ایشان هم اعلام کرد که بیانات ایشان  به شکل درست منتقل نشده . علیرغم محکم بودن روابط تاریخی دو کشور، ما باید یک دیپلماسی قوی‌تری داشته باشیم و یک ستاد اقتصادی با همه کشورهای همسایه از جمله با کشور عراق داشته باشیم .

روابط با اقلیم کردستان عراق 
بازگشایی مرزها در مناطق غربی و معیشت مرز نشینان در آن مناطق به نوعی گره خورده است به مسائل سیاسی و به ویژه روابط کشور با اقلیم کردستان عراق، کاظمی‌قمی‌در این رابطه گفت : مبادلات تجاری پیله وری مرزی در حال حاضر برقرار است ، روابط تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی‌ایران با کردستان عراق و اقلیم نیز برقرار است. ایران هم اعلام کرد که در چارچوب سیاست‌های بغداد با اقلیم کردستان عراق روابط تجاری خود را توسعه خواهد داد .
ما تاکید داریم که این روابط اقتصادی را با اقلیم گسترش دهیم . در بحث اقدام برخی رهبران کردستان عراق در موضوع رفراندوم جدایی طلبی، دیدگاه بغداد محدود شدن این روابط بود که
با توجه به حل و فصل موضوعات، اکنون دیدگاه بغداد روابط اقتصادی ایران و اقلیم را بلا اشکال می‌داند و در حال حاضر هم پروازهای ایران به اقلیم کردستان مجدداً برقرار شده و اکنون روابط ما حالت عادی پیدا کرده است .
البته ما باید این روابط اقتصادی را با اقلیم کردستان عراق گسترش بدهیم . با توجه به آنکه اکنون در اقلیم کردستان عراق حجم
سرمایه گذاری‌های خارجی کاهش یافته، باید سرمایه گذاری‌های متقابل دو طرف در کشور ما و اقلیم گسترش یابد و زمینه‌های بسیاری برای توسعه این روابط وجود دارد .