باید از دید سیاسی به پروین اعتصامی نگریست
باید از دید سیاسی به پروین اعتصامی نگریست

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه باید از نگاه سیاسی به پروین اعتصامی نگریست، گفت: پروین شاعر اخلاق است و از عشق به معنی متعارف آن خبری نیست و گویا حریم عصمت و عفاف به او رخصت نداده است تا از این مباحث در اشعار بگنجاند. به گزارش قلم پرس، محمدرضا پورمحمدی  عصر امروز در جشنواره […]

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه باید از نگاه سیاسی به پروین اعتصامی نگریست، گفت: پروین شاعر اخلاق است و از عشق به معنی متعارف آن خبری نیست و گویا حریم عصمت و عفاف به او رخصت نداده است تا از این مباحث در اشعار بگنجاند.

به گزارش قلم پرس، محمدرضا پورمحمدی  عصر امروز در جشنواره بین‌المللی پروین اعتصامی در سالن آمفی تئاتر پتروشیمی تبریز اظهار کرد: درست است که پروین شاعر معاصر ماست ولی خواص را نباید نگاه کرد که پروین را می‌شناسند چرا که خصوصیات اخلاقی این شاعر در جامعه ما اندک معرفی شده است.

وی افزود: زندگی این بانو بیشتر به خلوت‌گزینی گذشت، به طوریکه در ۴۰ سال بعد از انقلاب این بانو شناخته شد و در دوران قبلی اجحاف در حق او روا داشته شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به برخی روحیات اخلاقی پروین اعتصامی اشاره کرد و گفت: علاقه به علم، دانش و عشق به پدر از جمله این خصوصیات او بود.

باید از  نگاه سیاسی به پروین نگریست

وی افزود: باید از نگاه سیاسی به پروین نگریست چرا که روحیه ظلم‌ستیزی از جمله ویژگی‌های این بانو است به طوریکه دربار از او برای آموزگاری دعوت می‌کند ولی پروین جواب رد می‌دهد.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: اگر دربار مدال درجه ۳ به پروین می‌دهد نشان از علاقه به شعرهای او نیست بلکه از ترس گفته‌ها و اشعار سنگین و پرمحتوای اوست.

ظلم‌ستیزی و حساسیت به ستمدیدگان مهم‌ترین ویژگی اشعار پروین اعتصامی است

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شعر پروین ظلم‌ستیزی و حساسیت به ستمدیدگان است که در شعرهای او مشاهده می‌شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی ابراز کرد: رنگ سیاسی شعر پروین به گونه‌ای دیده می‌شود که برخی‌ معتقدند صلابت سیاسی در آن جلوه‌گری می‌کند به طوریکه او حقایق آسمانی را در کنار مسائل سیاسی می‌دید.

وی اذعان داشت: اشعار پروین اعتصامی نه مطلقا آسمانی و نه مطلقا زمینی است چراکه شجاعت و آزادمنشی در دورانی که او بود ستودنی است.

پورمحمدی بیان کرد: پروین شاعر اخلاق است و از عشق به معنی متعارف آن در اشعار وی خبری نیست و گویا حریم عصمت و عفاف به او رخصت نداده است تا از این مباحث بگنجاند.

وی اذعان داشت: آنچه که شعر پروین را ممتاز کرده مضامین آن است چراکه  دیوان او حاکی از پند و اندرز و نکوهش کبر و غرور و نفرت از تبعیض و حمایت از مظلومان است.

وی خاطرنشان کرد: روح عاطفی زنانه و مادرانه پروین در قطعات او تجلی یافته و با روح عرفانی ترکیبی دلپذیر از آب درآمده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی متذکر شد: با وجود همه بی‌اعتنایی‌ها، برخی از روشنگران،  پروین اعتصامی را  شاعری بزرگ و درجه اول می‌دانند، شعر پروین محل اعتنا بوده و ارزیابی و تحلیل شده است.

پروین اعتصامی شاعری با ایمان، نجیب، مبلغ حرمت و عزت انسانی است 

وی با اشاره به اینکه پروین اعتصامی به درستی شاعری با ایمان، نجیب، مبلغ حرمت و عزت انسانی است، افزود: او شهرت و جایگاهی والا در عالم شعرا دارد.

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: شعر پروین در همه دوره‌های تحصیلی در مدارس به صورت ضرب‌المثل در ادبیات آورده شده است و  تعداد آن تقریبا قابل توجه است.

پورمحمدی بیان کرد: ستاره اقبال حیات درخشش پروین اعتصامی در خور قد و قامت آن نبود اما در ۴۰ سال اخیر تا حدودی توانست در بلندی آوازه وی قرار بگیرد.

منبع: فارس