بانک مرکزی باید عوامل بنیادین وموثر بر بازار ارز را شناسایی کند
بانک مرکزی باید عوامل بنیادین وموثر بر بازار ارز را شناسایی کند

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بانک مرکزی باید عوامل بنیادین وموثر بر بازار ارز را شناسایی و درخصوص تاثیر آن تدبیر کند. به گزارش قلم پرس، سید ابراهیم شربیانی با اشاره به روند نزولی بازار ارز و طلا در چند روز گذشته طی سخنانی اظهار داشت: . این روند نزولی همراه با هجوم ارز‌ها و سکه‌های […]

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بانک مرکزی باید عوامل بنیادین وموثر بر بازار ارز را شناسایی و درخصوص تاثیر آن تدبیر کند.
به گزارش قلم پرس، سید ابراهیم شربیانی با اشاره به روند نزولی بازار ارز و طلا در چند روز گذشته طی سخنانی اظهار داشت: . این روند نزولی همراه با هجوم ارز‌ها و سکه‌های خانگی، کاهش قابل توجه قیمت را رقم زد لیکن قیمت دلار در بازار آزاد همچنان نرخی به مراتب بالاتر از چند ماه اخیر دارد.
وی افزود: چشم انداز کاهش قیمت در بازار ایجاد شده است و می‌توان امید داشت که قیمت دلار به نرخ‌هایی حتی کمتر از ۱۰ هزار تومان نیز برسد.

وی در ادامه تصریح کرد: مسیر آینده دلار ارتباط زیادی به مسیر طی شده آن تاکنون دارد و بار اصلی افزایش نرخ ارز در روز‌ها و هفته‌های اخیر بر دوش هیجانات کاذب روانی و نیز غیبت بانک مرکزی از بازار اسکناس ارز بوده است که با این حال، مداخله جدی بانک مرکزی در بازار، زمینه را برای ایجاد محرک روانی قوی جهت افت قیمت‌ها ایجاد می‌کند.
کارشناس امور اقتصاد در ادامه با اشاره به نقش اساسی بانک مرکزی در کاهش نرخ ارز یادآور شد: بانک مرکزی باید با بازگرداندن اعتبار و اقتدار خود، با قدرت هر چه تمام تر، صادرکنندگان خصوصی را که نقش کمرنگی در عرضه ارز به بازار داشته اند، به عرضه ارز ترغیب کند و با ابزار‌های نظارتی و حتی قضایی، مدیران این شرکت‌ها را ملزم به تزریق درآمد‌های ارزی خود به بازار ارز کند. در چنین شرایطی مجوز ورود ارز صادراتی به بازار، با نرخ‌هایی بیشتر از سامانه نیما و کمتر از نرخ فعلی بازار (حدود ۱۲ هزار تومان) می‌تواند، روند نزولی نرخ‌ها را ادامه دهد.
شربیانی با اشاره به اینکه بورس در شرایط فعلی، چشم انداز خوبی در جذب سرمایه از خود نشان داده است اظهار کرد: ترغیب ورود سهامداران جدید به بورس، تنظیم سازوکار‌های جدید و تشویقی برای ورود سرمایه‌های جدید به بورس و آشنایی توده مردم با سازوکار‌ها و مبانی سرمایه گذاری در این بازار ضروری است.
وی افزود: همزمان توجه به رصد نقدینگی موجود و ورود و خروج سرمایه‌های مخرب در بازار‌های سفته بازی و وضع هر چه سریع‌تر مالیات بر این سفته بازی‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.
شربیانی در ادامه انتقال ارز و روابط اقتصادی خارجی را همزمان با فرارسیدن دور جدید تحریم‌ها مهم ارزیابی نمود و عنوان کرد: . این روز‌ها خبر‌های مثبتی از توافق ایران و اروپا بر سر سازوکار مالی به گوش می‌رسد که این توافق می‌تواند بخش قابل توجهی از آسیب‌های تحریمی را کم کند.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد تعاملات دیپلماسی اقتصادی در شرق نیز باید بیشتر شود و تدوین مناسباتی که بتواند روابط تجاری ما را با چین و هند به عنوان دو مشتری بزرگ نفتی کشورمان و سایر شرکای منطقه‌ای از روسیه تا ترکیه و از عراق تا پاکستان و افغانستان ارتقا بخشد، کلیدی است.
کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه گفت: باید تمرکز بر تداوم فروش نفت، تداوم روند صادرات سایر کالا‌ها و تسهیل روابط بانکی و به خصوص انتقال ارز باشد چرا که انتقال ارز به داخل کشور در این شرایط به ویژه از مسیر همسایگان شدنی است و با روش‌های مختلف باید پیگیری شود.
شربیانی در خاتمه خاطر نشان کرد: در هر صورت امید مردم به کاهش قیمت ارز زنده شده و اکنون دولت و سایر قوا نیز باید با درک شرایط سخت مردم و با ادبیاتی وحدت آفرین این روند امیدآفرین را تداوم بخشند و از مسیر هولناک ارزی که پیش رو بوده پلی برای موفقیت در مصاف با جنگ اقتصادی دشمن بزنند و تحدیدهای موجود ارزی را با تدبیر درست و تسهیل در روند انتقال ارز به کشور در جهت افزایش ذخایر ارزی کشور تبدیل به فرصت نماید