بازسازی مناطق زلزله‌زده استان در موعد مقرر پایان یابد
بازسازی مناطق زلزله‌زده استان در موعد مقرر پایان یابد
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اهتمام جدی دستگاه‌های مسئول برای تسریع در امر بازسازی مناطق زلزله‌زده میانه و سراب، گفت: مسئولان تلاش کنند تا عملیات بازسازی این مناطق در زمان وعده داده شده پایان یابد.

محمدرضا پورمحمدی در کارگاه تخصصی تجارب و درس‌آموخته‌های زمین‌لرزه در شهرستان‌های میانه و سراب، با اشاره به جان باختن تعدادی از اهالی روستاهای این مناطق در این حادثه، گفت: حتی جان باختن یک نفر نیز برای ما غم‌انگیز و مصیبت‌بار است؛ اما خدا را شاکریم که تلفات این زمین‌لرزه نسبت به شدت و وسعت آن بسیار کم بود.

وی افزود: هیچ یک از خانه های روستایی بازسازی شده در این دو شهرستان، دچار آسیب و صدمه جدی نشدند که این امر حاکی از نقش بازسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی در پیشگیری از خسارات جانی و مالی در زمان حوادث طبیعی است.

استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از حضور بموقع نیروهای امدادی، سپاه، ارتش، بسیج و همکاران فرمانداری دو شهرستان در محل وقوع حادثه، گفت: ۵۹۰ نفر در این حادثه دچار مصدومیت شدند که با حضور بموقع نیروهای امدادی، در سریع‌ترین زمان ممکن مداوا و مرخص شدند.

وی اظهار داشت: با همکاری و همراهی مردم و مسئولان عضو ستاد مدیریت بحران، عملیات اسکان اضطراری تمامی خانوارهای آسیب‌دیده با توزیع بیش از سه هزار و ۳۷۰ چادر و وسایل گرمایشی در هفته نخست پایان یافت.

پورمحمدی همچنین از اتمام فرآیند اسکان موقت در هفته دوم بعد از وقوع زمین لرزه خبر داد و گفت: دولت توجه ویژه ای به رفع مشکلات مردم مناطق زلزله زده استان داشت و پیشنهادهای استان برای جبران خسارت‌های زلزله در کمتر از ۴۸ ساعت در جلسه هیات دولت تصویب شد.

وی از آغاز پرداخت تسهیلات بلاعوض ۱۰ میلیون تومانی به خانوارهای متقاضی خبر داد و با بیان اینکه به زودی تسهیلات مورد نظر به تمامی متقاضیان پرداخت می‌شود، افزود: برای خانوارهای متقاضی ساخت مسکن موقت نیز اتاقک‌هایی به ابعاد ۱۲ مترمربع توسط بنیاد مسکن ساخته شده است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه از پخش برخی گزارش‌های خلاف واقع از وضعیت زلزله‌زدگان در برخی رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: به جرات اعلام می‌کنیم که هیچ خانواده‌ای در مناطق زلزله‌زده به دلیل نداشتن مسکن موقت در چادر سکونت ندارد و تعداد اندکی هم که هنوز چادرهای خود را برپا نگه داشته‌اند به خاطر ترس از ناامن بودن محل سکونت‌شان است که انتظار داریم این افراد نیز چادرهای خود را جمع‌آوری کنند.

وی با بیان اینکه زلزله، قابل پیش بینی‌نیست، اما خسارت‌های آن قابل پیشگیری است، افزود: ساختار مدیریت بحران باید به سمت پیشگیری از خسارات بلایای طبیعی حرکت کند.

پورمحمدی همچنین بر تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد و ایجاد یک ساختار قوی برای مدیریت در مواقع بحرانی تاکید کرد.