ایران تحت تحریم، هیچ گونه گفتگویی نمی‌کند
ایران تحت تحریم، هیچ گونه گفتگویی نمی‌کند
سخنگوی دولت: جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم، هیچ گونه گفتگویی به ویژه با آمریکا نمی‌کند.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای علی ربیعی در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص طرح فرابرجام فرانسه، تصریح کرد: اسم این طرح برای ما مهم نیست، ما همان شرایطی را که اعلام کردیم، داریم.
وی افزود: ما تحت تحریم هیچ گفتگویی نمی‌کنیم، اما اگر هر آنچه که برای ما بدست آمده بود و هر تضمینی که داشتیم در هر قالب جدیدی فراهم شود ما مشکلی حتی با اضافه شدن کشور‌های دیگر، چون ژاپن نداریم.
سخنگوی دولت گفت: اگر ما بتوانیم آزادانه و به هر ترتیبی که خودمان مایل هستیم، نفت بفروشیم و پول آن را به کشورمان بیاوریم و تحریم‌ها از سر مردم مظلوم ایران برداشته شود، با هر قالبی (چون طرح فرابرجام فرانسه)، مشکل خاصی نداریم.
آقای ربیعی در خصوص تشکیل کارگروه مبارزه با پولشویی در دولت نیز افزود: این کارگروه شامل دستگاه‌های متولی، چون بانکداری، اوراق بهادار، بیمه، موسسات مالی و اعتباری است که البته سازمان‌های اطلاعاتی نیز برای مبارزه با پولشویی به آن‌ها کمک می‌کنند.
وی گفت: کشور ما قربانی تروریسم بوده و معتقدیم که تأمین مالی تروریسم به زیان ما عمل کرده است، لذا کارگروه‌هایی که در قانون پیش بینی شده اند وظیفه دارند تا تمام راه‌ها و منفذ‌های داخلی دستگاه‌ها را به منظور مبارزه با پولشویی به طور کامل کنترل کنند.
سخنگوی دولت افزود: البته بخش‌هایی از این اقدام نیز در قالب شفافیت‌های مختلفی که دولت اعمال می‌کند، انجام خواهد گرفت.
آقای ربیعی همچنین در خصوص اعلام سازمان فائو مبنی بر حمله ملخ‌ها از سوی هند و پاکستان به کشورمان در سه ماه پایانی امسال و تمهیدات دولت در این باره نیز گفت: این مشکل محیط زیستی برون مرزی است، اما ما در تجربه پیشین نیز با موفقیت عمل کردیم، لذا براساس گزارش‌هایی که داریم، وزارت جهاد کشاورزی نیز آمادگی مقابله با خطرات احتمالی را دارند.

ایران خواهان خاتمه عملیات ترکیه در سوریه است

سخنگوی دولت یکجانبه گرایی را زیانبار خواند و گفت: خواهان خاتمه عملیات ترکیه در سوریه هستیم، راه حل توافق آستانه و گفتگو میان همه طرف‌ها است.

آقای علی ربیعی در خصوص پیشروی ارتش سوریه به نقاط شمالی این کشور و احتمال درگیری نظامی میان ترکیه و سوریه، تصریح کرد: ما نگرانی کشور دوستمان یعنی ترکیه را در مرز‌های جنوبی اش درک می‌کنیم، اما نگران امنیت و زندگی برادران و خواهران کردمان نیز هستیم، لذا معتقدیم راهکار قطعاً نظامی نیست.
وی با اشاره به خروج نیرو‌های آمریکایی از منطقه کردنشین سوریه، افزود: هر آنچه که ما می‌خواستیم درباره خروج آمریکا از برجام بگوییم، امروز مردم منطقه بیشتر احساس می‌کنند که آمریکا قابل اتکاء نیست.
سخنگوی دولت گفت: خروج یک باره آمریکا نباید منجر به جنگ و آوارگی تعداد زیادی از کرد‌ها شود، لذا ما خواهان خاتمه عملیات ترکیه هستیم.
آقای ربیعی راه حل را توافق آستانه و گفتگوی همه طرف‌ها عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری است و معتقدیم حتی ترکیب آستانه می‌تواند به نحوی بر مرز‌ها نظارت کند که ارتش سوریه بتواند امنیت مورد انتظار ترکیه را در مرز‌ها تضمین کند.

تشکر سخنگوی دولت از اقدام سازمان اطلاعات سپاه در دستگیری ”زم“
سخنگوی دولت، از روح الله زم با عنوان تروریست آبرو نام برد و با تشکر از اقدام سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، گفت: این دستگیری نباید زمینه اتهام زنی‌های جدید را فراهم کند لذا باید از قضاوت‌های تند صرفنظر کنیم.
آقای علی ربیعی در حاشیه نشست امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران، سایت آمدنیوز را نه یک رسانه و یا شبکه اجتماعی آزاد منتقد، بلکه تروریست آبرو نامید و تصریح کرد: ما برای مخالفانمان که میل به آرمان گرایی دارند، احترام قائلیم، اما نباید آمدنیوز را در این ردیف قلمداد کرد.

آقای ربیعی، به خوشحالی معتقدان به آزادی و شرافت قلم در پی دستگیری مدیر سایت ضد انقلاب آمدنیوز اشاره کرد و افزود: این موضوع نباید زمینه اتهام زنی‌های جدید را فراهم کند، چند روز پیش در یکی از سایت‌ها شروع به اتهام زنی کردند، اما باید از قضاوت‌های تند صرفنظر کنیم.
سخنگوی دولت، ضمن سپاسگزاری از اقدام سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در دستگیری روح الله زم، گفت: اجازه دهیم سازمان اطلاعات سپاه با همان صداقتی که در طی این اقدام داشتند، کار را دنبال کنند.
آقای ربیعی، با تاکید بر پرهیز از اتهام زنی و گمانه زنی، خاطرنشان کرد: نباید امتداد آمدنیوزی به راه بیندازیم و آبروی این و آن را ببریم، قطعا همه از پاک شدن صاحب اصحاب رسانه از تروریست آبرو خوشحال اند و ما نیز تبریک می‌گوییم.

شورای نگهبان طرح تشکیل وزارت بازرگانی را رد نکرده است
سخنگوی دولت گفت: شورای نگهبان طرح تشکیل وزارت بازرگانی را رد نکرده بلکه ایراد گرفته است.
آقای علی ربیعی در خصوص اعلام نظر شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس مبنی بر تشکیل وزارت بازرگانی، تصریح کرد: در بررسی حقوقی و دقیق ما مشخص شد که شورای نگهبان این طرح را رد نکرده است، بلکه ایراداتی گرفته شده مبتنی بر این که در مصوبه مذکور مشخص نیست که کدام اختیارات وزارت صمت باقی می‌ماند و کدام یک به وزارت بازرگانی داده می‌شود و یا کدام اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی داده شده است.
وی افزود: مجلس به سمت تعطیلی رفته است، لذا امیدواریم که پس از بازگشت نمایندگان این مصوبه به سرعت رفع ابهام شود.
سخنگوی دولت در واکنش به این سوال که آیا جریانی در پی ایجاد موانع در دستیابی دولت به برنامه هایش طی ۲ سال پایانی عمر دولت دوازدهم است؟ خاطرنشان کرد: دولت در فعالیت اقتصادی خود نیازمند همراهی همگانی است، البته تردیدی نداریم که عده‌ای مایل به موفقیت دولت هم نیستند، اما این استنباط را نیز نداریم دستگاه‌های رسمی کشور طوری عمل کنند که مردم زیان ببینند.
آقای ربیعی همچنین درباره سرنوشت لایحه پالرمو و CFT نیز گفت: نظر حقوقی دولت این است که با توجه به اصرار مجلس بر مصوبه پیشین خود و عدم رفع ایرادات شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت مایل به بررسی بود.
وی تصریح کرد: رئیس جمهور تصمیم گرفته که پس از بررسی و ارزیابی تمامی روند طی شده در مجلس، شورای نگهبان و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام و مکاتبات مربوط، تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

حمله موشکی به نفتکش ایرانی کار یک رژیم و یک دولت است
سخنگوی دولت با بیان اینکه حمله موشکی به نفتکش ایرانی اقدام تروریستی فردی و یا گروهی نیست، گفت: به گمان قوی و به طور مشخص، این اقدام کار دو دولت، یعنی یک رژیم و یک دولت است، اما ما باید اطمینان حاصل کنیم و حمله کننده پاسخ مناسب خواهد گرفت.
آقای علی ربیعی در خصوص روایت‌های مختلف در حمله موشکی به نفتکش ایرانی، تصریح کرد: ما به تامین امنیت منطقه تمایل داریم، اما قطعا اجازه نخواهیم داد که کسی احساس کند می‌تواند به ایران لطمه بزند.
وی افزود: این موشک‌ها می‌توانست از روی شناور‌ها هم شلیک شود، اما قطعا پشت این اقدام تروریستی یک دولتی قرار دارد، اما ما می‌خواهیم حتما با دقت بررسی کنیم، لذا باید کشتی به ایران برسد.
سخنگوی دولت همچنین گفت: اکنون ما عکس‌هایی از قطعات آسیب دیده داریم، اما باید قطعات اصلی توسط کارشناسان بررسی شوند، قطعا نتیجه بررسی‌ها را در زمان خود اعلام خواهیم کرد و حمله کننده پاسخ مناسب خود را خواهد گرفت.

گسترش منطقه تجاری انزلی و حمایت از سهامداران خرد

سخنگوی دولت گفت: گسترش منطقه تجاری انزلی، حمایت از سهامداران خرد، اصلاح لایحه قانون تجارت و حمایت از اشتغال از جمله مصوبات هیئت دولت بود.

آقای ربیعی امروز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیئت دولت در تشریح موضوعات جلسه امروز  افزود: امروز مصوبه‌ای در خصوص منطقه آزاد انزلی داشتیم که بر اساس این مصوبه تا ۲۰۰۰ متر به منطقه تجاری صنعتی انزلی افزوده شد.
سخنگوی دولت تصریح کرد: این مصوبه به گسترش منطقه و افزایش تبادلات تجاری و رونق منطقه انزلی منجر خواهد شد.
آقای ربیعی همچنین لایحه حمایت از سهامداران خرد و اصلاح لایحه قانون تجارت را از دیگر مصوبات جلسه هیئت خواند و افزود: بر اساس آن حقوق سهامداران خرد بیشتر تصریح خواهد شد و حاکمیت شرکتی بیش از پیش گسترش خواهد یافت که با این موضوع شاهد افزایش سطح سرمایه گذاری‌های خرد در بازار سرمایه خواهیم بود.
سخنگوی دولت همچنین گفت: این مصوبه کمک می‌کند که سرمایه گذاران خارجی که قصد خرید سهام یا سرمایه گذاری دارند، ضمانت‌های بیشتر قانونی داشته باشند.
آقای ربیعی با اشاره به بهبود شاخص‌های کشور در فضای کسب و کار، گفت: تحریم‌ها موجب این شده است که ما ناچار شویم تا واردات و صادرات خود را بیشتر کنترل کنیم، ما همچنین ناچار شدیم در این شرایط بر روی قیمت گذاری‌ها کنترل بیشتری داشته باشیم که این امر ممکن است برخی از شاخص‌های بین المللی ما را دچار تغییر کند، اما برای اداره کشور ما نیاز بود.
وی تصریح کرد: خرید سهام خرد و سوق نقدینگی مردم از بازار سکه و ارز به سمت خرید سهام خرد موضوع بسیار میمونی است.
سخنگوی دولت در خصوص هدفگذاری دولت برای ایجاد اشتغال هم گفت: بعد از تحریم ها، جهت گیری اشتغال ما به سمت خدمات مولد و صنایعی که ناشی از تحریم واردات کمتری از آن صورت می‌گرفت، سوق پیدا کرد و آمار اشتغال مناسبی داشتیم.
وی افزود: در این زمینه اشتغال روستاییان گسترش پیدا کرد و سهم اشتغال روستائیان از اشتغال کل به ۲۵ درصد رسید و متناسب به شرایط تحریم سیاست‌های اشتغال نیز دنبال می‌شود.
آقای ربیعی اضافه کرد: یکی از سیاست‌های ما این است که از ریزش نیرو در دوران تحریم جلوگیری کنیم.
سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: وزارت تعاون، وزارت صمت و بانک مرکزی مدام بر روی مناطقی که ریزش نیروی کار بر آن‌ها وجود دارد، متمرکز شده اند.