ایران برای توسعه روابط با کشورهای آفریقایی اهمیت ویژه قائل است
ایران برای توسعه روابط با کشورهای آفریقایی اهمیت ویژه قائل است

رییس‌ جمهوری، کشور غنا را یکی از دوستان جمهوری اسلامی ایران در قاره آفریقا نام برد و تاکید کرد: ایران برای توسعه روابط با کشورهایی آفریقایی اهمیت ویژه ای قائل است و در چارچوب این سیاست اصولی، تهران از گسترش همکاری ها در همه حوزه های مورد علاقه با آکرا استقبال می کند. به گزارش […]

رییس‌ جمهوری، کشور غنا را یکی از دوستان جمهوری اسلامی ایران در قاره آفریقا نام برد و تاکید کرد: ایران برای توسعه روابط با کشورهایی آفریقایی اهمیت ویژه ای قائل است و در چارچوب این سیاست اصولی، تهران از گسترش همکاری ها در همه حوزه های مورد علاقه با آکرا استقبال می کند.

به گزارش قلم پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در نشست هیات های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و غنا، با بیان این که کشور غنا دارای سیاست خارجی مستقل و همگرا با کشورهای آفریقایی است، گفت: توسعه و تقویت روابط تهران – آکرا در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ضروری است.

دکتر روحانی در این نشست گفت: در پنجمین کمیسیون مشترک همکار‌یهای دو کشور که در سال ۲۰۱۴ میلادی برگزار شد،اسنادی با هدف توسعه همکاری‌های مشترک امضا شد که اجرای آن اسناد می تواند گامی در مسیر توسعه بیش از پیش روابط دو کشور باشد.

رییس‌ جمهوری اظهار امیدواری کرد: در دوران پساتحریم شاهد استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایران وغنا در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی برای توسعه و تحکیم مناسبات همه جانبه میان دو کشور باشیم.

 

دکتر روحانی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود در بخش‌های مختلف از جمله نفت، گاز و پتروشیمی و خدمات فنی و مهندسی در راستای توسعه همکاری‌ها با غنا استفاده کند،گفت: خوشبختانه ایران و غنا در زمینه‌های سیاسی و فرهنگی روابط نزدیکی با یکدیگر دارند و ما خوشحالیم از این که مراکز  علمی و فرهنگی، فعالیتهای کشاورزی و مرکز خدمات درمانی و بهداشتی ایران در غنا در خدمت به مردم فعالیت دارند و امیدواریم در همه حوزه‌های اقتصادی تجاری و فرهنگی نیز بتوانیم متناسب با ظرفیت‌های موجود، روابط و مناسبات خود را توسعه دهیم.

رییس‌ جمهوری سفر رییس‌جمهور غنا به ایران را نقطه عطفی در مسیر گسترش مناسبات و همکاری‌های دو کشور دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در زمینه انتقال تجربیات و تعلیم جوانان غنا در حرفه‌ها و بخش‌های علمی و تحقیقاتی اقدام کند.

دکتر روحانی همچنین بر ضرورت توسعه همکار‌ی‌ها و سرمایه‌گذار‌ی های مشترک در زمینه های انرژی، عمرانی، حمل و نقل ریلی، کشاورزی و دیگر بخش‌ها تأکید کرد.

رییس‌ جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضل تروریسم در منطقه و شمال آفریقا، بر ضرورت مقابله با افکار افراطی‌گرایانه تأکید کرد و افزود: باید برای مقابله با گروه‌های تروریستی و افکار افراطی آنها اقدامات جمعی، هماهنگ و مشترکی انجام شود.

دکتر روحانی با اشاره به مشکلاتی که تروریسم و درگیری ها برای مردم منطقه بوجود آورده است، افزود: ما معتقدیم همه مشکلات باید در نهایت از طریق سیاسی حل و فصل شود که در این راستا ایران و غنا می‌توانند در مجامع بین‌المللی بویژه جنبش عدم تعهد همکاری‌های نزدیکتری داشته باشند.

رییس جمهوری همچنین با بیان این که هیچ مسأله ای نباید ما را از تلاش برای اعاده کامل حقوق و حل مشکلات مردم فلسطین نا امید کند، افزود: اگر یک ملت مقاوم اینگونه برای رسیدن به هدف خود تلاش کند در نهایت به پیروزی خواهد رسید.

دکتر روحانی با اشاره به این که ایران و غنا در عمده مسایل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی اشتراک نظر دارند، اظهار امیدواری کرد تا مسئولان دو کشور در راستای اجرایی و عملیاتی شدن هر چه سریعتر این برنامه‌ها تلاش کنند و وزرای خارجه در مسیر توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری تعاملات خود را گسترش دهند.

رییس‌جمهوری غنا نیز در این نشست با تقدیر از میهمان‌نوازی و استقبال گرم جمهوری اسلامی ایران از هیأت عالیرتبه غنا گفت: روابط تهران – آکرا بسیار صمیمی و دوستانه است و ما امروز احساس می‌کنیم که در وطن خود حضور داریم.

«جان درامانی ماهاما» با تبریک سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ملت ایران و موفقیت در مذاکرات و رسیدن به توافق با قدرت‌های جهانی گفت: به نتیجه رسیدن برجام موجب خوشحالی مردم غنا و همه ملت‌های آزادی‌خواه در جهان شد و ایران در این مذاکرات توانست قدرت دیپلماسی قوی خود را به نمایش بگذارد.

رییس‌جمهوری غنا با تحسین دکتر روحانی به خاطر مدیریت قدرتمندانه در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری در جهان گفت: ایران نقش بی‌بدیلی در ایجاد صلح در خاورمیانه دارد و می‌تواند در راستای حل مشکلات و بحران‌های موجود در این منطقه تأثیرگذار باشد.

وی با بیان این که سرنوشت مردم فلسطین سالهاست که موجب نگرانی شده است، گفت: معتقدیم مردم فلسطین باید در کشور و وطن خود آزاد و مستقل زندگی داشته باشند.

رییس‌جمهوری غنا با اشاره به ضرورت گسترش همکاری‌ها و رایزنی‌ها میان ایران و غنا برای ایجاد صلح و ثبات در شمال آفریقا،  افزود: ما می‌توانیم بویژه پس از برجام در مسیر مبارزه با گروه‌های تروریستی و مقابله با افراطی‌گری تعاملات سازنده‌ای را میان دو کشور برقرار کنیم.

«درامانی ماهاما» همچنین با بیان این که جمهوری اسلامی ایران دارای تجارب و توانمندی‌های بسیار گرانبهایی در بخش‌های مختلف است، خواستار استفاده کشورش از دانش و تجربیات ایران در بخش‌های مختلف انرژی، پتروشیمی، برق، ماشین‌آلات کشاورزی و خدمات فنی مهندسی شد.

رییس‌جمهور غنا با بیان این که در کمیسیون مشترک ایران و غنا نقشه راهی تهیه شده که عمل به آن می‌تواند موجب نزدیکی بیش از پیش دو کشور شود، از حمایت‌ها و همکاری‌های ایران و ارائه خدمات گوناگون به مردم غنا در زمینه‌های گوناگون خدمات درمانی و پزشکی، علمی و آموزشی و کشاورزی قدردانی کرد.