ایجاد ۱۵ هزار شغل مستقیم و افزایش یک میلیونی سرانه درآمد کارگری توسط بخش خصوصی استان
ایجاد ۱۵ هزار شغل مستقیم و افزایش یک میلیونی سرانه درآمد کارگری توسط بخش خصوصی استان
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: با تلاش بخش خصوصی نسبت به سال گذشته 15 هزار شغل مستقیم در استان ایجاد شده و سرانه درآمدی کارگری استان نسبت به سایر استان ها یک میلیون تومان افزایش یافته است.

به گزارش قلم پرس: یونس ژائله در نشستی با اصحاب رسانه ضمن اشاره به تاریخ تاسیس اتاق بازرگانی تبریز از سال ۱۲۸۶ اظهار داشت: اتاق بازرگانی تبریز از همان دوره های اول نقش تاریخی در اقتصاد داشته اما متاسفانه در حال حاضر مقدار کمی از اقتصاد ایران بخش خصوصی بوده و اکثریت اقتصاد کشور را بخش دولتی تشکیل می دهد.

وی افزود: تمام اقدامات دولت و بخش خصوصی باید به این موضوع بینجامد که به رفاه و ثروت ملی برسد و منجر به اشتغال در جامعه شود در عیر اینصورت فایده ای ندارد.

رییس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به برخی مسایل پیرامون موضوع اعتبارات اتاق های بازرگانی گفت: در گذشته اتاق ها بر حسب حق عضویت های ارائه شده اداره می شد اما در سال های گذشته به منظور تقویت اتاق های بازرگانی قانونی تصویب کردند اما این موضوع با توجه به افزایش درآمدهای اتاق موجب شد تا از نقش اصلی خود دورشوند، در حالی که هدف، ایجاد مراکز تجاری در سایر کشورها و کمک به تجارت کشور بود.

وی ادامه داد: حالا مطالبی و نقدهایی در این خصوص ارائه شده که بعضا درست است اما تضعیف اتاق کار اشتباهی بوده و کار به جایی نمی برد اگر تخلفی انجام شده باید با آن برخورد شود با این اقدامات به بخش خصوصی نظام لطمه وارد می شود.

ژائله با تاکید بر اینکه باید قدردان کارآفرینان و فعالان اقتصادی جامعه بود و از افرادی که به افزایش اشتغال و درآمدزایی در کشور کمک کرده اند، قدردانی کرد چراکه بخش خصوصی در زمان و شرایط کنونی، بار سنگینی را به دوش می کشد. بیان کرد: کار آفرینان و فعالان اقتصادی در اکثر عرصه ها بدون ادعا بخاطر مردم حضور دارند اما این به معی آن نیست که به جای قدردانی مشکلاتی را هم برای آنها ایجاد کند.

وی اضافه کرد: با تلاش بخش خصوصی نسبت به سال گذشته ۱۵ هزار شغل مستقیم در استان ایجاد شده و سرانه درآمدی کارگری استان نسبت به سایر استان ها یک میلیون تومان افزایش یافته است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز ادامه داد: علاوه بر اقدامات انجام شده راه اندازی کاروانی از کمک ها برای ۲۱ هزار نفر از اقشار مستضعف و کم درآمد به ویژه در ایام کرونا و حمایت های بیمارستانی به ویژه در مورد بیماران سرطانی از دیگر اقدامات اتاق بوده است.

 

وی با تاکید بر اینکه  وصول شش هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات در استان از قبال فعالیت های بخش تولید و کارفرمایی بوده است، گفت: به منظور کاهش بروکراسی و تسهیل اموراتاق  و دسترسی آسان به اتاق های بازرگانی دفاتر اتاق در بناب و جلفا ایجاد شده اشت.

ژائله افزود:  این اتاق در ۱۱ ماه سال جاری ۱۹ هزار و ۴۳۶ فقره گواهی مبدا برای صادرات کالا از استان برای صدور بیش از ۷۸۲ هزار و ۳۷۲ تن کالای صادراتی به ارزش ۴۲۴ میلیون و ۱۸۷ هزار و ۴۰۸ دلار در حوزه های مختلف صادر کرده است.

وی اظهار داشت: عمده کالاها و محصولات صادر شده از جمله شامل کالاهای صنعتی، محصولات صنایع غذایی، ماشین آلات و وسایل مکانیکی و قطعات، محصولات پتروشیمی و شیمیایی، سنگ و مواد کانی و معدنی و محصولات دامی است.

مجموع انجمن های ۱۲ گانه در کشور اتاق بازرگانی را تشکیل میدهند که در سال های گذشته به درست یا غلط به یکسری از افراد کارتهای بازرگانی فسرفغال  اعطا شده است و به همین دلیل اتاق بازرگانی نتوانسته نقش اساسی خود را ایفا کند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: در این مدت یک هزار و ۱۱۰ فقره کارت بازرگانی از سوی این اتاق صادر و تمدید شده که از این تعداد ۹۹ کارت حقیقی و ۲۴۵ فقره کارت حقوقی صادر و ۱۸۳ کارت حقیقی و ۵۸۳ کارت حقوقی تمدید شده است.

ژائله، تعداد کارت های عضویت صادره و تمدید شده در ۱۱ ماه سال جاری را ۴۵۵ فقره اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد ۲۱۰ کارت حقیقی و ۷۶ کارت حقوقی صادر و ۹۶ کارت حقیقی و ۷۳ کارت حقوقی تمدید شده است.

وی یادآوری کرد: در این مدت ۱۷ هزار و ۷۶۳ جلد کارنه تیر از سوی اتاق بازرگانی تبریز صادر و ثبت شده که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سه هزار و ۴۲۷ فقره افزایش یافته است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با اشاره به کسب رتبه اول این اتاق در حوزه آموزش در بین اتاق های کشور، گفت: در ۱۱ ماه سال جاری ۸۱ دوره آموزشی عمومی و دوره آموزشی ADR- CPC بین المللی رانندگان حرفه ای و حمل کالاهای خطرناک از سوی این اتاق تشکیل شده است.

 

ژائله، افزود: در این دوره ها ۱۲ هزار و ۹۶۰ نفرساعت آموزش عمومی، پنج هزار و ۶۴۰ نفرساعت آموزش بین الملل شرکت کرده و برای ۶۰۰ نفر هر کدام ۱۶ ساعت و در مجموع ۹ هزار و ۶۰۰ نفرساعت آموزش کارت بازرگانی ارایه شده است.

وی با اشاره به فعال سازی مرکز پژوهش ها و ستاد نوآور و فن آور اتاق بازرگانی تبریز، اظهار داشت: در حوزه بین الملل اتاق تبریز ۱۰ هیات‌ خارجی را به صورت حضوری و هفت هیات را نیز به صورت وبینار پذیرش کرده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: در این مدت اتاق تبریز ۸۱۵ مورد مشاوره‌ برای اعضا و غیر اعضا ارایه کرده و چهار مورد طرح‌ پایش محیط کسب و کار انجام داده است.

ژائله، ادامه داد: در ۱۱ ماه سال جاری ۳۷ جلسه کارگروه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و ۱۱ جلسه اصلی در این اتاق تشکیل شده و ۶۶ دستور جلسه، ۸۱ مصوبه استانی، ۶۰ پیشنهاد ملی، ۱۶ دستاورد ملی و استانی، ۲۱ مصوبه اجرا شده و ۶۰ مصوبه در حال پیگیری استانی حاصل تشکیل این جلسات است.

وی با اشاره به وظایف شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار داشت: این شورا محلی برای تبادل نظر و گفت و گوی دولت، بخش خصوصی و قوه قضاییه است و وقتی مصوبه ای در آن تصویب می شود قطعا سازمان دولتی مزبور موظف به اجرای آن است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: اخیرا شائبه ای مبنی بر انتقاد استاندار آذربایجان شرقی از اجرایی نشدن مصوبات شورای گفت و گوی استان مطرح شده است که سخنان استاندار خطاب به مدیران دولتی و تاکیدی به آنان برای پیگیری درست مصوبات شورا بود.

ژائله، افزود: اتاق تبریز کار پیگیری مصوبات را به درستی انجام داده و قطعا اجرای مصوبات بر عهده اتاق نبوده و بخش های دولتی موظف به اجرا هستند و سخنان استاندار نیز ناظر بر این موضوع بود.