ایجاد مرکز اکتشافات مس شمالغرب کشور در آذربایجان شرقی/ معادن غیرفعال یا باید فعل شوند یا خلع ید خواهند شد
ایجاد مرکز اکتشافات مس شمالغرب کشور در آذربایجان شرقی/ معادن غیرفعال یا باید فعل شوند یا خلع ید خواهند شد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: سراغ تک‌تک معادن غیرفعال خواهیم رفت، علت تعطیلی معادن بررسی و راهکارهای فعال‌سازی ارائه می‌شود و همچنین معادنی که توسط افراد ثبت و محدوده قرق شده است یا باید فعالیت خود را شروع کنند خلع ید خواهند شد

به گزارش قلم پرس، صابر پرنیان، در نشستی با اصحاب رسانه استان با اشاره به وجود معادن متعدد در آذربایجان شرقی و بهره‌مندی از ظرفیت این معادن در توسعه استان‌ها، اظهار کرد: در حوزه معدن نزدیک ۳۰۰ معدن غیرفعال و دارای مشکل در استان وجود دارد و با توجه به این موضوع برای اولین‌بار در کشور شورای معادن استان اختیارات خود را به شهرستان‌ها تفویض کرده و هر شهرستان هر دوهفته یکبار جلسه تشکیل داده و مشکلات را بررسی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سراغ تک‌تک معادن غیرفعال خواهیم رفت، علت تعطیلی معادن بررسی و راهکارهای فعال‌سازی ارائه می‌شود و همچنین معادنی که توسط افراد ثبت و محدوده قرق شده است یا باید فعالیت خود را شروع کنند خلع ید خواهند شد چرا که ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری  استان را مسدود کرده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه عمده معادن استان مس و طلا و سنگ‌های تزئینی و ساختمانی است ادامه داد: گام بلند و همه‌جانبه برای فعال‌سازی معادن باید انجام شود تا بتوانیم در حوزه معدن ارزش‌افزوده‌ای ایجاد کنیم تا از خام‌فروشی پیشگیری شود.

وی افزود: در حوزه معدن مس اتفاقاتی در حال رخ‌دادن است خاطرنشان کرد: باید از رئیس‌جمهور محترم تشکر کنیم که دستور تشکیل مس آذربایجان را صادر کردند و در کنار این موضوع دستور مس سونگون را نیز صادر کردند.

پرنیان بیان کرد: تا سال جاری که بیش از ۱۵ سال کنسانتره تولید و به خارج از استان انتقال داده می‌شود و مالیات و سود تولید به استان برنمی‌گشت اما با توجه به اقدامات اداره کل امور مالیاتی استان و شرکت ملی مس ایران مقدمات صدور فاکتورهای مالیاتی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته ۲۴ هزار میلیارد تومان کنسانتره از استان خارج شده است در صورت صدور فاکتورها ۹ درصد ارزش‌افزوده معدن و ۲۰ درصد سود خود را در جریان مالی استان نشان می‌دهد و تا تشکیل مس آذربایجان این فاکتورها صادر خواهد شد و این تحرک اقتصادی بزرگ برای استان خواهد بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقیتأکید کرد: مراحل اجرایی مس آذربایجان با جدیت پیگیری می‌شود و با توجه به این موضوع به در جلسه‌ای که به منظور دوبرابر کردن آهک هیدراته در شهرستان اهر با مدیرعامل مس ایران داشتیم به منظور ورود ۱۵ دستگاه حفاری به استان مذاکرات انجام شد و مصوب شد تا مرکز مطالعات اکتشافات مس شمال غرب کشور در استان آذربایجان شرقی ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: در بحث اکتشاف مشکل داریم تا به امروز ۷ درصد چرخه کشوری اکتشاف انجام شده و بر همین اساس شرکت مس مرکز اکتشافی در شهرستان اهر تشکیل خواهد شد و مس ایران متعهد شد تا تجهیزات اکتشافی را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

پرنیان گفت: تولید کنسانتره در یک برنامه قابل رصد از ۳۰۰ تن به یک میلیون تن  افزایش خواهد یافت و با توجه به راه‌اندازی خط تولید کاتد ۲۵۰ هزار تن کاتد تولید خواهد شد و همچنین شرکت مس به‌عنوان شرکتی بزرگ متعهد شده نیروگاه اختصاصی، بادی، خورشیدی و گازی در استان ایجاد کند  تا نزدیک به ۴۳۰ مگاوات برق در استان تولید کند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : علی سلیمی