ایجاد مرکزی برای تایید اصالت فرش در تبریز / برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فرش
ایجاد مرکزی برای تایید اصالت فرش در تبریز / برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فرش

به گزارش قلم پرس از تبریز، علی جهانگیری امروز در جلسه کارگروه فرش استان، با بیان اینکه آذربایجان شرقی جزو فعال‌ترین خوشه‌های فرش کشور است، افزود: تعامل و همکاری خوبی بین تمامی دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی در این حوزه وجود دارد. وی با اشاره به آمار متفاوتی که در خصوص فعالان فرش استان وجود […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، علی جهانگیری امروز در جلسه کارگروه فرش استان، با بیان اینکه آذربایجان شرقی جزو فعال‌ترین خوشه‌های فرش کشور است، افزود: تعامل و همکاری خوبی بین تمامی دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی در این حوزه وجود دارد.

وی با اشاره به آمار متفاوتی که در خصوص فعالان فرش استان وجود دارد، اظهار داشت: نیاز است طرح آمارگیری با همکاری مرکز آمار ایران در استان اجرا شود تا اطلاعات دقیق از فعالان این حوزه به دست آید و براساس این آمار و اطلاعات برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

جهانگیری گفت: با توجه به اینکه تبریز پایتخت جهانی فرش دستباف است ضروری است با حمایت مرکز ملی فرش ایران نمایشگاه بین‌المللی فرش در این شهر برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه صنایع کوچک و متوسط نمی‌توانند هزینه‌های طرح توسعه را متقبل شوند، ادامه داد: برای ارتقای دانش فنی فرش باید دولت حمایت کرده و پروژه‌های دانشگاهی نیز در راستای حل مسایل و مشکلات این حوزه انجام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر ایجاد مرکزی برای تایید اصالت فرش در تبریز تاکید کرد.
 

رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز در این جلسه گفت: مرکز شتاب‌دهنده تخصصی فرش در آذربایجان شرقی راه اندازی می‌شود و همچنین در این استان تشکیل خانه خلاق فرش در حال بررسی و آماده سازی است.

فرحناز رافع، اولویت نخست مرکز ملی فرش را رفع موانع و مشکلات پیش روی بافندگان و ذینفعان فرش دستباف برشمرد و گفت: با ایجاد شتاب‌دهنده تخصصی فرش دستباف، قصد داریم به بهبود فعالیت‌های R&D ( طراحی و توسعه در حوزه فرش کمک کنیم.

وی  افزود: به دنبال این هستیم تا هاب تخصصی فرش جهانی در آذربایجان شرقی را راه‌اندازی کنیم و شهر تخصصی فرش دستباف را در استان پیگیری می‌کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه فرش دستباف متعلق به ایران و خاستگاه آن تبریز است، اظهار داشت: پیگیر هستیم ناحیه صنعتی یا شهر صنعتی در آذربایجان شرقی ایجاد کنیم که در آن صفر تا صد زنجیره ارزش لحاظ شود.

رافع با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تولیدکنندگان، صادرکنندگان، فروشندگان و کسانی که در حوزه مواد اولیه کار می‌کنند در مرکز ملی فرش وجود دارد، گفت: به دلیل اینکه سامانه جامعی برای این موضوع وجود ندارد آمارهای ارایه شده توسط دستگاه های مختلف متفاوت است.

وی ادامه داد: با توجه به زیرساخت‌هایی که آماده شده است تا دو ماه دیگر یک سامانه قابل اتکا برای شناسایی فعالان حوزه فرش ایجاد و راه‌اندازی می‌شود.

رافع اظهار داشت: هم اکنون ۲ میلیون نفر در حوزه فرش فعال هستند که از این تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دارای شناسنامه ، ۸۰۰  هزار نفر به عنوان شغل مکمل  و ۱۹۱ هزار نفر در ۳۰ صنعت جانبی آن اعم از رنگرزی، روفوگری و قالیشویی مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: از این تعداد ۲۶۱  هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند همچنین ۴۰۰ هزار نفر به بیمه روستایی معرفی شده اند و کارت عشایری برای آنان صادر خواهد شد.

رافع اظهار داشت: با توجه به مصوبه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس، دولت مکلف شده است تا قالیبافان را بیمه کند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به حمایت های دولت از طریق ارائه تسهیلات کم‌بهره به فعالان این حوزه، افزود: متاسفانه با توجه به اینکه ۱۰ درصد از تسهیلات کارا متعلق به قالیبافان است ولی فقط یک درصد از قالیبافان و تولید کننده ها از تسهیلات استفاده کرده اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه نوع بافت و طرح فرش در آذربایجان شرقی منطبق با سلیقه جهانی نیست، ادامه داد: نیاز به بررسی و مطالعه است تا اندازه، نوع، جنس، طرح و رنگ آن مطابق با سلیقه جهانی باشد و سلیقه کشورهای همسایه باید در فرش تبریز مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/۶۰۰۰۱