اکیپ پایش‌های شبانه در نقاط مختلف شهر حضور دارند
اکیپ پایش‌های شبانه در نقاط مختلف شهر حضور دارند

به گزارش قلم پرس، حسن عباس‌نژاد در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تبریز که با موضوع آلودگی هوا برگزار شد،  از فعالیت ۸ مرکز معاینه فنی خودرو در تبریز خبر داد و اظهار داشت : مراکز معاینه فنی نقش مهمی در پایش خودروها دارند و به صورت مستمر و دوره‌ای از این مراکز بازدید می‌شود. […]

به گزارش قلم پرس، حسن عباس‌نژاد در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تبریز که با موضوع آلودگی هوا برگزار شد،  از فعالیت ۸ مرکز معاینه فنی خودرو در تبریز خبر داد و اظهار داشت : مراکز معاینه فنی نقش مهمی در پایش خودروها دارند و به صورت مستمر و دوره‌ای از این مراکز بازدید می‌شود.

او با بیان اینکه محیط زیست دستگاه اجرایی نیست، افزود:  در خصوص آلودگی هوا برای ۱۳ دستگاه مختلف وظایفی محول شده است که در راستای این وظایف سازمان محیط زیست با توجه به دستور جلسه کمیته اضطرار، اکیپ‌های بازرسی با پایش موتورخانه‌های دستگاه‌های دولتی و کارخانجات کار خود را آغاز کردند.

عباس‌نژاد ادامه داد: امسال ۴۱ هزار خودرو معاینه فنی گرفته اند و با توجه به اینکه اکثر آلودگی از این ناحیه است، این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی، باید بحث آلایندگی هوای تبریز را تنها داخل تبریز ندیده و باید شعاع دید را افزایش داد.
به گفته او طبق بررسی انجام گرفته از شهر آذرشهر ما آلایندگی داریم. فعالیت صنعتی در آذرشهر و یا مرکز تولید ایزوگام شبستر مراکز آلایندگی تبریز هستند.

وی با بیان اینکه باید شعار اکولوژیکی را مد نطر قرار دهیم و اقدامات فراتر از تبریز باشد، تصریح کرد: باید به دنبال مدیریت سیستمی در حوزه آلودگی هوا باشیم. وی همچنین افزود : امیدوارم مطالبات ما از دستگاه‌های مختلف انجام و موجب کاهش آلودگی هوا شود.

عباس‌نژاد با قدردانی از شهرداری تبریز به سبب جلوگیری از آتش زدن زباله در اطراف شهر گفت: در بحث تغییر سوخت نیروگاه، مطلع شدیم که اقداماتی انجام یافته است. امیدوارم این تغییر سوخت موجب کاهش آلایندگی که ۳۰ درصد آلودگی را شامل می شود گردد .

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در حریم شهر تبریز چندین سال است اجازه فعالیت واحد جدید صنعتی نمی‌دهیم ولی اگر استان به این نتیجه برسد که فعالیت این واحد دانش‌بنیان بوده و آسیبی به محیط زیست، هوا، خاک، آب وارد نمی‌کند مجوز می‌دهیم.

او از فعالیت ۲۰۰ واحد آلاینده صنعتی در استان خبر داد و افزود: محیط زیست مجوز اخذ جریمه ندارد و تنها وظیفه نظارت دارد. ما تنها موضوع را به مراجع ذیصلاح گزارش می‌دهیم که در این خصوص ۱۵ تا ۱۶ واحد صنعتی آلاینده را در اطراف شهر تبریز پلمپ کردیم.