اورژانس موتوری تبریز پس از تهران فعال‌ترین اورژانس در کشور است/فعالیت اورژانس هوایی در ایام نوروز
اورژانس موتوری تبریز پس از تهران فعال‌ترین اورژانس در کشور است/فعالیت اورژانس هوایی در ایام نوروز

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، روزبه رجایی طی نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن ارائه گزارش عملکرد یک سال گذشته این مرکز، در خصوص مباحث چهارشنبه سوری پیش رو اظهار داشت: خوشبختانه آمار حوادث چهارشنبه سوری در سال‌های گذشته رو به کاهش بوده و علی‌الخصوص در موارد فوتی و نقص عضو در […]

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، روزبه رجایی طی نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن ارائه گزارش عملکرد یک سال گذشته این مرکز، در خصوص مباحث چهارشنبه سوری پیش رو اظهار داشت: خوشبختانه آمار حوادث چهارشنبه سوری در سال‌های گذشته رو به کاهش بوده و علی‌الخصوص در موارد فوتی و نقص عضو در سال گذشته موردی نداشتیم و امید داریم امسال نیز اتفاق نیفتد.

وی با بیان اینکه امسال در خصوص چهارشنبه سوری، از ساعت ۱۲ روز سه‌شنبه تا ساعت ۱۲ روز چهارشنبه اکیپ‌های این مرکز آماده باش خواهند بود، افزود: با توجه به اینکه علاوه بر اورژانس‌های پیش بیمارستانی، متولی اورژانس‌های بیمارستانی نیز به این مرکز سپرده شده، در روز تعیین شده در هر دو مورد ارائه خدمات انجام می‌شود.

رجایی ادامه داد: سال گذشته از ساعت ۱۲ روز سه‌شنبه تا ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۲۲۲ مورد مصدومیت ثبت شده که در این زمان معین شده فوتی و نقص عضو نداشتیم، اما در حوادث مرتبط یک هفته قبل از آن در سال ۹۳ یک نفر در حوزه یاغچیان در اثر انفجار خودرو حامل مواد محترقه مصدوم شد که در اثر سوختگی شدید در بیمارستان فوت کرد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی، اضافه کرد: از این ۲۲۲ مورد مصدومیت ۱۷۵ مورد مورد بوده و ۴۷ مورد زن بودند که اکثریت موارد درمان در محل انجام یافته که اکثر موارد خراشیدگی و ساییدگی ناشی از مواد محترقه و سوختگی ناشی از آتش بوده است.

وی ادامه داد: در خصوص آسیب‌های رخ داده، آسیب‌های ناحیه چشم و صورت با ۲۵۸ مورد ثبت شده در رده اول آسیب‌ها بوده و سوختگی دست و پا با  ۷۰ مورد ثبت شده در رده دوم بیشترین آسیب‌ها بوده است.

رجایی، وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۷۳ مورد مربوط به ترقه بوده و ۱۷ مورد مربوط به نارنجک و ۹ مورد مربوط به مواد محترقه دست‌ساز و دیگر مواد محترقه بوده است، ادامه داد: در سال‌جاری تا به امروز ۲ مورد حادثه مربوط به مواد محترقه و آتش‌زا ثبت شده که مورد اول کودک چهار ساله‌ای بود که از ناحیه چشم آسیب دیده بود و مورد دوم مرد ۳۲ ساله‌ای بود که آسیب‌دیدگی در حد قطع انگشت داشت که امید داریم دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اکثر موارد مصدومیت بین سنین ۱۰ تا ۲۰ سال و ۲۱ تا ۳۰ بوده و به عبارتی بالای ۶۶ درصد مصدومیت‌ها بین سنین ۱۰ تا ۳۰ سال است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی، گفت: با توجه به مسائل ذکر شده  والدین در این شب‌ها و ساعات در کنار فرزندان خود باشند و آنها را کنترل کنند و برای پیشگیری از این حوادث مراسمات سنتی و بومی را احیا کنند و همچنین توصیه می‌شود خانم ها باردار و افراد مبتلا به بیماری قلبی و افراد مسن این روزها و ساعات حدالامکان بیرون نیایند.

وی در خصوص اقدامات امداد پس از بروز حوادث و سوختگی، گفت: در صورتی که سوختگی سطحی بود در اولین اقدام محل سوختگی را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زیر آب خنک بگیرند و از مالش محل سوختگی خودداری کنند و پس از کمپرس با آب خنک در صورت امکان گاز استریل خشک روی آن بگذارند.

رجایی، خاطرنشان کرد: با توجه به شایع شدن باورهای غلط توصیه می‌شود از گذاشتن خمیردندان و سیب‌زمینی و ماست و حتی پماد سوختگی بر روی محل سوختگی خودداری شود، همچنین نباید در سوختگی‌ها از مواد شوینده و ضدعفونی کننده و بتادین بر روی محل سوختگی استفاده شود چرا که موجب تشدید و عمق بخشی در ناحیه سوختگی می شود.

وی ادامه داد: در صورت آسیب دیدگی چشم و سوختگی نیز به صورت گفته شده به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زیر شیر آب گرفته شود و سپس به مراکز درمانی مرتبط مراجعه کنند که در خصوص سوختگی ناحیه چشم بیمارستان نیکوکاری و دیگر قسمت‌ها بیمارستان سینا آماده ارائه خدمات هستند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی، در ادامه با اشاره به آماده باش اورژانس موتوری در این خصوص، گفت: با توجه به ترافیک سنگین در این روزها ۲ دستگاه موتورسیکلت به صورت آماده‌باش تا پاسی از شب ادامه خواهد داشت و همچنین برای دسترسی و ارائه خدمات بهتر آمبولانس‌های این مرکز در کنار پلیس و آتش‌نشانی در ۵ نقطه از میادین شهر از جمله میدان فهمیده و ائل‌گلی و چهارراه آبرسانی، میدان ساعت و تقاطع نصف راه مستقر خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن ایام نوروز و استقرار پایگاه‌های جاده‌ای برای ارائه خدمات به مسافران، اظهار داشت: ایستگاه‌های سلامت برای نخستین بار در استان تشکیل یافته و ترجیحا در ۱۱ نقطه از مبادی ورودی استان و همچنین جاهایی که تخمین زده می‌شود مسافران بیشتری تردد کنند مستقر خواهند شد که شامل محور سراب به اردبیل، ورودی بستان‌آباد، بزرگراه پیامبر اعظم، جزیره اسلامی، شهرستان عجب‌شیر از طرف کردستان، پلیس راه مرند، ورودی شهر جلفا، پلیس راه تبریز- صوفیان، عوارضی شیبلی و خسروشاه، می‌شود.

رجایی، خاطرنشان کرد: راهنمایی مسافران و ارائه خدمات سرپایی رایگان در ایام نوروز از وظایف این ایستگاه‌ها بوده و همچنین داروهای ضروری به صورت محدود در این ایستگاه‌ها برای مسافران ارائه خواهد شد و همچنین به طوری طراحی شده که در طول شبانه روز بسته نباشد.

وی در ادامه با اشاره به فعال بودن اورژانس هوایی در ایام نوروز، گفت: اورژانس هوایی به جز در موارد عدم مساعد بودن شرایط جوی و همچنین ساعات شبانه در طول روز آماده ارایه خدمات است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به نبود محل فرود بالگرد در بسیاری از مراکز درمانی استان، گفت: متاسفانه در گذشته زمان ساخت بیمارستان‌ها مکانی برای نشست هلی‌برد و بالگرد در نظر گرفته نشده و بیمارستان‌های استان به جز تعداد معدود فاقد محلی برای نشستن بالگرد هستند.

وی بیان کرد: بر خلاف تصور شایع در جامعه اورژانس هوایی برای بیماران و افراد خاصی در نظر گرفته نشده و برای عموم مردم و حوادث مختلف استفاده می‌شود.

رجایی، گفت: تبریز اولین جایی است در کشور و تاریخ که از طریق اورژانس هوایی برای بیماران سکته مغزی ارائه خدمات داده و بیماری را به بیمارستان امام رضا(ع) با توجه به وجود تجهیزات مورد نیاز این بیماران، برای تزریق داروی سکته مغزی انتقال داده است و به عبارتی تبریز پیشتاز این جریان در ایران است.

وی ادامه داد: در سال‌جاری تا این لحظه ۷۸ مورد اعزام بالگرد داشتیم که تنها ۱۰ مورد به دلایل مختلفی همچون فوتی و عدم مساعد بودن شرایط جوی انتقال بیمار انجام نشده و در دیگر موارد این امر انجام شده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: از این تعداد مورد انتقالی به بیمارستان ۷۳ مورد مربوط به بیماران ترومایی یا همان تصادف بوده و ۸ مورد خانم باردار که ۴ مورد آن از روستا و ۴ مورد از بیمارستان انتقال داده شده و همچنین ۳ مورد مربوط به بیماران قلبی و ۶ مورد مربوط به بیماران سکته مغزی بوده است.

وی با بیان اینکه هر سورتی پرواز بالگرد ۷۰ میلیون ریال هزینه در بر دارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه اورژانس هوایی دارای مجهزترین دستگاه‌های قلبی و شوک بوده و مشکلی  در خصوص امکانات نداریم، توصیه می‌شود شهروندان برای ارائه خدمات بهتر در خصوص حادثه سریعا اطلاع رسانی کرده و همچنین شرایط و موارد حادثه را به خوبی توصیف کنند.

رجایی با بیان اینکه هدف اورژانس هوایی زود رسیدن به بالین بیمار نیست بلکه هدف اصلی زود رساندن بیمار به مجهزترین مراکز درمانی است، گفت: میانگین زمان سالانه استارت بالگرد از زمان اعلام تا پرواز به آسمان ۷ دقیقه بوده که سعی داریم ابن زمان را به ۵ دقیقه برسانیم و همچنین میانگین زمان انتقال نیز از محل حادثه تا بیمارستان برای ارایه خدمات ۲۴ دقیقه است.

وی در ادامه از بازگشایی ۷ پایگاه جدید اورژانسی در سال ۹۴  به علاوه اسفند ماه سال ۹۳ خبر داد و گفت: همیشه کمبود آمبولانس و نیروی انسانی در این مرکز مطرح بوده و هنوز هم در این خصوص مبتلا به هستیم.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: در کل استان ۴۰۰ نفر تکنیسین فعال هستند و ۹۸ پایگاه فعال داریم، با کمی محاسبه مشخص می‌شود که هنوز ۲۰۰ نفر کمبود نیرو داریم که بیشتر در شهرهای تبریز، هریس، میانه و اهر است، البته خوشبختانه در سال‌جاری مجوز جذب ۶۸ نفر برای کل استان گرفته شده و در حال طی پروسه اداری است که مرحمی بر در خواهد بود.

وی افزود: ۱۰۳ دستگاه آمبولانس در کل استان در ۹۸ پایگاه مستقر هستند که جوان‌ترین مدل مربوط به سال ۲۰۰۷ بوده و به مرور ناوگان فرسوده می‌شود.

رجایی ادامه داد: با توجه به این امر از پاییز ۹۳ برای خرید آمبولانس تلاش شده و با توجه به این مسئله اولین مرکزی هستیم که آمبولانس‌های جدید را جذب کردیم و ۵۵ دستگاه تحویل گرفته شده، اما متاسفانه در پارکینگ دانشگاه علوم پزشکی ارس در انتظار طی پروسه و مراحل شماره‌گذاری هستند و  ۱۰ دستگاه پلاک‌گذاری شده که همان حوزه جلفا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رجایی گفت: آمبولانس‌های جدید ساخت کشور آلمان بوده و به تکنولوژی‌های روز اروپا مجهز شده است، همچنین ۳۳ آمبولانس دو دیفرانسیل برای نقاط صعب العبور در نظر گرفته شده که در سال‌جاری ۱۲ دستگاه وارد سیستم شده و به نقاط صعب‌العبور اعزام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص فعالیت اورژانس موتوری، گفت: در این خصوص یک دستگاه موتور روزانه عملیاتی بوده و در سال‌جاری یک هزار و ۲۳۰ مورد ماموریت انجام شده که برای هر ماه میانگین ۱۲۰ مورد ثبت می‌شود و قابل توجه است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی، خاطرنشان کرد: اورژانس موتوری تبریز پس از تهران فعال‌ترین اورژانس در کشور بوده و تنها ۱۵ درصد از موارد ماموریت اورژانس موتوری به درخواست آمبولانس منجر شده و ۸۵ درصد از موارد در محل درمان، انجام شده است.

وی، ادامه داد: در طی ماموریت‌های اورژانس موتوری ۶ مورد احیا موفق انجام شده که قابل توجه بوده و فعلا در داخل محدوده مرکزی شهر استفاده می‌شود.