انتقال ۷۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌ شده به دریاچه ارومیه
انتقال ۷۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌ شده به دریاچه ارومیه
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی از تبدیل 70 درصد آب مصرفی به فاضلاب خبر داد.

به گزارش قلم پرس، محمد خانی در گفت و گو با خبرنگاران در تبریز  با اشاره  به آخرین وضعیت تصفیه خانه تبریز اظهار داشت: تا امروز و بر اساس قیمت های هفت سال برای این تصفیه خانه ۳۰۰ میلیارد تومان روی کاغذ هزینه کرده ایم که اگر ارزش روز این پروژه را بر اساس قیمت های جدید محاسبه کنیم، احداث مدول دوم این تصفیه خانه در عمل ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.

وی در مورد ادامه عملیات ساخت و اجرای مدول دوم تصفیه خانه تبریز نیز خاطرنشان کرد: هر چند این فرآیند به دلیل عدم تامین به موقع اعتبارات از یک سو و نیز افزایش هزینه‌ها به دلیل نوسانات قیمتی به تاخیر افتاده با این حال مدول دوم نیز به صورت آزمایشی در مدار قرار گرفته و البته بهره‌برداری کامل آن نیازمند رفع نواقص جنبی است اما این نواقص بر عملکرد کامل آن تأثیری ندارد.

مدیر عامل آبفای آذربایجان شرقی ادامه داد: مدول اول دو متر مکعب در ثانیه و مدول دوم یک و نیم متر مکعب در ثانیه خروجی آب دارد که پساب تصفیه شده به سمت دریاچه ارومیه منتقل می شود و حفاظت و هدایت آن بر عهده شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی است و در بلند مدت  خروجی۲.۵ متر مکعب در ثانیه برای مدول دوم هدف گذاری شده که در صورت نیاز حتی این میزان قابل افزایش خواهد بود.

خانی متوسط مصرف آب در کلانشهر تبریز را پنج متر مکعب در زمان های عادی اعلام و تصریح کرد: این میزان در زمان های اوج مصرف به ۶.۲ متر مکعب افزایش می یابد که حداکثر ۷۰ درصد این آب مصرفی به فاضلاب تبدیل می شود و با توجه به اینکه ۸۷ درصد این شهر تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد، عملیات تصفیه به اندازه فاضلاب تولیدی صورت می گیرد و از این نظر مورد خاصی وجود ندارد.

وی تصریح کرد:  تصفیه‌خانه اصلی تبریز از سال ۸۰ شروع به کارکرده است و فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز که جزو بزرگترین تصفیه‌خانه‌های در حال ساخت کشور است و فاضلاب یک میلیون نفر را تصفیه خواهد کرد.

رئیس هیأت مدیره شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی احداث تصفیه خانه را فرصتی مناسب برای کمتر شدن مشکلات زیست‌محیطی در سال‌های آینده با توجه به افزایش جمعیت شهر تبریز برشمرد.

وی گفت: پساب حاصل از تصفیه‌خانه فاضلاب می‌تواند به مدار استفاده برگردد و به تأمین آب صنعت، کشاورزی و مخصوصا احیای دریاچه ارومیه کمک شایانی خواهد کرد.

خانی تصریح کرد: از اهداف مهم طرح احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز، استفاده از پساب تولیدی به‌عنوان تأمین‌کننده عمده آب مورد نیاز دریاچه ارومیه می‌باشد که با تکمیل و بهره‌برداری فاز دو بالغ ‌بر ۷۵ میلیون مترمکعب در سال پساب تصفیه‌ شده به دریاچه ارومیه انتقال یابد همچنین جمعیت تحت پوشش این طرح یک میلیون نفر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی ادامه داد: این تصفیه خانه برای افق ۱۴۲۰ و تحت پوشش قرار دادن یک میلیون نفر جمعیت طراحی شده است.

وی در خصوص تصفیه خانه‌های فاضلاب استان نیز افزود: هشت تصفیه خانه نیز در استان درحال اجرا است که پروژه مدول دوم تبریز و تصفیه خانه آذرشهر مهمترین آنها هستند چراکه خروجی این تصفیه خانه‌ها به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.

انتهای پیام/