انتقاد از نظارت ضعیف شهرداری و سازمان آب نسبت به ساخت اماکن در مسیر رودخانه‌ها
انتقاد از نظارت ضعیف شهرداری و سازمان آب نسبت به ساخت اماکن در مسیر رودخانه‌ها

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی گفت: آسیب‌هایی که از ناحیه تصرف بستر رودخانه در استان وجود دارد با توجه به تراکم جمعیتی بالایی قطعا تهدید بالفعل و بالقوه محسوب می‌شود. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حکمت‌علی مظفری امشب در نشست شورای پدافند غیرعامل استان، با اشاره به ساخت و سازهای انجام […]

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی گفت: آسیب‌هایی که از ناحیه تصرف بستر رودخانه در استان وجود دارد با توجه به تراکم جمعیتی بالایی قطعا تهدید بالفعل و بالقوه محسوب می‌شود.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حکمت‌علی مظفری امشب در نشست شورای پدافند غیرعامل استان، با اشاره به ساخت و سازهای انجام شده در مسیر رودخانه‌ها و سیلاب‌های، اظهار داشت: آسیب‌هایی که از ناحیه تصرف بستر رودخانه در استان و مخصوصا در مرکز استان که کلانشهر  وجود دارد با توجه به تراکم جمعیتی بالایی دارد قطعا تهدید بالفعل و بالقوه محسوب می‌شود و اتفاقات گذشته این را تقویت می‌کند و نیازمند تدابیر پیشگیرانه مجدانه است که اگر در این جلسه کارگروهی یا مجموعه‌ای از متولیان امر تشکیل و در دستور کار پدافند غیرعامل قرار بگیرد به حق است و  می‌توان گفت برای انجام این کار امروز هم دیر است.

وی افزود: برای جلوگیری از پیامدهای ناگوار سیلاب و امثال این‌ها نیازمند تدبیر هستیم، موارد مشابه در استان‌های دیگر اتفاق افتاده و بر این اساس پیشنهاد دقیق این است که کار گروه ضمن شناسایی اماکن قرار گرفته در مسیر سیل‌ها نسبت به جابه‌جایی اماکن مسکونی یا تجاری که در گذشته با توجه به بستر رودخانه امکان واگذاری نداشته، اگر پروانه داشته باشد خلاف قانون پروانه صادر شده و امروز شهرداری مسئولیت آن را باید گردن بگیرد.

مظفری اضافه کرد: البته غالبا برخی نیز بدون پروانه احداث شده و  نظارتی که سازمان آب در گذشته باید می‌کرد این امر اتفاق نیفتاده و غفلت‌های گذشته باعث شده تا به این وضعیت دچار شویم.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: نظیر اتفاقاتی که در تهران رخ داده و امروز می‌بینیم که همه امکانات فراهم بوده! مگر نمی‌شد این امکانات قبل از حادثه فراهم می‌شد؟ اگر شهرداری قدرت این را داشته پلمب کند و دستور قضایی بگیرد و حتی تخریب اماکن جانبی را دستور دهد؟ چگونه در یک شب ممکن شد؟ اگر  ضعف قانونی داشتیم چگونه در یک شب جبران شد و اگر نداشته پس چرا تا به امروز به فکرش نبودیم.

وی بیان کرد: متاسفانه عادت کرده‌ایم تا اتفاقی نیفتد به آن توجه نمی‌کنیم، با توجه به این اتفاقات و گزارشاتی که در مورد استان ارایه شد خطر جدی و غریب الوقوعی است و لازمه آن این است که چنین اماکنی توسط کار گروه و  با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل منابع طبیعی شناسایی و با اعطای تسهیلات بانکی در قالب مجموعه‌های جایگزین اقدام شود ولو بالاجبار، چرا که چاره‌ای نیست و کوتاهی کردن در این امر خدایی نکرده باعث اتفاقات جبران ناپذیری در آینده خواهد شد.

حجت الاسلام مظفری، خاطرنشان کرد: در خصوص ورود به بحث ساختمان‌های شبیه ساختمان حادثه دیده در تهران وظیفه اصلی به عهده شهرداری است و براساس قانون شهرداری‌ها این اجازه به شهرداری داده شده تا نسبت به تخریب آن اقدام کند و با توجه به وضعیت بافت‌های فرسوده زمینه فراهم است و به هرحال اتفاقی افتاده و باید از آن عبرت بگیریم و تمهیدات لازم فراهم شود.

وی تاکید کرد: آمادگی کامل داریم و باید پدافند غیرعامل شهرداری و شورای شهر را ملزم و مکلف کنند تا اینچنین اماکنی را شناسایی و تذکرات و مهلت های قانونی اعلام و به صورت جدی برخورد شود.