امروزه خلق ثروت صرفا در ایده‌ها و فناوری های جدید است
امروزه خلق ثروت صرفا در ایده‌ها و فناوری های جدید است

استاندار آذربایجان شرقی، با بیان اینکه نیروی انسانی موجود در دانشگاه‌های استان یک ثروت بزرگ است، گفت: همه اقتصادهای موفق دنیا بر پایه فناوری‌ها و علوم جدید و تولیدات دانش‌محور انجام‌شده و خلق ثروت صرفاً در ایده‌ها و تکنولوژی جدید و فناوری جدید است. به گزارش قلم پرس، اسماعیل جبارزاده، در نشست ستاد اجرایی چهارمین نمایشگاه فناوری‌های نو و […]

استاندار آذربایجان شرقی، با بیان اینکه نیروی انسانی موجود در دانشگاه‌های استان یک ثروت بزرگ است، گفت: همه اقتصادهای موفق دنیا بر پایه فناوری‌ها و علوم جدید و تولیدات دانش‌محور انجام‌شده و خلق ثروت صرفاً در ایده‌ها و تکنولوژی جدید و فناوری جدید است.

به گزارش قلم پرس، اسماعیل جبارزاده، در نشست ستاد اجرایی چهارمین نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز، بابیان اینکه مدت‌های زیادی به دنبال ایجاد همکاری بین دانشگاه‌ها و همکاری بین دانشگاه‌ها و بخش خصوصی بودیم، اظهار داشت: تحقق این همکاری و هم‌افزایی از جمله آرزوهای ما بود و امروز خوشحالیم که شاهد چشمه‌هایی از این همکاری‌ها هستیم.
وی، با اشاره به برگزاری نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته از روز پنجشنبه هفته جاری، افزود: این نمایشگاه با حضور وزیر کشور و به دست ایشان افتتاح خواهد شد و هدف از برگزاری آن نشان دادن توانمندی فناوری‌های استان است.
استاندار آذبایجان شرقی، تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی بدون تکیه‌بر شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش فناوری امکان‌پذیر نخواهد بود، چراکه همه راه‌هایی که درگذشته نیاز بود در صنعت سنتی و کشاورزی و خدمات سنتی برویم، رفته‌ایم ولی هیچ‌کدام از این‌ها نمی‌تواند نجات‌دهنده اقتصاد کشور باشد.
وی، خاطرنشان کرد: همه اقتصادهای موفق دنیا بر پایه فناوری‌ها و علوم جدید و تولیدات دانش‌محور انجام‌شده و ارزش‌افزوده‌ای که از این بخش نصیب اقتصاد می‌شود با هیچ روش قدیمی و دستگاه محور و مواد اولیه محور قابل قیاس نیست، امروز خلق ثروت صرفاً در ایده‌ها و تکنولوژی جدید و فناوری جدید بوده و لازم نیست خیلی هم به دنبال تجهیزات و امکانات مادی و فیزیکی باشیم.
جبارزاده ادامه داد: امروز نیروی انسانی موجود در دانشگاه‌های استان اعم از ۲۹۰ هیئت‌علمی در رشته زیست‌فناوری یا وجود ۸۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در این بخش خود یک ثروت بزرگ است.
وی، بیان کرد: امروز به‌جای اینکه به دنبال ایجاد فضای بزرگ برای صنعت و خدمات و بخش‌های کشاورزی باشیم هر هیئت ‌علمی و هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی می‌تواند یک واحد خلق ثروت و یک واحد تولیدی تلقی شود و هدف از برگزاری این نمایشگاه نشان دادن توان و قدرت استان در این زمینه است.
استاندار آذربایجان شرقی بابیان اینکه از زمان ورود به استان در سال ۹۲ به دنبال بستر قانونی ورود به بحث‌های فناوری بودیم اما تنها چیزی که وجود داشت شورای پژوهش در استانداری بود که آن را فعال کردیم، ادامه داد: نتیجه فعالیت این شورا برگزاری نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته بود که امروز شاهد برگزاری چهارمین دوره آن با یک هزار و ۶۰۰ طرح هستیم که در نوع خود بسیار کار ارزشمندی بوده هستیم.
وی، بابیان اینکه این نمایشگاه فرصتی بزرگ برای ستادهای حوزه فناوری است، گفت: البته در ابتدای دولت ستادی در استان نداشتیم و اگر وجود هم داشته راکد بوده و کاری درزمینه پژوهش و فناوری در استان انجام‌نشده بود اما در سال‌های اخیر کارهای بسیاری انجام‌شده و از همه عزیزانی که در به نتیجه رساندن این کار تلاش کرده‌اند تشکر می‌کنم.
جبارزاده با اشاره به تلاش برای فعال‌سازی ستادهای زیست‌فناوری و فناوری طراحی و مد، در استان، ادامه داد: در خصوص ستاد نفت و گاز هرچند گفته می‌شد شما که نفت و گاز ندارید و برای چه این ستاد را تشکیل می‌دهید، اما این ستاد در استان فعال بوده و سازندگان تجهیزات و دانشمندان خوبی در امر نفت و گاز داریم.
وی، گفت: در این نمایشگاه هرکدام از دانشگاه‌ها می‌توانند حضورداشته باشند و هیچ حساسیتی نداریم که نمایشگاه متعلق به بخش خاصی باشد چراکه این نمایشگاه متعلق به همه استان بوده و هرکدام از ادارات کل ما می‌توانند بخشی از امور مربوطه در این نمایشگاه را هدف‌گذاری کرده و امیدواریم دانشگاه‌ها و سازمان صنعت و معدن و تجارت از این طرح‌های ارائه‌شده حمایت کنند.
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به حضور دانشگاه‌ها در نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته، گفت: هر دانشگاه بایستی غرفه‌ای داشته باشد تا اساتید و هیئت‌علمی‌ها بتوانند در نمایشگاه حضورداشته باشند و از نزدیک با مردم و صاحبان صنایع و تولیدکنندگان آشنا شوند.
وی، با اشاره به مسئله تجاری‌سازی طرح‌های ارائه‌شده، گفت: هرچقدر از طریق نمایشگاه فروش داشته باشیم قطعاً یک باب خوبی در راستای تجاری‌سازی خواهد بود و فلسفه اصلی نمایشگاه برای تجاری‌سازی بوده و امید داریم با فروش و عرضه این طرح‌ها انگیزه بالایی در صاحبان ایده‌ها ایجاد شود.