اقدامات برجسته «دادستانی کل» و «سازمان بازرسی» در حمایت از تولید و اشتغال؛ از «رصد ۵۵ هزار واحد تولیدی» تا «حفظ اشتغال بیش از ۱۰۰ هزار نفر»
اقدامات برجسته «دادستانی کل» و «سازمان بازرسی» در حمایت از تولید و اشتغال؛ از «رصد ۵۵ هزار واحد تولیدی» تا «حفظ اشتغال بیش از ۱۰۰ هزار نفر»

خبرگزاری میزان – اقدامات حمایتی دستگاه قضایی در دوره تحول – طی حدود دو سال اخیر-  از تولید و تولیدکنندگان به گواه آمار و قرائن موجود بی‌نظیر بوده است. احیای بیش از ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی در کشور توسط قوه قضاییه ورود تخصصی و حمایتی دستگاه قضایی در راستای حمایت از تولید و […]

خبرگزاری میزان – اقدامات حمایتی دستگاه قضایی در دوره تحول – طی حدود دو سال اخیر-  از تولید و تولیدکنندگان به گواه آمار و قرائن موجود بی‌نظیر بوده است.

احیای بیش از ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی در کشور توسط قوه قضاییه

ورود تخصصی و حمایتی دستگاه قضایی در راستای حمایت از تولید و تولیدگران طی دو سال اخیر، منتهی به احیای بیش از ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی در کشور شده است؛ سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۱۰۰۲ واحد تولیدی و سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۹۹۰ واحد تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل با اقدامات حمایتی دستگاه قضا به مدار تولید بازگشتند؛ همین آمار گواهی بر اقدامات جهادگونه دستگاه قضا در امر رونق تولید و اشتغال و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و ارائه خدمت به مردم و تولیدآفرینی در جامعه است.

اقدامات دادستانی کل و سازمان بازرسی در زمینه حمایت از تولید

همه اجزاء و زیرمجموعه‌های دستگاه قضایی، با توجه به وظایف ذاتی قوه قضاییه و همچنین نیاز مبرم و اقتضائات روز کشور، برای حمایت از تولید و اشتغال بسیج شده‌اند؛ در این میان، اقدامات دادستانی کل کشور و همچنین سازمان بازرسی کل کشور، برجسته بوده است.

حفظ اشتغال بیش از ۱۰۰ هزار نفر با ورود دادستانی کل به مقوله حمایت از واحدهای تولیدی

سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور و رئیس دبیرخانه ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه تاکنون به مشکلات بیش از ۱۲۰۰ بنگاه تولیدی در حوزه دادستانی کل کشور رسیدگی شده و به منظور رفع مشکلات آن‌ها اقدامات مجدانه‌ای صورت گرفته است، گفت: در نتیجه ورود دستگاه قضایی به مقوله رفع موانع تولید، اشتغال بیش از صد هزار نفر حفظ شد و از بیکاری این تعداد قابل توجه افراد جلوگیری به عمل آمد؛ همچنین با بازدید‌هایی که از سوی مسئولان قضایی در دادستانی کل کشور از این واحد‌های تولیدی صورت گرفت، مشکلات حقوقی و مالی آن‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفت و تمهیدات لازم برای رفع این مشکلات اتخاذ شد.

ارتقاء دفتر حمایت از تولید ملی و سرمایه‌گذاری سازمان بازرسی

سازمان بازرسی کل کشور نیز در راستای حمایت از تولید و اشتغال اقدامات مجدانه‌ای را انجام داده است؛ «دفتر حمایت از تولید ملی و سرمایه‌گذاری» که در ساختار تشکیلاتی سازمان بازرسی کل کشور تعریف شده، طی دو سال اخیر تقویت شده است و این دفتر از زیرمجموعه معاونت سازمان به زیرمجموعه رئیس سازمان ارتقاء یافته است.  

بنا به گفته حجت‌الاسلام و المسلمین درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، بالغ بر ۲۵ درصد از برنامه‌های تدوین شده در این سازمان مربوط به حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری می‌باشد. همچنین سازمان بازرسی کل کشور، مسائل اصلی کشور در حوزه اقتصاد و تولید را احصاء کرده‌ و بر همین مبنا راهکار‌هایی را برای رفع موانع چه موانع ناظر بر ساختار‌های ناکارآمد یا مقررات دست و پاگیر به دستگاه‌های ذیربط ارائه کرده‌ است.

تشکیل ۲۱۰ پرونده بازرسی پیرامون رفع موانع تولید

مطابق آمار ارئه شده از سوی حجت‌الاسلام و المسلمین درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، این سازمان در حوزه حمایت از تولید و اشتغال در سال ۹۹ اقدامات زیاد و مثمرثمری را انجام داد؛ که از جمله آنها می‌توان به تشکیل ۲۱۰ پرونده بازرسی پیرامون رفع موانع تولید و همچنین ارائه ۸۷۱ پیشنهاد ناظر بر اصلاح امور ساختاری و فرایندی در حوزه تولید اشاره کرد.

بازدید مسئولان سازمان بازرسی کل کشور از ۵۳۶ واحد تولیدی در سراسر کشور

در سال ۹۹ مسئولان و دست‌اندرکاران سازمان بازرسی کل کشور از ۵۳۶ واحد تولیدی در سراسر کشور بازدید به عمل آوردند و مسائل و مشکلات این واحد‌های تولیدی را مورد پیگیری قرار دادند و با پیگیری‌های صورت گرفته از تعطیلی بخشی از این واحد‌های تولیدی جلوگیری شد و برخی دیگر از این واحد‌ها با افزایش ظرفیت تولیدی مواجه شدند؛ همچنین مشکلات و مسائل ۶۴۷ واحد تولیدی نیز بدون تشکیل پرونده توسط سازمان بازرسی کل کشور پیگیری شد.

صدور مجوز برای ۴۳۹ واحد تولیدی با پیگیری‌های سازمان بازرسی

با اقدامات صورت گرفته توسط سازمان بازرسی کل کشور در سال ۹۹ بالغ بر ۴۳۹ واحد تولیدی در سراسر کشور که با مشکل اخذ مجوز روبرو بودند نیز به مجوز دست یافتند. همچنین در سال گذشته بالغ بر ۲۴۷ گزارش هشداری مرتبط با موضوع حمایت از تولید ملی و سرمایه‌گذاری از ناحیه سازمان بازرسی به بخش‌های اجرایی ارائه شد و بیش از ۳۰۰ شکایت نیز از سوی تولیدکنندگان از بخش‌های اجرایی به سازمان بازرسی کل کشور واصل شد.

رصد و نظارت ۵۵ هزار واحد تولیدی توسط سازمان بازرسی

در سال ۹۹ بالغ بر ۵۵ هزار واحد تولیدی اعم از واحد‌های صنعتی، کشاورزی و معدنی توسط سازمان بازرسی کل کشور در سراسر کشور تحت رصد و نظارت قرار گرفت؛ از این تعداد واحد‌های تولیدی بیش از ۳۴ هزار واحد فعال بوده، بیش از ۵ هزار واحد نیمه‌فعال بوده و بیش از ۱۵ هزار واحد نیز تعطیل بودند و حدود ۱۵۰۰ واحد تولیدی نیز مشکلاتی را با بانک‌های تسهیلات دهنده داشته‌اند. مقرر شده ظرف یک ماه آینده نسبت به فعال کردن واحد‌هایی که امکان فعالیت دارند اقدام شود و این موضوع در دستور کار جدی سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور قرار دارد.

افزایش ظرفیت تولید در ۳۰۰ واحد کلان تولیدی با مساعدت سازمان بازرسی

سازمان بازرسی کل کشور با هدف جلوگیری از خروج واحد‌های تولیدی تملک شده توسط بانک‌ها از مدار تولید، ۸۵۱ واحد تولیدی را در سال ۹۹ مورد رصد قرار داد و مشکلات تعدادی از این واحد‌ها نیز مرتفع شد. همچنین ۱۰ بنگاه کلان تولیدی در هر استان یعنی تقریباً ۳۰۰ واحد کلان تولیدی در سراسر کشور تحت رصد سازمان بازرسی کل کشور قرار گرفت که با پیگیری‌های صورت گرفته متوسط ظرفیت این بنگاه‌های کلان تولیدی از ۵۷ درصد به ۷۱ درصد افزایش یافت.

بررسی مشکلات ۳۲۸ پروژه کلان نیمه تمام 

علاوه بر موارد فوق‌الذکر، با پیگیری‌های صورت گرفته توسط سازمان بازرسی در خصوص پروژه‌های نیمه تمام، بالغ بر ۳۲۸ پروژه کلان نیمه تمام در سال گذشته مورد رصد و بررسی قرار گرفت که به صورت میانگین این پروژه‌ها بالغ بر ۶۴ درصد پیشرفت داشتند.

اقدامات صورت گرفته توسط سازمان بازرسی کل کشور در زمینه حمایت از تولید واکسن کرونا نیز با توجه به نیازها و اقتضائات کشور، برجسته بوده است. سازمان بازرسی مجدانه برای رفع مشکلات تولیدی و گمرکی و تسهیلاتی ۴ شرکت تولیدکننده واکسن کرونا ورود پیدا کرد و با پیگیری‌های صورت گرفته در اواخر سال گذشته تخصیص منابع ارزی به این تولیدکنندگان از ناحیه سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی صورت گرفت و همچنین در ترخیص کالا‌های این تولیدکنندگان از گمرک نیز تسریع شد.

علی‌ایحال، عزم و اراده جدی همه بخش‌ها در دستگاه قضایی حمایت از واحدهای تولیدی و گردانندگان این واحدها است و از منظر مقامات و مسئولان دستگاه قضایی تعطیلی بنگاه‌های تولیدی در این شرایط حساس اقتصادی خیانت به مردم و کشور است.

انتهای پیام/