افزایش ۲۰۰ درصدی خرید گندم در آذربایجان‌شرقی/ ۷۰ درصد اراضی را زیر کشت دیم می‌بریم
افزایش ۲۰۰ درصدی خرید گندم در آذربایجان‌شرقی/ ۷۰ درصد اراضی را زیر کشت دیم می‌بریم

[ad_1] رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با وجود اینکه ما با شرایط نامساعد جوی مثل کاهش بارندگی‌ها و افزایش دما مواجه بودیم ولی موفق شدیم تا خرید گندم را نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد افزایش دهیم. به گزارش قلم پرس،از تبریز، اکبر فتحی صبح امروز در همایش کشت پاییزه  به منظور […]

[ad_1]


رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با وجود اینکه ما با شرایط نامساعد جوی مثل کاهش بارندگی‌ها و افزایش دما مواجه بودیم ولی موفق شدیم تا خرید گندم را نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد افزایش دهیم.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، اکبر فتحی صبح امروز در همایش کشت پاییزه  به منظور هماهنگی لازم برای این کشت در استان آذربایجان‌شرقی در  مجتمع شهید کسایی تبریز اظهار کرد: امسال ۳۸۰ هزار هکتار کشت دیم را برای زراعت گندم برنامه‌ریزی نموده‌ایم و حدود ۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی آبی را به کشت گندم آبی و حدود ۶۰ هزار هکتار هم به کشت جو اختصاص می‌دهیم. 

وی اضافه کرد: امنیت غذایی در دنیا به یک اصل تبدیل شده است. جنگ اوکراین و روسیه و متزلزل شدن شرایط، اهمیت امنیت غذایی را نشان داد. آن زمان بود که تمام ملت‌ها به این موضوع توجه کردند که چقدر ما باید به امنیت غذایی و بالاتر از آن اقتدار غذایی اهمیت بدهیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: کشاورزان ما با کمترین امکانات، امنیت غذایی را برای ما فراهم می‌کنند، با فداکاری کشاورزان که سختی‌ها‌ را تحمل کردند با تمام محدودیت‌ها ما توانستیم سربلند باشیم که ما دست‌بوس این عزیزان هستیم.

فتحی تصریح کرد: با وجود اینکه طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها یک طرح اقتصادی بود، تولیدکنندگان ما در دام و طیور به عنوان رزمنده واقعی در جبهه مقاومت کردند و به تولیدشان ادامه دادند. این تولیدکنندگان با کمترین امکانات و با ایثار و روحیه‌ اطاعت‌پذیری از ولایت با وجود ضرر و زیان به تولید ادامه دادند و باعث شدند تا بخش کشاورزی سربلند از این طرح بیرون بیاید.

وی به هدف برگزاری همایش کشت پاییزه استان اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت این کاشت، ما جمع شدیم تا اهمیت این موضوع را به یکدیگر یادآور شویم و تمهیدات و پشتیبانی لازم را در این ارتباط انجام دهیم. کود، سم و  تسهیلات بانکی مورد نیاز برای این کشت فراهم شده و پشتیبانی‌های لازم صورت گرفته تا کشت پاییزه به خوبی آغاز شود.

فتحی گفت: با وجود اینکه ما با شرایط نامساعد جوی مثل کاهش بارندگی‌ها،  افزایش دما مواجه بودیم ولی موفق شدیم تا خرید گندم را نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد افزایش دهیم و این نشان می‌دهد که اقدامات انجام شده برای کشت تاثیرگذار بوده است و راهنمایی‌های کارشناسان پهنه و رعایت اصول فنی باعث شده است تا ما این کارنامه موفق را داشته باشیم و این اقدامات باید تداوم یابد تا امسال هم شاهد نتایج خوبی باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی بیان داشت: در طرح جهش تولید، اقدامات خوبی در مراحل کاشت و داشت از جمله بذر و آبیاری و … انجام می شود ولی برای حصول نتیجه بهتر نیاز است تا در مرحله برداشت نیز به اصول فنی توجه شود و در این طرح برای مرحله برداشت هم برنامه داشته باشیم و محصول آماده را به راحتی از دست ندهیم.

فتحی یادآور شد: علاوه بر اینکه ما باید برای مراحل کاشت و داشت و برداشت محصول برنامه داشته باشیم باید از ظرفیت بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی، کارشناسان بسیجی که قرار است در این ارتباط به ما کمک کنند استفاده بکنیم.

وی با بیان اینکه طرح جهش تولید بیشتر از آن که اجرایی باشد، کار ترویجی است افزود:  در گذشته ما  ارزیابی آنچنانی در این ارتباط نداشتیم، ولی امسال ما باید به صورت سه ماهه برای تمامی کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی، کارشناسان پهنه و … ارزیابی سه ماهه داشته باشیم بر اساس تعریفی که از فعالیت‌ها می کنیم، عملکرد این فعالان بررسی شود.

فتحی ادامه داد: کشت پاییزه آنچنان اهمیت دارد که رئیس جمهور کشورمان در همایش آن حضور پیدا کرده است و این نشان از اهمیت این کشت هست.

وی با بیان اینکه ما در استان ۷۰ درصد اراضی را زیر کشت دیم می‌بریم، متذکر شد: با توجه به اینکه در طرح جهش تولید برای دیمزارها برنامه داریم ولی نباید از اراضی آبی غفلت کنیم. در استان ۷۰ هزار هکتار اراضی آبی داریم که در آنها کشت در شرایط کنترل شده انجام می شود و به  همین دلیل باید عملکرد را در این اراضی بالا ببریم و به ۱۰ تن برسانیم. در استان ما کشاورز پیشرو در سال گذشته ۱۵ تن محصول برداشت کرده است و این حاکی از آن است که در صورت تلاش افزایش عملکرد قابل تحقق است.

فتحی با بیان اینکه افزایش تولیدات کشاورزی مانع خروج ارز از کشور می شود و ثبات قیمت و کاهش تورم را به دنبال دارد، گفت: رسالت اصلی ما تولید محصولات کشاورزی است و باید با جدیت به این رسالتمان عمل کنیم.

وی به اهمیت بیمه محصولات کشاورزی در کشت پاییزه اشاره و خاطرنشان کرد: برای بیمه محصولات کشاورزی ما باید به سراغ کشاورز بریم و شرایط را فراهم کنیم تا هم سطح پوشش بیمه ما افزایش یابد و هم کشاورزان از این بیمه استفاده لازم را در شرایط خشکسالی و …ببرند.

فتحی اذعان داشت: ما باید از  ظرفیت‌های بخش دولتی و بخش خصوصی و تمامی امکانات استفاده بکنیم تا کشت پاییزه را با قدرت آغاز کنیم و در این کار نیز باید هماهنگی‌های لازم را با ستاد فرمان امام (ره) داشته باشیم تا از ظرفیت این ستاد و  پشتیبانی‌های آنها بهره ببریم.

انتهای پیام/س


[ad_2]