افزایش ۱۵ درصدی سیر شیوع ویروس کرونا در آذربایجان شرقی /هنوز هیچ پیکی در خصوص سیر شیوع کرونا نمی‌بینیم
افزایش ۱۵ درصدی سیر شیوع ویروس کرونا در آذربایجان شرقی /هنوز هیچ پیکی در خصوص سیر شیوع کرونا نمی‌بینیم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه هنوز هیچ پیکی در خصوص سیر شیوع کرونا نمی‌بینیم، گفت: با بررسی نمودارهای دهه اول، دوم و سوم اسفند ماه و دهه اول فروردین ماه با افزایش ۱۵ درصدی در سیر شیوع این ویروس مواجه بوده‌ایم.

به گزارش قلم پرس، محمد حسین صومی در گفت‌وگوی خبری در ساعت ۲۳ سه شنبه، دوازدهم فروردین ماه، با بیان این مطلب اظهار کرد: متاسفانه در روزهای اخیر با افرادی مواجه هستیم که بعد از تشخیص و تاکیدمان مبنی بر ایزوله کردن خودشان و قرنطینه شدن کسانی که با او مواجهه داشته‌اند، به تماس‌های تلفنی ما جواب نمی‌دهند.

وی، اضافه کرد: کالبد شکافی ما در این خصوص نشان می‌دهد که قبیح تلقی کردن ابتلا به کرونا علت این رفتار است.

وی، خاطرنشان کرد: به منظور قبح زدایی از فوت بر اثر ابتلا به کرونا تاکید کردیم که فوتی‌های این بیماری در آرامستان وادی رحمت و محل دفن متوفی‌های عادی و با پروتکل خاص و در عمق زیاد دفن شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه در پاسخ به احتمال ابتلای مجدد فردی به ویروس کرونا، اظهار کرد: هیچ شواهدی برای گرفتاری فرد برای بار دوم وجود ندارد و ایمنی که در بدن فرد ایجاد می‌شود، چنین احتمالی را بسیار پایین می‌آورد، مبتلایان باید حتما تا۱۴ روز بعد از ترخیص نیز ایزوله باشند.

وی، متذکر شد: هنوز شواهدی در خصوص ماندگار بودن کرونا وجود ندارد و احتمال می‌رود این ویروس نیز مانند ویروس‌های هم خانواده‌اش همچون سارس، مرس و آنفولانزا پس از مدتی در بدن انسان از بین برود.

صومی در ادامه از تلاش برای وارد کردن کیت‌های تشخیصی جدید از هفته آتی خبر داد و گفت: در شرایط کنونی کیت تشخیصی برای ۲۰۰ نفر را داریم و تلاش می‌کنیم تا در هفته‌های آینده ۱۰۰۰ کیت تشخیصی وارد کنیم و بتوانیم موارد سرپایی‌ را نیز به موقع شناسایی و تشخیص دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش، شهرستان‌های سراب، مرند، شبستر، میانه، مراغه، تبریز و اهر را در راس مناطق مبتلا به کرونا عنوان کرد و افزود: تعداد مراجعان شهرستان‌های سراب و مرند در روزهای گذشته کمتر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با اشاره به وضعیت محلات مختلف تبریز، اظهار کرد: محلات عباسی، یوسف آباد، شهید قره باغی، سه راه بهشتی، ولیعصر، نگین پارک و گلپارک به عنوان مناطق پر ازدحام و پر اجتماع شهر از بیشترین میزان مبتلایان برخوردار هستند.

وی، اضافه کرد: مناطق مارالان، قراملک، ارم، پاسداران  و سردرود نیز به نسبت جمعیت بیشترین تعداد مبتلایان را دارند، هر چند میزان بروز ویروس کرونا در محله قراملک در روزهای گذشته روند نزولی داشته، اما شیوع این ویروس به نسبت جمعیت در این محله همچنان زیاد است.

وی ضمن قدردانی از همکاری اهالی محله قراملک تبریز، خاطرنشان کرد: درمانگاه محله قراملک از روز پنجشنبه ۱۶ ساعته می‌شود و در صورت نیاز می‌توان آن را ۲۴ ساعته نیز کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه تاکید کرد: امسال برعکس سال‌های دیگر، با بیرون رفتنمان نحسی سیزده بدر را مضاعف نکنیم و فقط کسانی که ارائه خدمات می‌دهند بیرون باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ۸۲ درصد از جمعیت استان، مورد غربالگری قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: میزان مشارکت مردم تبریز ۶۸ درصد بوده و انتظار بیشتری داریم تا با مراجعه به درگاه سلامت و یا با پاسخ به سوالات کسانی که از طریق سامانه ۴۰۳۰ تماس می‌گیرند ما را در این طرح اجرای این طرح یاری کنند.

صومی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت خودداری از تولید و توزیع انفرادی ماسک، بیان کرد: ماسک‌های چند لایه و نگه داشته شده در گرمخانه موثر هستند و ماسک‌های توزیع شده با نظارت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اتوکلاو شده یا در گرمخانه نگهداری و سپس توزیع می‌شوند.

وی در خاتمه با بیان اینکه هنوز هیچ پیکی در خصوص سیر شیوع کرونا نمی‌بینیم، خاطرنشان کرد: با بررسی نمودارهای دهه اول، دوم و سوم اسفند ماه و دهه اول فروردین ماه با افزایش ۱۵ درصدی در سیر شیوع این ویروس مواجه بوده‌ایم.

انتهای پیام

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا