افزایش مراجعات به کمیته امداد به دلیل فشارهای اقتصادی / رشد ۱۹ درصدی مشارکت هی مردمی در آذربایجان شرقی
افزایش مراجعات به کمیته امداد به دلیل فشارهای اقتصادی / رشد ۱۹ درصدی مشارکت هی مردمی در آذربایجان شرقی

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی گفت: در سال جاری برای ۵۰ هزار خانوار برنامه‌ریزی کرده بودیم اما به دلیل فشارهای اقتصادی مراجعات به کمیته امداد افزایش‌یافته و تعداد خانوارهای تحت پوشش به ۷۵ هزار خانوار رسیده و این موضوع پیش‌بینی‌نشده بود بر همین اساس بیش از هر چیزی به کمک مردم نیاز […]

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی گفت: در سال جاری برای ۵۰ هزار خانوار برنامه‌ریزی کرده بودیم اما به دلیل فشارهای اقتصادی مراجعات به کمیته امداد افزایش‌یافته و تعداد خانوارهای تحت پوشش به ۷۵ هزار خانوار رسیده و این موضوع پیش‌بینی‌نشده بود بر همین اساس بیش از هر چیزی به کمک مردم نیاز داریم تا بتوانیم برای هر خانواده تنها ۲۰۰ هزار تومان کمک کنیم.

به گزارش قلم پرس، محمد کلامی در جمع اصحاب رسانه آذربایجان شرقی با اشاره به فرارسیدن سالروز تأسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) اظهار داشت: کمیته امداد ضرورت وجودی خود را در مقاطع تاریخی به‌صورت واضح نشان داده و این نشان از دوراندیشی عمیق حضرت امام (ره) بوده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی ادامه داد: پس از بروز مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر بنا به دلیل مختلف کمیته امداد به‌آرامی باکاری ظریف ۱۵ هزار خانوار را بدون هیچ بازتاب و بی‌حرمتی و تشدید و تنش اجتماعی جذب کرد، اگر امداد نبود ۱۵ هزار خانواده امروز از آرامش لازم برخوردار نبودند.

وی خاطرنشان کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) صرفاً صندوق صدقات در ابعاد بزرگ برای کمک به محرومان نبوده و در همه عرصه‌ها و برای همه افراد جامعه یک حامی محسوب می‌شود.

کلامی با تأکید بر اینکه امروز نقش کمیته امداد در امنیت اجتماعی غیرقابل‌انکار است، گفت: ۷۵ هزار خانواده عضو کمیته امداد هستند و اگر کمیته امداد و تنها رقم ناچیزی از این تعداد برای تأمین معاش ناچار به انجام جرم می‌شدند این امنیت در استان وجود نداشت.

وی بابیان اینکه کمیته امداد در بخش اقتصاد نقش بسزایی دارد، گفت: در ماه بیش از ۴ میلیارد تومان در بخش مستمری، درمان و مسکن هزینه می‌شود که این پول به بازار تبریز تزریق و ایجاد تقاضا و پویایی می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی ادامه داد: نزدیک ۱۶ هزار دانش‌آموز  و دانشجو تحت پوشش کمیته امداد هستند و در سال جاری ۷ رتبه زیر هزار در کنکور داشته‌ایم.

وی افزود: کمیته امداد در حوزه بهداشت ۹۰ درصد فرانشیز درمانی مددجویان تحت پوشش و موردی را پرداخت می‌کند.

به گفته کلامی در حوزه بهسازی روستایی باوجود مشکلات اقتصادی پیش‌آمده در کشور سال گذشته ۸۰۰ واحد مسکونی احداث و تحویل داده‌شده که در احیای بافت روستایی و بافت فرسوده شهری نقش اساسی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: کمیته امداد در عرصه‌های مختلف حضورداشته و حتی در صیانت و حفظ انقلاب به‌واسطه حفظ پیوند با محرومان نقش اساسی داشته است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی اضافه کرد: علیرغم مشکلات اقتصادی در جامعه به دلیل توسعه عرصه خدمت گذاری در بخش‌های مختلف برای کمیته امداد سالی توأم با موفقیت بود.

وی ادامه داد: در عرصه مسکن سال گذشته ۶۲۲ مسکن احداث و تحویل داده‌شده بود که در سال جاری ۸۰۰ واحد احداث و تحویل مددجویان داده شد که در این خصوص رتبه اول کشوری را کسب کردیم و برای سال آینده پیش‌بینی کرده‌ایم تا بیش از یک هزار واحد مسکونی احداث‌شده و تمام ایتام فاقد مسکن تحت پوشش را صاحب‌خانه کنیم.

کلامی افزود: از مجموع واحدهای مسکونی پیش‌بینی‌شده برای سال آینده برای ساخت ۸۵۰ واحد مسکونی با سپاه امضاشده و مابقی از طریق خیریه انجام خواهد شد و برای هر مسکن ۳۰ میلیون تومان کمیته امداد و ۱۵ میلیون تومان سپاه اعتبار در نظر گرفته است.

وی اضافه کرد: در بخش مشارکت‌های مردمی سال خوبی داشته‌ایم و صدقات استان ۱۹ درصد رشد داشته و ازنظر شاخص رشد رتبه اول کشوری را داشته‌ایم، به‌طوری‌که ۴۵۰ هزار مشترک صندوق صدقات خانگی داریم و ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان درآمد صندوق صدقات در سال گذشته و ۱۳ میلیارد دریازده ماهه سال جاری بود و البته بر ساس پیش‌بینی‌ها تا پایان سال بیش از ۱۴ میلیارد تومان جمع‌آوری می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی گفت: در بخش کمک به ایتام و محسنین با ۵۷ درصد رشد رتبه اول کشوری را به دستاوردیم و در بحث شاخص‌های مشارکتی با ۳۴ درصد رشد جزو سه استان برتر کشور هستیم.

وی تأکید کرد: باوجود مشکلات اقتصادی و کاهش توان اقتصادی کمک‌ها به کمیته امداد افزایش داشته است.

کلامی اضافه کرد: در بخش درمان بدهی به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها و پزشکان پرداخت‌شده و در عرصه اشتغال بر اساس سامانه کشوری رصد کمیته امداد امام خمینی (ره) با ایجاد ۵ هزار و ۷۰۰ شغل دستگاه برتر استانی در ایجاد شغل انتخاب‌شده است.

وی بیان کرد: تنوع شغلی از ۴۵ نوع به ۱۷۵ نوع شغل رسیده و ایجاد شغل در کمیته امداد سخت‌تر از دیگر بخش‌های جامعه است چراکه از بین ۷۵ هزار خانواده ۱۹ هزار خانواده توان کاردارند و مابقی را سالمندان و بیماران صعب‌العلاج تشکیل می‌دهد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی ادامه داد: بخش عمده ۱۹ هزار خانواده را زنان تشکیل می‌دهند به همین دلیل کاریابی برای این عزیزان سخت است، به‌منظور حفظ بازار و با توجه به افزایش سالمندی در آینده بر اساس تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه علوم پزشکی از بین زنان خانوار به تعداد ۵ هزار نفر به‌عنوان پرستار سالمندان آموزش‌دیده می‌شوند.

وی با اشاره به تشکیل پرونده الکترونیکی برای خانواده‌های تحت پوشش، گفت: سرانه نقدی اکرام استان ۳۲۰ هزار تومان بوده که رقم بی‌نظیری است.

کلامی اضافه کرد: تلاش کردیم تا کمیته امداد یک دستگاه عمل‌گرای غیرسیاسی باشد، امداد محل وحدت و اتحاد همه جناح‌های سیاسی استان است و صرفاً دستگاهی عمل‌گرا در مبارزه با فقر هستیم.

وی ادامه داد: شفاف‌سازی فعالیت‌ها در کارها همچنان ادامه دارد، هیچ کار غیر محرمانه‌ای و سری در کمیته امداد نداریم و هر رسانه و مسئولی صورت‌های مالی کمیته مداد را بخواهد حاضریم آن را در اختیار رسانه‌ها و افراد قرار دهیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: نقشی که امداد تلاش دارد ایفا کند بسیج همگانی برای مبارزه با فقر است نه جمع‌کردن کل راه‌های مبارزه با فقر در کمیته مداد.

وی ادامه داد: عبور از فقر با ارتقای فرهنگی و توسعه شاخص‌های مهارتی و کارآموزی امکان‌پذیر است درحالی‌که حمایت محض به تنبلی اجتماعی دامن می‌زند.

 

کلامی با اعلام آغاز جشن نیکوکاری در مدارس افزود: از فردا جشن نیکوکاری در مدارس آغاز می‌شود که پس‌ازآن در ۱۶ اسفند در خیابان‌های و مراکز اصلی شهر ادامه خواهد یافت و ۱۷ اسفند نیز در نماز جمعه پایان خواهد یافت.

وی، درآمد جشن نیکوکاری در سال گذشته را ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعلام کرد که شامل کمک‌های نقدی و کالا بود. از این مقدار ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نقد و مابقی کالا بودند.

نیازمند کمک‌های نقدی هستیم

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی در بخش پایانی صحبت‌های خود نیاز کمیته امداد به کمک‌های نقدی را بیش از کالا دانسته و افزود: کمک‌های نقدی از ۳ جهت بر کمک‌های غیر نقدی یا کالایی ارجحیت دارند که شامل: ایجاد حس لذت خرید در کودکان، توزیع سریع بین خانوارهای نیازمند و امکان برابر کمک‌های نقدی و غیر نقدی می‌شود که گاهی کالاهایی بیش از نیاز ما وارد مجموعه می‌شود یا در تهیه کالاهایی با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

وی اضافه کرد: در سال جاری برای ۵۰ هزار خانوار برنامه‌ریزی کرده بودیم اما به دلیل فشارهای اقتصادی مراجعات به کمیته امداد افزایش‌یافته و تعداد خانوارهای تحت پوشش به ۷۵ هزار خانوار رسیده و این موضوع پیش‌بینی‌نشده بود بر همین اساس بیش از هر چیزی به کمک مردم نیاز داریم تا بتوانیم برای هر خانواده تنها ۲۰۰ هزار تومان کمک کنیم.