افتتاح پروژه انتقال آب شرب سالم به میانه بعد از ۲۰ سال با حضور رئیس جمهور
افتتاح پروژه انتقال آب شرب سالم به میانه بعد از ۲۰ سال با حضور رئیس جمهور

پروژه آبرسانی میانه شامل سد گرمی چای و تصفیه خانه و خط انتقال آب به این شهرستان بعد از ۲۰ سال با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید تا رویای شهروندان این شهرستان برای استفاده از آب شرب سالم به واقعیت بپیوندد. به گزارش قلم پرس،از تبریز، تامین آب شرب شهرستان میانه پروژه ای است که […]



پروژه آبرسانی میانه شامل سد گرمی چای و تصفیه خانه و خط انتقال آب به این شهرستان بعد از ۲۰ سال با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید تا رویای شهروندان این شهرستان برای استفاده از آب شرب سالم به واقعیت بپیوندد.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، تامین آب شرب شهرستان میانه پروژه ای است که به دلیل اعتبارات قطره چکانی سال ها بر زمین مانده بود، اما با تخصیص منابع قابل توجه در سفر استانی اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی در ۱۴۰۱ روح تازه ای در این پروژه دمیده شد.

امروز فاز نخست آبرسانی به شهرستان میانه با حضور سیدآیت الله ابراهیم رئیسی و مسئولان ملی و استانی از سد گرمی چای به بهره برداری رسید.

این پروژه که شامل احداث سد گرمی چای و ایجاد تصفیه خانه و خط انتقال آب می شود، ۲۰ سال پیش آغاز شده بود که بواسطه عدم تخصیص اعتبارات لازم در تمام این سال ها، برخورداری از آب شرب سالم را به سراب و رویایی دست نیافتنی برای مردم میانه تبدیل کرده بود، سرابی که با تخصیص ۴۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه در سفر اول رییس جمهور دولت سیزدهم و افتتاح فاز نخست پروژه آبرسانی میانه در سفر دوم ابراهیم رئیسی به آذربایجان شرقی به واقعیت پیوست.

اوایل خرداد  سال گذشته بود که وزیر نیرو به همراه رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی سفر کرد و در بازدید از سد گرمی‌چای شهرستان میانه وعده تامین آب شرب این شهرستان را تا پایان خرداد امسال داد.

با وجود استقرار این شهرستان در جغرافیای نسبتا پر آب، مردم میانه طی بیست سال گذشته با مشکل کمبود منابع تامین آب شرب مطمئن، پایدار و باکیفیت مواجه بوده‌اند و با توجه به افزایش جمعیت، چاه‌های موجود دیگر به لحاظ کمی و کیفی پاسخگوی مصرف آب شرب شهر نبود.

طرح آبرسانی به شهرستان میانه به عنوان یکی از طرح‌های اولویت‌دار ویژه دولت اعلام شد و تامین منابع مالی مربوطه در قالب مصوبات این سفر مورد تصویب و در دستور کار جدی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی قرار گرفت.

 

 

بر این اساس، حالا بعد از گذشت مدت زمان کمتر از یک سال، با پیگیری مستمر و حمایت‌های استاندار آذربایجان شرقی از طرح‌های آبی استان و همراهی مدیران ارشد و نمایندگان مردم منطقه در مجلس و با کمتر از ۹ ماه تلاش شبانه‌روزی مجریان و عوامل طرح، امکان آبگیری اضطراری سد با حجم تنظیمی ۵ میلیون مترمکعب، تکمیل واحد اول تصفیه‌خانه و احداث ۴۳ کیلومتر خط انتقال تا شهرستان میانه جلوتر از برنامه‌ریزی‌ها، ایجاد شده است.

 شهر میانه و روستاهای تابعه آن با جمعیتی بیش از ۱۸۰ هزار نفر در شرقی‌ترین نقطه استان آذربایجان شرقی واقع شده و طرح تامین آب شرب این شهر در سه پروژه شامل احداث سد روی رودخانه گرمی‌چای، خط مشترک آبرسانی، احداث تصفیه‌خانه آب شرب و لوله گذاری از محل تصفیه‌خانه تا مخازن شهر است.

پایان پیام/ ۶۰۰۳۶