استفاده از ظرفیت مناطق آزاد در شرایط تحریمی یک فرصت است
استفاده از ظرفیت مناطق آزاد در شرایط تحریمی یک فرصت است

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بر ریشه کن کردن فساد در حوزه بازرگانی و ثبت سفارش‎ها تأکید و اظهار کرد: بهترین روش برای مبارزه با فساد در این حوزه استفاده از سامانه‌های الکترونیک است. به گزارش قلم پرس، رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی با اعضای ۵ فراکسیون “محیط […]

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بر ریشه کن کردن فساد در حوزه بازرگانی و ثبت سفارش‎ها تأکید و اظهار کرد: بهترین روش برای مبارزه با فساد در این حوزه استفاده از سامانه‌های الکترونیک است.

به گزارش قلم پرس، رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی با اعضای ۵ فراکسیون “محیط زیست و توسعه پایدار” ، “دیپلماسی و منافع ملی”، “اصناف”، “نظارت بر اجرای برنامه‌های توسعه”، “مناطق آزاد، تجاری، ویژه و اقتصادی” به تشکیل فراکسیون نظارت بر اجرای برنامه‌های توسعه‌ای اشاره و عنوان کرد: یکی از مهمترین محورهایی که در کشور باید مورد توجه قرار گیرد حرکت با برنامه است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مقایسه وضعیت صنعت کشورمان با کشور کره جنوبی گفت: در بررسی‌هایی که در این موضوع صورت گرفت به این نتیجه رسیده‌ایم که ایران به لحاظ منابع در همه زمینه‌ها از کره جلوتر است ولی به لحاظ ارزش افزوده و فعالیت‌های صنعتی بسیار از کره عقب‌تریم؛ علت این مسئله این است که حرکت کره همواره در حوزه صنعت با برنامه بوده ولی ما در کشور هیچ‌گاه به صورت مستمر بر مدار قانون حرکت نکرده است.

۵۰ درصد ظرفیت صنایع معطل مانده است

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم ظرف ۶ ماه برنامه‌ استراتژیک وزارت صنعت، معدن و تجارت را تعیین کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر کشور ظرفیت بسیار مناسبی در حوزه صنایع دارد ولی ۵۰ درصد آن معطل مانده است در حالی که تجهیزات، نیروی انسانی و کارخانجات کاملا برای ارتقاء تولید مهیا است.

فقط ۱٫۷ درصد تولیدات صادراتی کشور های‌تک است

رحمانی با تأکید بر اینکه فعال کردن ظرفیت همین کارخانجات معطل مانده می‌تواند اقتصاد کشور را دگرگون کند، افزود: در حال حاضر تولیدات صادراتی کشور کمتر از ۲ درصد و فقط ۱٫۷ درصد های‌تک است و این زنگ خطری برای حوزه تولید و صنایع کشور به شمار می‌آید، این آمار همچنین نشان می‌دهد که این واحدهای تولیدی نیز در آینده با مشکل مواجه خواهند شد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای تک تک این معضلات برنامه داریم، اظهار کرد: ضرورت دارد در اجرای هر یک از این برنامه‌ها مدیری توانمند برای پیاده سازی آن وجود داشته باشد و اینکه یک روز ما به سمت صنعت فکر کنیم و روز دیگر به سمت بازرگانی، همواره به سیاست‌گذاری‌ها در این وزارتخانه ضربه زده است.

مهم‌ترین ویژگی خود را به‌کارگیری متخصصان در حوزه‌های مختلف می‌دانم

وی بیشترین توانمندی خود را به کارگیری متخصصان در حوزه‌های تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و تصریح کرد: بهترین نوع مدیریت این است که با به کارگیری نخبگان و کارشناسان حوزه‌های مختلف را فعال کنیم و یک نفر قادر به مدیریت همه حوزه‌های مربوطه در وزارت صنعت نیست.

استفاده از ظرفیت مناطق آزاد در شرایط تحریمی یک فرصت است

رحمانی استفاده از ظرفیت مناطق آزاد را یکی از برنامه‌های خود در دوره پیش رو عنوان کرد و گفت: مناطق آزاد به ویژه در دوران تحریم یکی از بخش‌های بسیار مهم در فعال سازی ظرفیت‌های اقتصادی کشور بوده و در ستاد اقتصاد مقاومتی این مباحث کاملا توضیح داده شده است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: برای بهبود روابط نمایندگان با وزارتخانه نیز برنامه داریم تا در چارچوبی دقیق تعریف و نمایندگان از این طریق بتوانند معضلات و مشکلاتی را که از نزدیک در حوزه‌های خود مشاهده می‌کنند به وزارتخانه منتقل کند.

سیستماتیک کردن ثبت سفارش‌ها در حوزه بازرگانی؛ بهترین راهکار برای ریشه کن کردن فساد

وی درباره راهکارش برای مبارزه با فساد در حوزه بازرگانی و ثبت سفارش‌ها نیز گفت: برای ریشه‌کن کردن این فساد یکی از موثرترین روش‌ها استفاده از سامانه‌های الکترونیک در وزارتخانه است که سال گذشته با وجود مضیقه‌های مالی فراوان وزارت صنعت، معدن و تجارت اما ما بر خرید و راه‌اندازی این سیستم‌های سخت افزاری تأکید داشتیم تا بودجه ویژه‌ای در این حوزه برای نصب و راه‌اندازی آن اختصاص داده شد و امروز بسیاری از فعالیت‌های تجاری در حوزه ثبت و سفارش به صورت سیستمی صورت خواهد گرفت که اجازه بروز هیچ‌گونه فسادی در وزارتخانه وجود ندارد. /