گفت وگو با این روانشناس، متقاضیان ازدواج را سورپرایز می‌کند
گفت وگو با این روانشناس، متقاضیان ازدواج را سورپرایز می‌کند
دکتر اسدی با بیان اینکه ازدواج از مهم ترین تصمیم هایی است که هر فردی در زندگی خود می گیرد، گفت: یعنی زندگی فرد از همه جنبه ها تغییر می کند و این تغییرات قابل برگشت به حالت اول نیست. بنابراین گذراندن یک دوره شناخت قبل از ازدواج ضروری به نظر می رسد.

قلم پرس: زیاد اهل تعریف کردن از خود نیست. در گفت وگوها زیاد از خودش تعریف و تمجید نمی‌کند اما کارنامه موفق و درخشان و رضایت مراجعه کنندگان از مشاوره وی نشان دهنده آن است که دکتر مهدیه اسدی مقدم نه تنها یک مشاور درجه یک در کشور است بلکه کارآفرینی وی در رابطه با جوانان هم زبانزد شده است. دکتر مهدیه اسدی مقدم، مدیرعامل موسسه امیدان حضور جوان و دکتری روانشناسی بالینی و علوم قرآن حدیث دارد. به تمامی افرادی که تصمیم به امر مقدس ازدواج دارند توصیه می‌شود با دقت این مصاحبه را بخوانند. گفت وگو با این روانشناس، متقاضیان ازدواج را سورپرایز می‌کند:

 

ازدواج کردید، راه برگشت نیست، پس درست تصمیم بگیر

ازدواج از مهم ترین تصمیم هایی است که هر فردی در زندگی خود می گیرد. چرا که تغییر رخ داده در زندگی، عواقب بزرگی دارد و به سادگی قابل جبران نخواهد بود. یعنی زندگی فرد از همه جنبه ها تغییر می کند و این تغییرات قابل برگشت به حالت اول نیست. بنابراین گذراندن یک دوره شناخت قبل از ازدواج ضروری به نظر می رسد. چنین شناختی از یک ازدواج نامناسب پیشگیری می کند و متضمن یک ازدواج موافق خواهد بود.

صداقت، خودآگاهی، مسئولیت پذیری، مهارت مدیریت هیجانات چهار عنصر قبل ازدواج

هر فردی که قصد ازدواج دارد، باید دارای ویژگی های خاصی باشد. این ویژگی ها امر شناخت را تسهیل می کند.اولین ویژگی صداقت می باشد. در صورت عدم حضور صداقت، هیچ کدام از مراحل بعدی به خوبی پیش نخواهد رفت.مهم ترین ویژگی فردی که خود را برای ازدواج آماده می کند، خودآگاهی است. فردی که خود را به خوبی نشناسد، از نیاز های خود آگاه نباشد، ملاک های روشن و دقیقی برای ازدواج نداشته باشد، نمی تواند فرایند ازدواج را به خوبی طی کند.مسئولیت پذیری و تعهد از ویژگی های دیگری است که فرد جویای ازدواج به آن نیاز دارد. مهارت ارتباط اجتماعی، مهارت حل مسئله و مهارت مدیریت هیجانات فرایند شناخت را تسهیل می کنند.

دوره شش ماهه دوره مناسب برای شناخت طرفین

مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن به یک شناخت کامل از فرد مقابل به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. محدودیت های فرهنگی و آداب و رسوم خانوادگی شدیدا آن را تحت تاثیر می گذارند. به طور کلی می توان گفت یک بازه حدودا ۶ ماهه مناسب است. ولی نوع ارتباط در این ۶ ماه از نوع ارتباط هر روزه باید باشد. این بازه باید آن قدری باشد که فرد در شرایط مختلف بتواند فرد مقابلش را ببیند و بسنجد. در طی این بازه اگر رابطه آنقدر عمیق نشود که طرفین درگیر هیچ تعارض و اختلافی نشوند، ممکن است شناخت کاملی از هم به دست نیاورند.

از باورها و اعتقادات یکدیگر سوال کنید

سوال کردن در مورد باور ها و ارزش های اخلاقی فرد و خانواده وی یکی از مهم ترین مواردی است که نباید از آن غافل شد. مرزهای دوستی، تعریف دوستی، موارد قطع رابطه عاطفی با یک دوست شامل چه چیزهایی می شود؟ نظر فرد در مورد رابطه با جنس مخالف و حدود آن را مورد کاوش قرار دهید. در مورد اهداف فرد، نظراتش در مورد رشد و پیشرفت های آینده و برنامه های احتمالی وی برای رسیدن به آن ها، بپرسید. بررسی کنید برای او رشد کردن در چه حیطه هایی حائز اهمیت است. صحبت کردن در مورد خویشاوندان، میزان صمیمیت شما با خویشاوندانتان، نوع و میزان ارتباطات فامیلی و انتظارات آینده تان در مورد آن را فراموش نکنید.

با دقت این قسمت را مطالعه کنید

مهم ترین مسئله ای که باید مورد بررسی قرار دهید، نظر فرد مقابلتان در مورد رابطه صمیمانه با همسر می باشد. سبک عشق ورزی او چیست؟ زبان عشقش کدام است؟ چه چیزهایی را صمیمیت تلقی می کند؟
در مورد خانواده اصلی خود صحبت کنید. آن هارا معرفی کنید، جایگاه هر کدام را بیان کنید، شیوه های حل مسئله در خانواده تان و میزان استقلال و نزدیکی افراد خانواده به یکدیگر را برای فرد مقابل روشن کنید. درباره نقش خانواده در ازدواج نیز می توانید مطالعه داشته باشید.انتظارات و توقعاتتان از نوع رابطه تان با خانواده همسرتان را مشخص کنید. چه مرزهایی برایتان اهمیت دارد؟ اگر اختلافی پیش آمد بهترین شیوه حل آن چیست؟ مسائل و تعارضات با آن ها را چگونه باید با همسرتان در میان بگذارید؟ شیوه های حل اختلافات فرد مقابل را مورد بررسی قرار دهید. مثلا از او بپرسید در مواقعی که مشکلی داشته چگونه آن را حل کرده یا چقدر به کمک گرفتن از دیگران قائل است؟

مواضع مالیتان را مشخص کنید

مواضعتان در مورد مسائل مالی در خانواده را کاملا واضح بیان کنید. اهمیت پول و درآمد، برنامه ریزی برای جشن عروسی و مسکن آینده، سهم زن در تصمیم گیری در مورد مسائل مالی، اشتغال زن و … همگی مسائلی هستند که نیاز به توافق طرفین دارند. به طور کلی خواسته ها و توقعاتتان را بیان کنید. چه چیز هایی از همسرتان می خواهید؟ وظائف زن و مرد در زندگی مشترک از جمله مسائلی است که اگر روشن شود، فرایند زندگی مشترک را تسهیل می کند. بسیاری از اختلافات از عدم توافق بر همین مسئله نشات می گیرد.

موضوع جنسی را مطرح کنید، در اینجا خجالت معنایی ندارد
در مورد فرزندآوری گفتگو کنید. تعداد ایده آل آن ها یا زمانی که برای این کار مناسب می دانید را بگویید. موضوعات جنسی یکی از پایه های اساسی هر زندگی مشترکی می باشد. مواضع خودتان را مشخص کنید. انتظارات و علایقتان را بیان کنید. باورهای اساسی فرد در مورد رابطه جنسی را جویا شوید و از محدودیت ها و پرهیزهایش بپرسید. بدیهی است که تمام عناوین بالا باید به صورت دو طرفه بیان شوند. یعنی گفتگوی متقابل برای آن ها نیاز است. در مورد هر کدام از آن ها هر دو طرف باید نظر بدهند و نظر فرد مقابل را جویا شوند. در غیر این صورت شناخت کامل حاصل نمی شود.

پیج اینستاگرامی خانم دکتر dr.mahdiyeh.asadi است.