ارتباط بی‌واسطه با مردم در صدر اولویت های دستگاه قضا طی ماه های گذشته
ارتباط بی‌واسطه با مردم در صدر اولویت های دستگاه قضا طی ماه های گذشته
ارتباط بی‌واسطه مدیران با مردم امری است که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان به مناسبت‌های مختلف ضرورت این امر را به مسئولین متذکر شده‌اند. معظم له در حکم انتصاب ریاست قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای را به «ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان» توصیه فرموده و این امر را دارای «برکات بسیار» عنوان کرده‌اند.

به گزارش قلم پرس _ ارتباط بی‌واسطه مدیران با مردم امری است که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان به مناسبت‌های مختلف ضرورت این امر را به مسئولین متذکر شده‌اند. معظم له در حکم انتصاب ریاست قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای را به «ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان» توصیه فرموده و این امر را دارای «برکات بسیار» عنوان کرده‌اند.

مشی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای نیز در طول ۲۶۰ روزی که از انتصاب وی به سمت ریاست قوه قضاییه تا پایان سال ۱۴۰۰ گذشت، مؤید اعتقاد و التزام کامل رئیس عدلیه به برقراری ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و مراجعان به دستگاه قضایی و استماع نظرات و مشکلات آن‌ها از نزدیک بود.

ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و مراجعان به دستگاه قضایی، یکی از رویکرد‌های اصلی در دوره تحول و تعالی است که مورد تاکید مؤکد حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای است و وی در اکثر موضع‌گیری‌ها و سخنرانی‌های خود، پیگیری مستمر این رویکرد را به همه مسئولان و مدیران قضایی متذکر می‌شود.

بنابرتاکید حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای «یکی از محاسن ملاقات‌های مردمی آن است که من به‌عنوان رئیس قوه قضاییه با مشاهده مشکل و آسیب در یک فقره از پرونده‌ها، برای رفع این مشکل و آسیب که احتمالاً دامن‌گیر پرونده‌های مشابه نیز است دستورات مقتضی را به واحد‌ها و مراجع قضایی سراسر کشور صادر می‌کنم».

«حضور در مساجد و دیدار بدون واسطه با متن مردم به اشکال مختلف» یکی از برنامه‌های ثابت حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای است؛ رئیس قوه قضاییه علاوه بر اینکه شخصاً به گنجاندن دیدار‌های مردمی در برنامه‌های کاری‌اش مقیّد است در موضع گیری‌ها و نطق‌های متعددی نیز به مقامات و مسئولان دستگاه قضا در مرکز و استان‌ها تکلیف کرده که نسبت به برگزاری ملاقات‌های مستمر مردمی اهتمام داشته باشند.

رئیس قوه قضاییه در آخرین جلسه شورای عالی قوه قضاییه به مدیران دستگاه قضایی با اشاره به در پیش بودن دهه تکریم مساجد و حلول ماه مبارک رمضان، مساجد را از پایگاه‌ها و سنگر‌های اصلی توسعه و ترویج فرهنگ متعالی دینی و اسلامی در زمینه‌های مختلف از جهاد نظامی تا جنگ نرم دانست و به همه مسئولان قضایی دستور داد که از فرصت ماه مبارک رمضان برای حضور مستمر و مداوم در مساجد جهت انجام ملاقات‌های بدون واسطه با مردم و گره‌گشایی از امورات و مسائل قضایی آن‌ها در حیطه اختیارات قانونی، استفاده حداکثری کنند.

رئیس عدلیه تاکید کرد: حضور مقامات قضایی در مساجد و ملاقات بی واسطه با مردم و شنیدن مشکلاتشان و پیگیری مسائل مطرح شده تبدیل به رویه شود و بعد از ماه مبارک رمضان هم ادامه داشته باشد.

دیدار‌های مردمی شخص رئیس قوه قضاییه نیز به اشکال مختلفی برگزار می‌شود؛ از جمله، ملاقات‌های مردمی در جریان سفر‌های استانی، بازدید‌های میدانی از مراجع و مراکز قضایی و همچنین دیدار مستقیم و بدون واسطه با مراجعه‌کنندگان به بخش ارتباطات مردمی قوه قضاییه و همچنین حضور در مساجد و‌دیدار بدون واسطه با مردم.

در نتیجه این ملاقات‌ها رئیس دستگاه قضا از مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان کسب اطلاع کرده و دستور‌هایی نیز مبنی بر اصلاح وضعیت زندان‌ها، کاهش هزینه‌های دادرسی، پیگیری پرونده‌های خاص و… صادر کرده است. مواردی نیز پیش آمده که رئیس عدلیه شخصا و فی‌المجلس پرونده‌ای را پیگیری کرده است. علاوه بر آن ضمن این ملاقات‌ها رئیس قوه در جریان بررسی یک پرونده با مواردی مواجه شده که ماهیتا، , مبتلابه پرونده‌های متعددی بوده‌اند، از این رو علاوه بر دستور پیگیری آن پرونده خاص، تدابیری نیز برای رفع این گره‌ها و موانع قانونی در سطح عام و موارد مشابه در نظر گرفته شده است.

دیدار با تعدادی از مردم و همچنین خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸
در سوم مردادماه سال ۱۴۰۰ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در محل کار خود با تعدادی از مردم و همچنین خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دیدار و گفتگو کرد.

رئیس قوه قضاییه در دیدار مزبور به مسئولان قضایی ذی‌ربط مأموریت داد پرونده افرادی که در جریان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دستگیرشده‌اند را موردبررسی مجدد قرار دهند تا افرادی که شرایط قانونی آزادی مشروط یا عفو و بخشودگی دارند، مشمول ارفاقات قانونی شوند.

ملاقات مردمی رییس عدلیه با خانواده‌های محکومین امنیتی، حوادث آبان ۹۸ و جرائم عمومی
در چهارم آذرماه نیز رئیس قوه قضاییه به مدت ۲ ساعت با تعدادی از خانواده‌های محکومین امنیتی، حوادث آبان ۹۸ و جرائم عمومی دیدار کرد و در جریان آن دیدار هم رئیس عدلیه بعد از استماع درخواست‌های متقاضیان و مطالعه موردی پرونده‌هایی که عمدتاً مربوط به جرائم عمومی و امنیتی بودند و ۳ فقره از آن‌ها نیز به محکومان حوادث آبان سال ۹۸ اختصاص داشت، با در نظر گرفتن تناسب میان موارد مندرج در پرونده‌ها و درخواست‌های متقاضیان، دستورات لازم را به واحد‌های ذی‌ربط قضایی ابلاغ کرد.

رسیدگی به مسائل «مالباختگان پرونده‌های کثیرالشاکی»، در ملاقات مردمی ۲۰ بهمن
در تاریخ ۲۰ بهمن، رئیس قوه قضاییه قریب به ۲ ساعت با ۱۷ نفر از مراجعه‌کنندگان شامل برخی محکومان امنیتی و خانواده آن‌ها، جمعی از مالباختگان در پرونده‌های کثیرالشاکی، اصحاب دعوا در پرونده‌های بیمه‌ای و همچنین سایر متقاضیان دیدار کرد.

این افراد با مراجعه به دفتر ارتباطات مردمی قوه قضاییه، درخواست‌های خود را مطرح کرده بودند و با عنایت به اینکه تصمیم‌گیری و صدور دستور در باب درخواست‌های این مراجعه‌کنندگان، عمدتاً در حیطه اختیارات و مسئولیت‌های قانونی رئیس دستگاه قضا بود، لذا شرایط دیدار مستقیم و بدون واسطه آن‌ها با رئیس عدلیه فراهم شد.

رئیس قوه قضاییه در جریان ملاقات مردمی خود، بعد از استماع درخواست‌های متقاضیان و مطالعه موردی پرونده‌ها با در نظر گرفتن جهات قانونی و تناسب میان موارد مندرج در پرونده‌ها و درخواست‌های متقاضیان، دستورات لازم را به واحد‌های ذی‌ربط قضایی ابلاغ کرد.

یکی از مراجعه‌کنندگان ازجمله شاکیان و مالباختگان یک پرونده کثیرالشاکی خودرویی که رئیس قوه قضاییه پس از استماع توضیحات این مراجعه‌کننده، فی‌المجلس با رئیس‌کل دادگستری استان البرز که پرونده مزبور در این استان در جریان است، تماس گرفت و تاکیدات و دستورات مقتضی را برای تسریع در تعیین تکلیف این پرونده که دارای ۲۰۰ شاکی است صادر کرد.

در پی دستورات رئیس قوه قضاییه سه پرونده کثیرالشاکی با هزاران نفر شاکی در استان البرز مورد رسیدگی گرفت و احکام این پرونده‌ها قبل از پایان سال ۱۴۰۰ صادر شد.

تماس تلفنی قاضی‌القضات با روسای کل دادگستری‌های استان‌های تهران، اصفهان و مرکزی و صدور دستور پیگیری فوری و سریع در خصوص ۳ مطالبه مردمی
همچنین در تاریخ بیستم اسفند سال ۱۴۰۰ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، با حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه به مدت ۳ ساعت با ۱۸ تن از مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضا گفتگو کرد و ضمن قرار گرفتن در جریان مسائل و مشکلات آن‌ها به صورت موردی دستورات مقتضی را صادر کرد.

رئیس قوه قضاییه در جریان این ملاقات مردمی، بعد از استماع درخواست‌های متقاضیان و مطالعه موردی پرونده‌ها با در نظر گرفتن جهات قانونی و تناسب میان موارد مندرج در پرونده‌ها و درخواست‌های متقاضیان، دستورات لازم را به واحد‌های ذی‌ربط قضایی ابلاغ کرد.

حضور مستمر مدیران عالی قوه قضاییه در مرکز ارتباطات مردمی
علاوه بر رئیس قوه قضاییه که دیدار‌ها و ملاقات‌های مستمر مردمی دارد و بدون واسطه و به‌صورت چهره به چهره، مشکلات مراجعه‌کنندگان به عدلیه را استماع می‌کند، سایر مقامات قضایی نیز بنا بر دستور و تاکید حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای به این مهم عنایت دارند؛ مقامات و مسئولان عالی قضایی به‌صورت متناوب و روزانه ضمن حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، دیدار‌های مستقیم و بدون واسطه‌ای با متن مردم و مراجعه‌کنندگان به مراجع و مراکز قضایی دارند و در راستای رفع مسائل و مشکلات قضایی مردم، اقدامات مقتضی و قانونی لازم را ترتیب می‌دهند.

طی چند ماه گذشته معاون اول قوه قضاییه، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، معاون قضایی قوه قضاییه، معاون حقوقی قوه قضاییه، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، رئیس سازمان زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی، رئیس کل دادگستری استان تهران، دادستان عمومی و انقلاب تهران، معاون منابع انسانی قوه قضاییه و رئیس کل محاکم تهران، رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات دستگاه قضا، رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، رئیس دیوان عدالت اداری، رئیس سازمان ثبت و اسناد کشور، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، دادستان انتظامی قضات، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور و معاون قضایی دادستان کل کشور با حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه به پرونده‌های مراجعه کنندگان رسیدگی و دستورات لازم را صادر کردند.

برخی از معاونان دستگاه قضا چندین مرتبه در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه حضور پیدا کرده‌اند.
از میان روسای دادگستری استان‌ها نیز تاکنون حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری البرز و حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری زنجان با حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه با مراجعه کنندگان دیدار کرده‌اند.
انجام بیش از یک میلیون ملاقات مردمی از سوی مسئولان قضایی در سراسر کشور
ملاقات‌های بی‌واسطه مردمی البته به رأس هرم و عالی‌ترین مقام قوه منحصر نشده و به عملکرد سطوح مدیران و مسئولان استانی نیز راه یافته است. چنان‌که در چند ماهه اخیر دیدار‌های مکرری میان مردم با مسئولان قضایی در استان‌های مختلف صورت گرفته است.

در استان تهران ۳ هزار و ۲۴۳ ملاقات مردمی توسط رئیس کل دادگستری استان و ۱۳ هزار و ۷۷۴ برنامه دیدار در استان صورت گرفته است که یک هزار و ۱۶۸ مقام قضایی مشارکت کننده در برنامه‌های ملاقات حضور داشتند و با ۵۶ هزار و ۵۷ نفر از مردم ملاقات شده است.

در همین زمینه در استان ایلام ۲۱ هزار و ۳۰۰ ملاقات مردمی، در استان گلستان ۴۶ هزار و ۴۱۸ ملاقات مردمی، در استان کهگیلویه و بویر احمد ۳۶ هزار و ۱ ملاقات مردمی، در استان کرمانشاه ۱۰۷ هزار و ۴۰۳ ملاقات مردمی، در استان بوشهر ۶ هزار و ۵۹۲ ملاقات مردمی، در استان البرز ۳۰ هزار و ۸۱۱ ملاقات مردمی، در استان فارس ۱۲۵ هزار و ۳۵۴، در استان یزد ۲۰ هزار و ۳۰۲، در استان اردبیل ۲۴ هزار و ۴۳۶ ملاقات مردمی، در استان همدان ۳۹ هزار و ۲۷۷ ملاقات مردمی، در استان قم ۸ هزار و ۸۲۳ ملاقات مردمی، در استان لرستان تعداد ۲۸ هزار و ۴۶۷ ملاقات مردمی، در استان قزوین ۱۳ هزار و ۶۲۲ ملاقات مردمی، در استان خراسان جنوبی ۲۶ هزار و ۶۲۰ نفر ملاقات مردمی، در استان مازندران هم تعداد ۸ هزار و ۸۷۰ ملاقات مردمی با ۴۲ هزار و ۴۵۱ نفر، در استان آذربایجان شرقی ۴۵ هزار و ۵۳۹ ملاقات مردمی، در استان آذربایجان غربی ۳۴ هزار و ۴۸۰ ملاقات مردمی، در استان خراسان رضوی ۱۹ هزار و ۲۰۰ ملاقات مردمی، در استان زنجان ۵ هزار و ۷۲۲ ملاقات مردمی، در استان کردستان هم تعداد ۱۴ هزار و ۹۷ ملاقات مردمی، در استان سمنان تعداد ۱۱ هزار و ۶۱۹ ملاقات مردمی، در استان اصفهان ۳۴ هزار و ۲۰۱ ملاقات مردمی، در استان سیستان و بلوچستان ۱۹ هزار و ۴۴۴ ملاقات مردمی، استان خراسان شمالی ۲۲ هزار و ۲۱۳ ملاقات مردمی، در استان مرکزی ۳۵ هزار و ۲۰۰ ملاقات مردمی، در استان هرمزگان ۱۱ هزار و ۹۶۴ ملاقات مردمی، در استان گیلان ۴۹ هزار و ۷۴۰ ملاقات مردمی، در استان خوزستان ۴۶ هزار و ۳۱۷ ملاقات مردمی، در استان کرمان ۴۲ هزار و ۹۹۴ ملاقات مردمی توسط رئیس کل و سایر مسئولان دادگستری‌ها انجام شده است.

در مجموع گره‌گشایی از مشکلات مردم و آشنایی با نواقص قانونی موجود و بعضا قصور و تقصیر عوامل انسانی و اتخاذ تمهیدات لازم برای حذف این موارد و اصلاح مدام و نو به نو عملکرد‌ها و رفع نواقص اجرایی از برکات دیدار‌های چهره به چهره و گفت‌وگوی بی‌واسطه با مردم است که پیامد آن را می‌توان در افزایش میزان رضایت مردمی مشاهده کرد.

انتهای پیام/