ارائه گزارش درباره نحوه پیگیری پرونده‌های قضایی به صورت موثر در افکار عمومی باید انجام شود
ارائه گزارش درباره نحوه پیگیری پرونده‌های قضایی به صورت موثر در افکار عمومی باید انجام شود
عصر روز گذشته «دوشنبه ۲۳ آبان» چهارمین جلسه قرارگاه پیگیری تدابیر و رهنمودهای هشت گانه مقام معظم رهبری در قوه قضاییه به ریاست حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه و همچنین مسئولان عالی قضایی برگزار شد.

به گزارش قلم پرس، حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه پیگیری پرونده های مهم تا حصول نتیجه، یکی از فرامین رهبر انقلاب در جلسه هفتم تیرماه سال جاری بود، اظهار کرد: از مدت‌ها قبل به دنبال این بودیم تا ارائه گزارش درباره نحوه پیگیری پرونده‌های قضایی به صورت موثر در افکار عمومی صورت بگیرد.
وی افزود: در مورد پرونده ها و موضوعات مهم دو وظیفه وجود دارد؛ یکی پیگیری و اقدام قانونی و قضایی تا حصول نتیجه و دوم اطلاع رسانی صحیح به مردم در مورد اقدامات؛
مصدق تصریح کرد: به صورت کلی اطلاع رسانی برای مردم برای اینکه از وضعیت دستگاه عدلیه آگاه شوند، مطلوب نیست باید راهکار اجرایی مناسبی برای تقویت اطلاع رسانی در نظر گرفته شود.
حجت الاسلام و المسلمین مصدق ادامه داد: همکاران ما پرونده های بسیار حجیم و مهمی رسیدگی می کنند که در مواردی آراء صادره تأثیر بسیار زیادی دارد و ما باید مبنا و راهکاری را پیدا کنیم تا مردم بدانند که قضات دستگاه قضایی چه میزان زحمت می‌کشند‌.
وی افزود: اگر به دادگاه ها و دادسراها مراجعه کنیم با حجم انبوهی از پرونده های بسیار مهم مواجه خواهیم بود و قضات ما شبانه روزی کار می کنند، لذا باید به دنبال این باشیم که چگونه می‌توانیم بابت عملکرد قوه قضاییه برای مردم آگاهی سازی کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین مصدق تصریح کرد: اعتقاد بنده این است که خیلی از افراد بیش از ۱۰ درصد اقدامات قوه قضاییه با خبر نیستند و فکر می‌کنند که قاضی صبح می‌آید و ظهر به خانه می‌رود و سختی ها و مشکلات شغل قضا را درک نمی کنند.
وی افزود: اطلاع رسانی اقدامات دستگاه قضایی باید به صورت خاص و عام انجام شود، یعنی برای پرونده‌های خاص به صورت اختصاصی اطلاع رسانی جداگانه صورت گیرد و برای عموم اقدامات نیز باید به صورت کلی برنامه ریزی برای اطلاع رسانی انجام شود.
معاون اول قوه قضاییه بیان کرد:رسانه در خصوص ارائه گزارش و ارتباط گیری با افکار عمومی باید در فرآیند رسیدگی بر پرونده‌ها قرار بگیرد.
آزاد ابراهیم زادگان رئیس مرکز رسانه قوه قضاییه با اشاره به اینکه مهمترین مسئله رسانه‌ای برخورد با افکار عمومی و احساس رضایت از قوه‏قضاییه است، بیان کرد: تفکر بر این است که در مورد این موضوع مشکلات اساسی وجود دارد که باید به نحو مقتضی حل شود.
وی افزود: در خصوص پرونده‌های ذهنی مردم در حوزه قضا، یک تعداد پرونده وجود دارد که در رابطه با آنها به صورت کامل شفاف سازی نشده است یا اینکه پرونده‌ای مختومه یا باز مانده اما نتیجه این رسیدگی‏ها به طورصحیح اطلاع رسانی نشده و لذا ممکن است در ذهن مردم باز باشد و نیاز وجود دارد که اطلاع رسانی پرونده های مهم صحیح و دقیق انجام شود..
ابراهیم زادگان تاکید کرد: باید به مردم بگوییم که اختتامیه پرونده به چه صورت بوده و خروجی آن چیست.
رئیس مرکز رسانه قوه قضاییه ادامه داد: توضیح پرونده‌ها برای مردم کار سختی است، امر رسانه در قوه قضاییه امری تاسیسی است یعنی از سال ۹۷ تشکیلات مرکز رسانه به آن ابلاغ شده است و تا قبل از این سال مسئول متمرکز در قوه‏قضاییه در امر رسانه نداشتیم.
وی افزود: رسانه در ارائه گزارش و در رابطه با ارتباط گیری با افکار عمومی باید در فرآیند پرونده قرار گیرد تا در ادامه بتواند در این راه اطلاع رسانی کند.
وی با بیان اینکه در بحث رسانه موضوعی داریم به نام پیوست رسانه‌ای که قبل از وقوع خبر را بیان می‌کند، گفت:اگر فرایند را طی نکنیم به صورت قطع نمی‌توانیم اطلاع رسانی درست انجام دهیم.
در ادامه جلسه مسئولان قضایی حاضر در جلسه با بیان مطالبی به ارائه راهکارهایی در خصوص نحوه اجرایی شدن بهتر فرامین مقام معظم رهبری در دستگاه قضا پرداختند.
در پایان این نشست مصوب شد که طرف دوهفته وضعیت پرونده های مهم در کل کشور رصد و آمار این پرونده ها استخراج و سازوکار مدیریت و نظارت و پیگیری در داستانی کل کشور و معاونت اول ایجاد گردد. همچنین مقرر شد در هر دادگستری استان یک شورای مدیریتی برای پیگیری موضوعات و پرونده های مهم تشکیل و با ایجاد ساز و کار مشورتی علمی، این قبیل پرونده ها پیگیری و بر اساس دستورالعمل های مصوب رئیس قوه قضائیه، اطلاع رسانی انجام شود. ایجاد سامانه های الکترونیکی مناسب برای راهکار و پایش پرونده های مهم و موضوعات تأثیرگذار بر افکار عمومی ومصادیق آنها از دیگر مصوبات قرارگاه بود. همچنین مقرر شد، شیوه نامه خاص اطلاع رسانی این قبیل موضوعات ظرف دوهفته آینده ایجاد شود.