احیای دریاچه ارومیه، ۱۴ میلیون ایرانی را از توفان نمک نجات داد
احیای دریاچه ارومیه، ۱۴ میلیون ایرانی را از توفان نمک نجات داد
رئیس جمهور توجه ویژه دولت های یازدهم و دوازدهم به حوزه های سلامت و محیط زیست را افتخاری بزرگ دانست و تاکید کرد: طی 40 سال گذشته به طور متوسط سالانه 6 ماه بر امید زندگی مردم در ایران افزوده شده است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، با بیان اینکه افتخار ما ایثار و فداکاری پزشکان ایرانی است و این ایثار و فداکاری ، به مردم آرامش می دهد، گفت: آرامش و کاهش درد مردم در پی اجرای طرح تحول سلامت نیز افتخاری برای همه کادر درمانی جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور گفت: طی انقلاب اسلامی امید به زندگی در بین ایرانیان از ۵۶ سال به ۷۶ سال ارتقاء یافته است و این یکی از خدمات پزشکان و تلاشگران حوزه سلامت کشور است.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه تمام تلاش و افتخار دولت یازدهم و دوازدهم از سال ۲۰۱۳ تاکنون و در طول ۶ سال این بوده است که به عنوان دولت سلامت و محیط زیست باشد، گفت: اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم برای ارتقاء سلامت و بهبود محیط زیست قابل مقایسه با ادوار گذشته نیست.

رئیس جمهور نجات ۱۴ میلیون ایرانی از طوفان نمک را به عنوان یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید برشمرد و افزود: احیای دریاچه ارومیه به عنوان اولین تصمیم دولت در روز آغاز بکار تشکیل این دولت بود که امروز می‌توان به احیاء این دریاچه مطمئن بود و اگر این گام برداشته نمی‌شد الان شهری به نام تبریز وجود نداشت و ۱۴ میلیون نفر در غرب ایران مهاجرت کرده و تمامی باغات و مزارع از بین رفته بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه اگر تلاش دولت یازدهم و دوازدهم برای هوای پاک و سلامت مردم ایران نبود، بنزین‌های تولید شده از پتروشیمی میلیون‌ها بیمار را راهی بیمارستان‌ها می‌کرد، تأکید کرد: امروز در تمامی شهرهای بزرگ ایران از بنزین و گازوئیل یورو ۵ استفاده می‌شود که جلوگیری از آلودگی هوا به معنای تضمین سلامت مردم ایران می‌باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت برای کاهش هزینه بیماران و پول پرداختی بیمار در بیمارستان‌ها در شهرها حداکثر ۱۰ درصد و در روستاها ۵ درصد، تصریح کرد: این کار در تاریخ ایران، قبل و بعد از انقلاب بی‌نظیر بوده است.

دکتر روحانی به اجرای طرح تحول سلامت در دولت تدبیر و امید اشاره و تأکید کرد: سال‌ها در کشور افراد از بیماری رنج می‌بردند، اما به دلیل نداشتن هزینه درمان به پزشک و بیمارستان مراجعه نمی‌کردند، اما بعد از اعلام این طرح و بازدید از چندین بیمارستان متوجه شدم که افراد بستری دردی ۶ تا ۷ سال قبل را تحمل می‌کردند ولی به دلیل نداشتن هزینه درمان با این درد می‌ساختند.

رئیس جمهور تأکید کرد: این آرامش و کاهش درد مردم افتخاری برای نظام سلامت، پزشکان، پرستاران و همه کادرهای درمانی جمهوری اسلامی ایران است.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه حادثه‌ای در کشور رخ نداد مگر آنکه پزشکان و پرستاران در خط مقدم حضور یافتند، افزود: در زمان جنگ تحمیلی چهره برخی پزشکان جراح را در عملیات بدر و سال ۶۳ در بیمارستان صحرایی در ۸ کیلومتری خط مقدم جنگ  می دیدم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در همه حوادث طبیعی ایران همانند توفان، سیل و زلزله ، پزشکان ، پرستاران و مخلصان کادر درمانی جزو اولین نفراتی بودند که برای نجات مردم شتافتند ، افزود: در زلزله‌های رودبار، منجیل، بم و کرمانشاه، پزشکان و پرستاران حاضر بودند و در جریان زلزله کرمانشاه طی ۴۸ ساعت پس از وقوع زلزله ۳۰۰ عمل جراحی انجام شد و جراحی را دیدم که به دلیل بی‌خوابی ، قدرت ایستادن نداشت و این افتخار ملت ایران است.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه افتخار ما تنها دانش پزشکی، داروسازی، تشخیص بیماری‌ها و تحصیلات سطح بالای پزشکان نیست، ادامه داد: افتخار جمهوری اسلامی ایران، ایثار و فداکاری پزشکان، پرستاران و کادر درمانی است و اخلاق پزشکی بر علم و فناوری در کشور ما پیشگام است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایثار و فداکاری پزشکان ایرانی است که به مردم ما آرامش می‌دهد، افزود: بیمارستان و پزشک تنها برای درمان بیمار نیست، بلکه قبل بیماری برای اطمینان دادن به مردم است، چرا که وقتی بیمارستانی مجهز در اطراف منازل مردم با حضور پزشکان حاذق و فداکار وجود داشته باشد، حتی با وجود نبود بیماری، مردم به راحتی سر بر بالین می‌گذارند چرا که می‌دانند ، در صورت نیاز پزشک آماده وجود دارد.

دکتر روحانی گفت: اعتماد دادن به مردم اولین اثر پزشک بوده و بهداشت از همین نقطه و همچنین تغذیه سالم آغاز می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه قبل از انقلاب به طور متوسط مردم ایران، با جمعیت ۳۰ میلیونی مقدار ۲۱۰۰ کالری مصرف می‌کردند، اما امروز با ۸۳ میلیون جمعیت مقدار مصرف به ۲۵۰۰ کالری رسیده است، گفت: ۴۰۰ کالری افزایش به معنای این است که در ایران سوء تغذیه وجود ندارد و با تلاش بیشتر می‌توان اعتماد و اطمینان را به مردم و ملت عرضه کرد.

دکتر روحانی ادامه داد: اینکه در ایران روزانه ۱۰ روستا تحت پوشش شبکه گاز قرار می‌گیرد، به معنای بهداشت جامعه است و اینکه بوته‌های بیابان و شاخه‌های درختان بی‌جهت کنده نمی‌شود به معنای محیط زیست است که سوخت‌های آلوده‌کننده وارد محیط اطراف نمی‌شود.

رئیس جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: اینکه در هر هفته بیش از ۳۰ روستا در کشور به آب آشامیدنی سالم دسترسی پیدا می‌کند و اینکه مردم از نعمت آب سالم، غذای کافی، سوخت پاک، هوای به نسبت سالم برخوردارند و به پزشکان کشور اعتماد وجود دارد به معنای تأمین بهداشت و آرامش جامعه است.

دکتر روحانی تصریح کرد: اگر ملتی دارای آرامش بود، اولین قدم مهم برای سلامت انجام شده است و این اعتماد امروز در کشور ما به حول و قوه الهی وجود دارد.

رئیس جمهور با اشاره به حادثه سیل گسترده درکشور در فروردین ماه سال جاری، گفت: فروردین ماه امسال در عرض چند روز با بارش‌های گسترده ۲۵ استان کشور ما گرفتار سیل شد و بیش از ۳۰۰ میلیمتر باران بارید. اولین گروهی که برای کمک‌رسانی در کنار مردم حاضر شدند، امدادرسانان هلال احمر، اورژانس و پزشکان بودند و با تلاش‌های انجام شده در طول این مدت شاهد بیماری فراگیر در کشور نبودیم و موردی از وبا و بیماری‌های گوارشی مشاهده نشد چرا که در ساعت‌های اولیه این سیل، آب سالم بهداشتی به مردم رسانده شد و پزشکان و خادمان سلامت در کنار مردم بودند.

دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه سلامت از بهداشت آغاز می‌شود و بهداشت از اعتماد مردم و غذا و آب سالم، گفت: اشتغال نقش مهمی در سلامت مردم دارد زیرا یک فرد بیکار که هر لحظه در فکر معیشت خود و آب و نانی است که به سختی در دسترس او قرار می‌گیرد، نمی‌تواند دارای سلامت باشد و برغم همه مشکلات و تحریم‌های ناعادلانه اعمال شده از سوی دشمنان علیه ملت ایران، تابستان امسال نسبت به سال گذشته ۸۴۳ هزار اشتغال خالص داشتیم که این افتخاری برای جمهوری اسلامی است.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی در سالن اجلاس سران، با اشاره به جنایات آمریکا نسبت به ملت بزرگ ایران، خاطر نشان کرد: آمریکا بدون هیچ دلیل و بهانه‌ای و صرفاً بخاطر فشار افراطیون داخلی در این کشور ، رژیم صهیونیستی و عربستان در مقابل این فشارها سر تسلیم فرود آورد و از برجام به عنوان یک قرارداد بین‌المللی خارج شد.

دکتر روحانی با بیان اینکه هم یک مقام سعودی و هم سردمدار رژیم صهیونیستی و هم افراطیون کاخ سفید به صراحت گفتند که برای خروج از برجام به دولت آمریکا فشار آورده‌اند، تأکید کرد: خارج شدن از یک توافق بین المللی ننگ برای کشور است و ننگ بالاتر این است که این توافق به تأیید سازمان ملل متحد رسیده و با خروج از برجام آمریکا قوانین و مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشته است. ننگ افزون‌تر برای آمریکا این است که با اعمال تحریم‌ها ، مواد غذایی و دارو را هم برای مردم ایران تحریم کرده است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه آمریکا مرتکب جنایت ضدبشری شده و اقدامش تروریسم اقصادی است، تأکید کرد: البته معنای این تروریسم اقتصادی این نیست که ملت ایران به زانو درآمده باشد زیرا دانشمندان ، محققان، کارآفرینان و تولیدکنندگان ما برغم فشارهای بی‌سابقه اقتصادی و تحریم‌های ناعادلانه تلاش خود را مضاعف کردند و ما امروز به سمت خودکفایی کامل حرکت می‌کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز بیش از ۹۵ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود، گفت: البته دوستان ما هم ما را فراموش نکردند و هر چند به زبان به آمریکا احترام می‌گذارند، اما در عمل به ما کمک می‌کنند.

رئیس جمهور افزود: از دوستان خودمان که در این شرایط سخت در کنار ما بودند، قدردانی می‌کنیم. از پزشکان متعهد کشور سپاسگزار هستیم که با تلاش خود نگذاشتند سلامت مردم با مشکل مواجه شده و صف دارو در کشور تشکیل شود.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه ۸۳ میلیون ایرانی جنایت آمریکا را فراموش نخواهد کرد، گفت: آمریکا شکست خورده این میدان خواهد بود و هست و در دنیای سیاست، اخلاق و انسانیت، ایران پیروز و آمریکا  شکست خورده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه حتی در عرصه اقتصاد نیز موفقیت‌های خوبی به دست آورده‌ایم، گفت: بعد از ۱۸ ماه فشار اقتصادی دائم و بی‌سابقه، شاهد کاهش نرخ تورم و رشد مثبت اقتصادی در کشور هستیم. بازار سرمایه ما در بورس ۷۱ درصد رشد داشته و در فرابورس هم با ۷۲ درصد رشد مواجه هستیم. مردم ایران از فشارها و تحریم‌های آمریکا نترسیدند، روح مردم شکسته نشد، آنها ایستادند و با شهامت ، نشاط و سروقامت در صحنه ماندند.

دکتر روحانی ادامه داد: اینکه در همین شرایط تحریم و فشار اقتصادی ۳٫۵ میلیون گردشگر زائر به عراق و کربلا سفر می‌کنند به معنای نشاط جسمی و روحی ملت ایران است. اینکه بسیاری از آنها با پای پیاده می‌روند به این معناست که به ترامپ می‌گویند زانوی تو شکسته شده و پاهای ما با قدرت به سمت عشق در حرکت است.

رئیس جمهور گفت: اینکه ملت ما کمک به یکدیگر را از یاد نبردند به معنای این است که ملت ایران پیروز در عرصه سیاست، اقتصاد و سلامت خواهد بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه حرکت دوستانه همسایگان در کنار ایران به معنای شکست آمریکا و صهیونیست ها است، گفت: دست برادری و دوستی به سمت همه همسایگان دراز می‌کنیم.

رئیس جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: در ۷ الی ۸ سال گذشته منطقه ما با یک تروریسم وحشی روبرو بود و شرورترین تروریست‌ها بخش‌هایی از منطقه ما را اشغال کردند. آنها در سوریه مردم بی‌گناه را کشتند، عراق را تخریب کردند و مردم را سر بریدند،  در پاکستان و افغانستان ظلم کردند و در یمن عزیز مردم بی‌دفاع را به خاک و خون کشیدند.

دکتر روحانی با بیان اینکه جنگ و ترویسم عامل مهم برهم زدن سلامت جامعه است، گفت: با بمباران تأمین سلامت ناممکن و یا بسیار سخت است. اشغال و حمله نظامی در یمن، سوریه، عراق و افغانستان معنایش این است که مردم در این مناطق با مشکلات فراوانی روبرو خواهند بود و سلامت مردم تهدید می‌شود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ایران در شرایط سخت همسایگان خود را فراموش نکرد، گفت: به درخواست کمک دولت دمشق در اولین روز پاسخ دادیم. شهرهای تحت اشغال سوریه، همچون حلب و حماء را از دست تروریست‌های وحشی نجات دادیم و برای مقابله با کسانی که می‌خواستند شهرهای عراق را با خاک یکسان کنند به کمک دولت و مردم عراق رفتیم و تروریست‌ها را بیرون راندیم و برای تأمین بهداشت و درمان همواره در کنار مردم این کشورها بودیم.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه همه روزه در کنار مردم مظلوم فلسطین که زیر بمباران و تجاوز رژیم صهیونیستی قرار دارند، هستیم، گفت: در کنار مردم یمن هم هستیم و از نظر تأمین دارو و غذا به مردم این کشور کمک می‌کنیم و این افتخار ماست.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در منطقه شاهد بهداشت، امید به زندگی و سلامتی باشیم و بلایایی که سلامت مردم را تهدید می‌کند، ریشه‌کن کنیم،  باید در مقابل آتش‌افروزان با صدای بلند صحبت کنیم و در مقابل‌شان بایستیم، به زخم‌خوردگان کمک کنیم و در دانش و علم و فناوری کنار هم قرار بگیریم.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خاطراتی از سفر به کشور عربستان برای انجام اعمال حج حدود ۳۵ الی ۴۰ سال قبل، گفت: آن سال‌ها در مکه و مدینه شاهد بودم که مردم این شهرها، انتظار فرا رسیدن موسم حج را می‌کشیدند نه برای اینکه مغازه‌هایشان پررونق شود یا هتل‌های آنان درآمد بیشتری داشته باشد، بلکه منتظر پزشکان ایرانی بودند که بیماری و درد آنها را درمان کند.

رئیس جمهور گفت: مردم مکه و مدینه منتظر بودند پزشکان ایرانی برسند تا به دست آنها شفا بگیرند و رنج بیماری‌شان تمام شود و سال‌ها مردم منتظر بودند تا به بیمارستان‌های هلال احمر ایران مراجعه کنند و درمان شوند.

دکتر روحانی با بیان اینکه شاید امروز شرایط تغییر کرده باشد، گفت: ایران هنوز هم ملجأ و محل شفای بیماران منطقه است و شیراز، تبریز، مشهد و دیگر شهرهای ما جایگاهی است که مردم کشورهای همسایه برای درمان مراجعه می کنند و افتخار ماست که این مسیر را ادامه دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به آیه شریفه قرآن که نجات یک نفر را نجات انسانیت می‌داند، گفت: هر عمل صالح و شایسته‌ای نزد  خداوند ثبت است و عمل نیک افراد از جمله درمان بیماری و شفای بیماران در نزد خدا محفوظ است.

دکتر روحانی در پایان سخنان خود با سپاسگزاری و قدردانی از پزشکان و متخصصانی که از کشورهای دوست میهمان ایران هستند، برای آنان هماهنگی، همفکری و همکاری در خدمت بیشتر به مردم آرزو کرد.

در ابتدای این برنامه، وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی شرکت‌کننده در شصت و ششمین اجلاس سازمان جهانی بهداشت با رئیس جمهوری اسلامی ایران عکس یادگاری گرفتند.