رابطه حقوق شهروندی با مدیریت شهری همانند رابطه اعضای بدن با همدیگر است
رابطه حقوق شهروندی با مدیریت شهری همانند رابطه اعضای بدن با همدیگر است
شهردار سابق منطقه ۱۰ تبریز گفت: رابطه حقوق شهروندی با مدیریت شهری همانند رابطه اعضای بدن با همدیگر است. چنانچه یکی از اعضای بدن ناسازگار باشد کل سیستم بدن به هم ریخته و باعث آزار و اذیت سایر اعضا خواهد شد.

قلم پرس: امروزه بحث مدیریت شهری در شهر های بزرگ قابل توجه بوده و با پیشرفت روز افزون شهرها و افزایش خدمات و سطح رفاه و نیز بالا رفتن سطح تقاضاهای مردم همه دولت ها برآن شده اند تا بوسیله مدیریت شهری ، شهرهای خود را متحول نموده و موجب آسایش همشهریان خود شوند، لذا برآن شدیم تا مدیریت شهری را در تبریز با یکی از شهردار های اسبق تبریز مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

رسول وظیفه ‌شناس شهردار سابق منطقه ۱۰ تبریز مدیریت شهری را برنامه ریزی هدفمند دانسته و گفت: مدیریت شهری عبارت‌ است از برنامه ریزی، طراحی و هدایت هوشمندانه فعالیت های کالبدی، اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی شهرها در راستای توجه به نیازهای شهروندان با محوریت توسعه پایدار شهری و زیست محیطی با لحاظ نمودن معیارهای شهر زیست پذیر است.

وی ضرورت راه اندازی سیستم مدیریت شهرها را اینگونه بیان میکند: با توجه به اینکه شهرها و مناطق شهری، سیستم های کالبدی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی بسیار پیچیده و پویایی هستند؛ برای اینکه این سیستم ها به صورت اصولی و هدفمند در راستای اهداف توسعه شهری بتوانند نیازهای شهروندان را با لحاظ ارتقاء زندگی شهری برآورد نمایند، ناگزیر به ایجاد سیستم مدیریت شهرها می باشیم. چراکه در صورت عدم راه اندازی سیستم مدیریت شهرها شاهد بی نظمی و تداخل در فعالیت ها و در نتیجه نارضایتی شهروندان را خواهیم بود.

رسول وظیفه شناس درجواب سوال فواید مدیریت شهری و شهر هوشمند چیست میگوید: همانطوری که هوای سالم برای زندگی انسانها مفید و ضروری است؛ وجود مدیریت شهری و شهر هوشمند نیز در قرن ۲۱ ثمرات فراوانی برای شهروندان و شهرها دارند مانند:
الف: رعایت نظم در امور شهری و نظم بخشی به فعالیت های شهروندان
ب: توسعه همه جانبه شهرها و ارتقاء زندگی شهروندان در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و کالبدی و اقتصادی
ج: کاهش هزینه های اقتصادی و افزایش شادابی و پویایی خانوارها در راستای عمل به شهر هوشمند
د: توسعه فنآوری ها و اطلاعات و ارتباطات در نتیجه شهر هوشمند
د: کاهش صدمات و آسیب های اجتماعی و فرعی در راستای عمل به شهر هوشمند
او همچنین حقوق شهروندی را حقوق اولیه شهروندان دانسته و افزود: حقوق شهروندی عبارت است از حقوق اولیه شهروندان در فعالیت های اجتماعی، انسانی، کالبدی، اقتصادی و زیست محیطی که در شهرها انجام می پذیرد و با توجه به ارزشهای والای انسانی در دین مبین اسلام، لذا ضروری است که تمامی کارهایی که در شهر انجام می پذیرد می بایستی با لحاظ و اولویت و با محور قراردادن انسان به عنوان اشرف مخلوقات و با عمل کردن به حقوق شهروندان صورت گیرد.

این شهردار سابق جایگاه حقوق شهروندی را در مدیریت شهری اینگونه بیان میکند: حقوق شهروندی از حق شهروندان نسبت به یکدیگر(همسایگان و شهروندان) تا حق شهروندان نسبت به مدیریت شهری و در نهایت حق شهروندان نسبت دولت را شامل می شود.

وظیفه شناس در مورد رابطه بین حقوق شهروندی و مدیریت شهری افزود: رابطه حقوق شهروندی با مدیریت شهری همانند رابطه اعضای بدن با همدیگر است. چنانچه یکی از اعضای بدن ناسازگار باشد کل سیستم بدن به هم ریخته و باعث آزار و اذیت سایر اعضا خواهد شد، در شهرها نیز چنانچه هدف توسعه جایگاه شهرها درعرصه های ملی و منطقه ای است این امر امکان پذیر نخواهد بود مگر با همکاری شهروندان با مدیریت شهری.
لذا می توان گفت که رابطه بین حقوق شهروندی و مدیریت شهری یک رابطه مستقیم و متقابل بوده و هر یک در راستای تحقق اهداف متعالی خود نیازمند همکاری با همدیگر می باشند و بدون رعایت حقوق هم نمی توانیم شاهد شهری آباد، سبز، روان، پایدار و پویا و همچنین شهروندان شاداب و سالم و مسئولیت پذیر باشیم.

همچنین وی رابطه بین عمران شهری و فرهنگ آن شهر را اینگونه بیان میکند: فرهنگ زیربنای توسعه شهرها است و عمران شهری زیربنای توسعه فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی شهرها و شهروندان می باشد. با فرهنگ شهری می توان به شهری پاک و سالم و سبز دست یافت و بدون آن شاهد شهری بی روح و آلوده خواهیم بود. لذا می توان گفت که این دو لازم و ملزوم همدیگر بوده و برای رسیدن به جایگاه والای خود نیازمند همکاری و هماهنگی بین این دو هستیم. به عنوان مثال با عمران شهری می توان نسبت به احداث مدارس و کتابخانه ها و فرهنگسراها اقدام نمود و با تحصیل و فعالیت شهروندان در این مراکز شاهد گسترش علم و دانش و فرهنگ شهری خواهیم بود که نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت و آبادانی شهرها خواهند داشت.

وی در پایان سخنانش به نقش مردم در مدیریت شهری پرداخته و گفت: مردم رکن توسعه پایدار شهری هستند و بدون جایگاه مردم امکان توسعه شهرها وجود نخواهد داشت.

گفت وگو : سیده رومینا موسوی

انتهای پیام/