رونمایی از بولتن جمع آوری ته سیگار در منطقه شیشوان عجب‌شیر
رونمایی از بولتن جمع آوری ته سیگار در منطقه شیشوان عجب‌شیر
آیین رونمایی از بولتن جمع آوری فیلتر سیگار با هدف تبیین آلاینده های محیط زیستی در منطقه شیشوان عجب‌شیر و با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش قلم پرس، شامگاه دیروز و  همزمان با جشن غدیر در مسجد جامع شیشوان، طرح بولتن جمع آوری ته سیگار توسط حجه الاسلام و المسلین دکتر آل هاشم رونمایی شد.

 

بولتن جمع آوری ته سیگار به ابتکار سه تن از فعالان محیط زیست شیشوان طراحی شده است که عمده هدف آن جمع آوری ته سیگارها بوده و در کنار آن  پرسشی نیز در جهت افزایش آگاهی مردم پرسیده می شود که مردم می توانند با انداختن ته سیگار در هر کدام از گزینه‌های پرسش، در رأی گیری شرکت کنند.

مهندس اسعدی از طراحان این بولتن در این باره به خبرنگار قلم پرس می گوید:  هدف اصلی جمع آوری ته سیگار است؛ علاوه بر ابتکار این طرح توسط فعالان محیط زیست، دو تهدید محیط زیستی نیز مطرح گردیده است. این بولتن قابل نصب در پیاده روها و معابر عمومی جهت جمع آوری ته سیگار با استفاده از سیستم رای گیری در خصوص تاثیر خروج دولت آمریکا  از معاهده پاریس و زباله های پلاستیکی به محیط زیست جهانی می‌باشد.

در ادامه، مهندس صنوبر یکی دیگر از طراحان بولتن مذکور اضافه می کند: یکی از پرسش‌ها مربوط به پسماندهای پلاستیکی و دیگری مربوط به خروج دولت آمریکا از معاهده زیست محیطی آب و هوایی پاریس است که این سوال مطرح می‌شود که به نظر شما تهدید پسماند پلاستیکی برای طبیعت و محیط زیست زیاد است یا تهدید ترامپ که با مردم با ته سیگار در این نظرسنجی شرکت خواهند کرد.

وی ادامه می دهد :  معاهده پاریس، معاهده ای زیست محیطی است که بین ۱۴۵ کشور بسته شده است و دونالد ترامپ همانند برجام از این معاهده نیز خارج شده است.ترامپ در حالی از این معاهده خارج شده است که آمریکا دومین تولیدکننده گازهای گلخانه ای در دنیا بعد از چین است.

رضا تجدد، دیگر فعال محیط زیست شیشوان نیز در رابطه با فعالیت‌های گروه اضافه می کند: قبل از طراحی این بولتن، پسماندها در حاشیه قلعه چای طی دعوتنامه‌ای جمع شده است که اقدام دوم ما نیز کاشت درخت در حاشیه قلعه چای بود که در عید قربان صورت گرفت و به تعداد قربانی‌های انجام گرفته  در این روز، کاشت درختان انجام گرفته است. سومین فعالیت نیز همین بولتن است و امید است بتوانیم  این طرح را در شهرداری عجب شیر و در شهرداری کلانشهر تبریز به مرحله اجرا در آوریم.

مهندس اسعدی در پایان خواستار حمایت مسئولین از طرح های زیست محیطی فعالان محیط زیست شده و خاطر نشان می سازد:  در صورت حمایت مسئولین، طرح های دیگر که در جهان نادر می‌باشد را نیز در راستای حفظ محیط زیست به اجرا در خواهیم آورد و خواستار حمایت در جهت حل مشکلات شیشوان را از شهردار و شورای شهر و مسئولین شهر عجبشیر هستیم.