آلایندگی پتروشیمی تبریز بصورت مکتوب اعلام شده است
آلایندگی پتروشیمی تبریز بصورت مکتوب اعلام شده است
رییس اداره نظارت و پایش آلودگی های اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی گفت: آلایندگی پتروشیمی تبریز بصورت مکتوب اعلام شده است و اداره کل محیط زیست با حساسیت در حال کنترل این آلایندگی ها است.

به گزارش قلم پرس،  کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز بمنظور گزارش مدیر عامل پتروشیمی تبریز در خصوص مسایل زیست محیطی و کاهش آلایندگی های این شرکت و نحوه پرداخت عوارض آلایندگی به شهرداری تبریز برگزار شد.

عبدالله تقی پور رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در جلسه این گفت: با توجه به پیگیری های آقای مهندس کریم  صادقزاده تبریزی دبیر کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص آلایندگی های پتروشیمی تبریز دستور جلسه به این موضوع اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: در قانون اساسی وظایفی به شورا های اسلامی شهر محول شده است که بررسی نارسایی ها، مشکلات و نیازهای فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، بهداشتی و… شهرها بر عهده شورا های اسلامی شهر است.

تقی پور با بیان اینکه به شخصه از تمام افراد دلسوز که در نظام تلاش می کنند تلاش می کنم خاطر نشان کرد: اگر پتروشیمی هم مشکلی داشته باشد بعنوان نمایندگان مردم حاضر به حل این مشکلات هستیم.

کریم صادقزاده تبریزی دبیر کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص گفت: دکتر روحانی سه بحران را برای کشور اعلام کرده اند و اهتمام برای حل آنها دارند که یکی از این بحران ها بحران محیط زیست است.

وی ادامه داد: بعنوان خادم مردم تبریز پیگیر مسایل و مشکلات زیست محیطی هستم، چراکه وظیفه شرعی و قانونی مان است که اگر مشکلاتی در شهر وجود داشته باشد بر آن موضوع وارد شویم.

صادقزاده تبریزی خاطر نشان کرد: همه ما در شهر به وجود واحد صنعتی مهم و استراتژیک پتروشیمی افتخار می کنیم و خوشحالیم که چند هزار نفر در این واحد مهم مشغول بکار هستند ولی نباید اجازه بدهیم که با جان و مال و مزارع مردم شهر تبریز و بویژه منطقه کجوار بازی شود.

وی با اعلام اینکه نباید با بستن چشم ها موجب مرگ و بیماری اهالی منطقه شویم افزود: مدیر عامل پترپشیمی باید شفاف سازی کنند که هیچ خطری مردم و اهالی منطقه را تهدید نمی کند.

دبیر کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز همچنین گفت: رفع آلایندگی ها و مشکلات زیست محیطی در منطقه خط قرمز بنده است و تا زمانیکه به این نتیجه نرسیم که مشکلی برای اهالی وجود ندارد از پیگیری های قانونی خود دست نخواهیم برداشت.

درفشی مدیر عامل شرکت پتروشیمی تبریز نیز در جلسه کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: باید ضوابط و مقررات و‌ پارامترهای تخصصی بررسی شوند.

وی با اعلام اینکه پتروشیمی تبریز برندی برای منطقه است خاطر نشان کرد: پتروشیمی تبریز تنها پتروشیمی کشور است که با اروپا مراودات دارد و برای حضور در بازارهای اروپا باید حتما مسایل زیست محیطی را رعایت کرد.

درفشی ادامه داد: در سال ۸۷ قانون عوارض کالا و خدمات در کشور تصویب شده است در این قانون اشاره شده است که شرکت های پتروشیمی و پالایشگاه های نفتی آلاینده اند مگر اینکه مشکل آلایندگی آنها برطرف شود و در صورت رفع آلایندگی از دادن عوارض آلایندگی معاف خواهند بود.

وی با اعلام اینکه اگر آلایندگی برای مردم مضر است با دادن عوارض مشکلات برای مردم منطقه حل نخواهد شد گفت: پتروشیمی یکسال قبل از وضع این قانون بعنوان صنعت برگزیده سبز انتخاب شده است.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی تبریز همچنین افزود: بر اساس ماده ۶ دستور العمل تهیه فهرست صنایع آلاینده موضوع تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات، ملاک آلاینده بودن یک مجموعه اعلام میزان پارامترهای آلایندگی توسط محیط زیست است و هدف از اعلام‌آلایندگی ها رفع موانع است.

درفشی گفت: برای پتروشیمی تبریز رضایت شهروندان و همسایگان شهر تبریز بسیار مهم است.

فدایی رییس اداره نظارت و پایش آلودگی های اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: اهمیتی که به مسایل زیست محیطی داده می شود جای تشکر دارد.

وی ادامه داد: در خصوص پتروشیمی تبریز ضوابط و قوانین زیست محیطی وجود دارد و ما منکر آلودگی هیچ واحد تولیدی نیستیم و بازدید های مکرری از این مجموعه شده است.
رییس اداره نظارت و پایش آلودگی های اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی با اعلام اینکه صنعت سبز بودن نافی آلایندگی یک مجموعه نیست خاطر نشان کرد: آلاینده هایی قابل اندازه گیری است که از یک خروجی خارج شود و آلایندگی عمده در پتروشیمی تبریز دو منشا وجود دارد.

وی در خاتمه گفت: آلایندگی پتروشیمی تبریز بصورت مکتوب اعلام شده است و  اداره کل محیط زیست با حساسیت در حال کنترل این آلایندگی‌ها است.

بابایی معاون اداره کل امور مالیاتی و دارایی استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: بر اساس تبصره ۱ ماده ۳۸، اخذ عوارض براساس اعلام سازمان محیط زیست به سازمان مالیاتی قابل اخذ است و هر کس محیط را خراب کند باید عوارض آن را پرداخت نماید و این قانون در دنیا وجود دارد.

وی ادامه داد: طبق بخشنامه معاون حقوقی وقت رییس جمهور اعلام شده واحدهایی که آلایندگی های خود را رفع کند اخذ این عوارض متوقف خواهد شد.

معاون اداره کل امور مالیاتی و دارایی استان آذربایجان شرقی همچنین گفت: برای پیگیری اخذ یا عدم اخذ این عوارض ۵ نامه به سازمان محیط زیست اعلام شده است تا تعیین تکلیف شود و در صورتیکه سازمان محیط زیست اعلام کند باید این عوارض اخذ شود سازمان امور مالیاتی نسبت به اخذ عوارض آلایندگی و واریز بحساب شهرداری اقدام خواهد کرد.

عبداله تقی پور رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در پایان این جلسه گفت: متاسفانه بعضی از مسایل بصورت شفاف بیان نشد، لذا باید در جلسه ای در طول هفته آینده با حضور کارشناسان محیط زیست و پتروشیمی تبریز تشکیل و بصورت شفاف آلایندگی یا عدم آلایندگی شرکت پتروشیمی تبریز اعلام شود.