آغاز طرح سراسری برخورد با قاچاق کالا در آذربایجان شرقی / کالا‌های فاقد شناسه جمع‌آوری می‌شود
آغاز طرح سراسری برخورد با قاچاق کالا در آذربایجان شرقی / کالا‌های فاقد شناسه جمع‌آوری می‌شود

به گزارش قلم پرس از تبریز، طرح برخور‌د با قاچاق کالا در سطح خرده‌فروشی و جلوگیری از عرضه آن در سطح مغازه‌ها و انبارهای تجاری، وارد فاز جدیدی شده است. چرا که با توجه به راه‌اندازی و تکمیل نسبی سامانه‌های قانونی شناسه کالا و شناسه رهگیری، سامانه جامع انبارها و سامانه جامع تجارت، دیگر بهانه‌ای […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، طرح برخور‌د با قاچاق کالا در سطح خرده‌فروشی و جلوگیری از عرضه آن در سطح مغازه‌ها و انبارهای تجاری، وارد فاز جدیدی شده است. چرا که با توجه به راه‌اندازی و تکمیل نسبی سامانه‌های قانونی شناسه کالا و شناسه رهگیری، سامانه جامع انبارها و سامانه جامع تجارت، دیگر بهانه‌ای برای عدم وجود زیرساخت‌های نرم افزاری مبارزه با قاچاق کالا وجود ندارد.

مبارزه با قاچاق کالا و برخورد با عرضه‌کنندگان لوازم‌خانگی قاچاق بر اساس ماده ۱۳ و بند «ذ» ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت خواهد گرفت؛ همه کالا‌های مشمول ضوابط اختصاصی تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله لوازم خانگی، پوشاک و دخانیات ‌باید در محل عرضه و فروش دارای شناسه کالا و کد رهگیری باشد. با وجود تذکر مکرر و ابلاغ نهاد‌های ذی‌صلاح از سال ۹۸ تاکنون هرگونه تخلف در این زمینه غیرقابل‌توجیه است.

از همین رو، جهانگیر اسکندرزاده، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا استان آذربایجان شرقی در مصاحبه با خبرنگار فارس اظهار کرد: در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز قابل ذکر است با توجه به راه‌اندازی و تکمیل نسبی سامانه‌های قانونی و شناسه کالا و رهگیری، سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، ظرفیت‌های مناسبی جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم شده است. به طور خاص در این موارد از ظرفیت بند “ذ” ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ماده ۱۳ و تبصره ۴ ماده ۱۸ این قانون بهره برداری خواهد شد.

شناسایی کالای قاچاق بر اساس شناسه کالا و کد رهگیری

وی افزود: در ارتباط با بند “ذ” ماده ۲ این قانون، عرضه کالای وارداتی فاقد شناسه کالا و رهگیری در سطح بازار خرده‌فروشی مصداق قاچاق کالا خواهد بود. توضیح اینکه در خصوص کالاهای وارداتی که شناسه کالا یا رهگیری در خصوص آن‌ها پیاده‌سازی و اجرایی شده است، نظیر لوازم خانگی، پوشاک، دخانیات و دیگر گروه‌های کالایی، عرضه آن‌ها در سطح بازار خرده‌فروشی حتماً باید با نصب یا درج شناسه کالا و رهگیری باشد، در غیر این صورت آن کالا، قاچاق محسوب خواهد شد.

اسکندرزاده ادامه داد: به موجب این بند قانونی، منشاء واردات کالا و اسناد مثبته گمرکی به هیچ وجه بررسی نمی‌شود و به صرف نداشتن شناسه کالا و یا کد رهگیری، کالا به منزله قاچاق محسوب خواهد شد و اسناد مثبته گمرکی به هیچ وجه پذیرفته نمی‌شود.

موج برخورد با عرضه کالا‌های قاچاق به تبریز رسید

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق آذربایجان شرقی در ارتباط با تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز گفت: به موجب مصوبات دولت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص ۶ دسته از کالاها ضوابطی جهت خرید، فروش، حمل و نگهدری تعیین و ابلاغ شده است که حتما می‌باید رعایت شود و چنانچه هر یک از این ضوابط رعایت نشود، تخلف محسوب شده و مجازات عرضه کالا‌های قاچاق را در پی خواهد داشت، در این خصوص قابل ذکر است که در این دسته از کالاها غالبا کالاهای تولید داخل نیز مشمول این ضوابط هستند.

وی افزود:دخانیات، دام زنده، دارو و تجهیزات پزشکی، نهاده‌ها و کالاهای اساسی، لوازم خانگی، برقی و الکترونیک و فرآورده‌ها و مشتقات نفتی قابل اشتعال کالاهایی هستند که تاکنون ضوابط خرید، فروش، حمل و نگهداری آن تصویب و ابلاغ شده و عمدتاً مربوط به ثبت سیستمی اطلاعات در سامانه‌های مربوطه می‌شود به ویژه سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها هستند.

وی در پایان تاکید کرد: طبق آنچه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرده، شناسایی سیستمی و برخورد با کالاهای قاچاق بر اساس ماده ۱۳ و بند «ذ» ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت خواهد گرفت.

به گزارش فارس، جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا در استان آذربایجان شرقی برگزار شد که در آن به ضرورت اجرای مواد قانونی مربوط به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ساماندهی انبارهای سازمان اموال تملیکی و تشکیل کمیته‌های تخصصی مبارزه با قاچاق در این استان تأکید شد و در دستورالعمل کمیسیون قرار گرفت. این جلسات تاکنون در چند استان کشور برگزار شده و به گفته مسئولان به زودی به کل کشور تسری خواهد یافت.

انتهای پیام/