آغاز جابجایی تاسیسات شهری در مسیر پل خلعت پوشان
آغاز جابجایی تاسیسات شهری در مسیر پل خلعت پوشان
شهردار تبریز گفت: اتمام پروژه پل خلعت‌پوشان و بازگشایی مسیر به سمت میدان بسیج نیازمند جابجایی تاسیسات باقی مانده در مسیر بود که هم اکنون با خرید لوله های مورد نیاز کار جابجایی تاسیسات آغاز شده است.

به گزارش قلم پرس، یعقوب هوشیار با بیان این مطلب اظهار کرد: عملیات جابجایی تاسیسات باقی مانده طی یک ماه آینده به پایان خواهد رسید.

وی از مجموعه خلعت پوشان به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری تبریز نام برد و افزود: ساماندهی این مجموعه و تعریف کاربری گردشگری جهت جذب گردشگر و ایجاد فضایی برای معرفی هر چه بیشتر این بنای تاریخی می تواند نقطه ثقلی در حوزه فرهنگ و هنر کهن شهر تبریز باشد.

برج خلعت‌پوشان یکی از آثار تاریخی مربوط به دورهٔ صفویان در شهر تبریز است و در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این برج آجری در بیرون از محدوده‌ی شهر در کنار منطقه کرکج، در نزدیکی باسمنج و در کنار جاده‌ی قدیم «تبریز- تهران» واقع شده است.

با توجه به این‌که خلعت در روزگار گذشته نشان دهنده‌ی رسم و رسوم و نشان حاکمیت بود، فرد حکومتی جهت ادای احترام به حاکم و پیشواز از خلعت از شهر خارج می‌شد و در مراسم خلعت پوشی واقع در عمارت برج خلعت پوشان که در بیرون هر شهر مستقر بود، شرکت می‌کرد.

فردی که از سوی حاکم زمان به سمت حکومتی منصوب می‌شد، طی مراسمی بسیار باشکوه خلعت فرستاده شده از سوی حاکم را می‌پوشید و فرمان حکومتی را تحویل می‌گرفت. معمولا با برگزاری این مراسم شأن و شخصیت تشریفات خاص حاکم رعایت می‌شد.

انتهای پیام/