آسفالت همچنان مسئله اول، همچنان اولویت اول/ اختصاص ۸۰۰میلیارد ریال برای آسفالت در بودجه ۹۸
آسفالت همچنان مسئله اول، همچنان اولویت اول/ اختصاص ۸۰۰میلیارد ریال برای آسفالت در بودجه ۹۸
آسفالت همچنان جدی ترین مطالبه تبریزی ها از مدیریت شهری است. حالا بیش تر شهروندان فکر می کنند اگر آسفالت تبریز رو به راه می شود، نیمی از مسیر توسعه شهر پیموده شده است.

قلم پرس/ آن ها درست فکر می کنند؛ خیابان های تبریز در مقایسه با کلانشهرهای دیگر کشور، آسفالت مناسبی ندارد. اما این شکاف بزرگ کار دیروز و امروز نیست؛ بلکه در طول چنددهه به وجود آمده است.

کارشناسان و متخصصان امر حجم بالای صدور مجوز های حفاری برای شرکت های مختلف حفار و به تبع آن اضمحلال تدریجی رویه و جسم راه را یکی از دلایل خرابی آسفالت های تبریز می دانند. آن ها می گویند بیش از ۱۰۰ کیلومتر در سال های اخیر حفاری در تبریز صورت گرفته است.

کم بودن بودجه مصوب پروژه های آسفالت با توجه به وسعت شهر و معابر موجود و سن بالای رویه های اغلب معابر قدیمی شهر که دچار خرابی پیش رونده شده اند، از دیگر دلایل خرابی آسفالت های تبریز به شمار می آید.

اما حالا چندمدت است که شهرداری تبریز «نهضت آسفالت» را آغاز کرده است و باور دارد با این نهضت در یک بازه زمانی معقول می توان به وضعیت مطلوبی در حوزه آسفالت معابر شهر رسید.

این نهضت از کارخانه آسفالت ۱۶۰ تنی شهرداری تبریز آغاز شد. خرید و استقرار کارخانه ۱۶۰ تنی با توجه فرسودگی کارخانجات موجود آسفالت و تبدیل سوخت کارخانه آسفالت از مازوت به گاز به جهت ارتقا کیفی آسفالت و کاهش آلودگی محیط زیست با لوله کشی به طول ۱۳ کیلومتر (درسال ۱۳۹۶ بالغ بر دو میلیون لیتر مازوت در کارخانه شهرداری مصرف شده است) اولین گام برای تحقق نهضت آسفالت بود.

یکی از موضوعاتی که در سال های اخیر نارضایتی شهروندان در حوزه آسفالت را به همراه داشته، عدم رعایت استانداردهای لازم و کیفیت مطلوب در این حوزه بود. که با تقویت کمیته آسفالت شهرداری تبریز به جهت برنامه ریزی برای ارتقا سطح دانش فنی تولید و اجرا و تهیه دستورالعمل های اجرا و تعیین جرایم کیفی و ارتباط با کلانشهر ها و مشاورین در همین راستا صورت گرفت.

علاوه بر این ها شهرداری تبریز با چاپ کتاب اصول پخش آسفالت، استقرار آزمایشگاه کنترل کیفی با همکاری آزمایشگاه استان در محل کارخانه آسفالت، استفاده از تجارب آزمایشگاه مکانیک خاک استان با استفاده از نیروهای مشاور ایشان و برگزاری سمینارهای متعدد با حضور تولید کنندگان قیر گام هایی جدی برای بهبود کیفیت آسفالت های تولیدی برداشت.

شهرداری تبریز برای ارتقا کیفیت آسفالت تحویل آسفالت به اکیپ های امانی را تا سقف ۵ تن محدود کرده است. تجهیز و برنامه ریزی جهت تولید آسفالت SMA جهت استفاده در مسیر BRT و استفاده از شیوه بازیافت سرد تراشه های آسفالت بعنوان لایه بستر آسفالت رویه برای اولین بار بین کلانشهرهای کشور در همین راستا انجام شده است.

نهضت آسفالت بدون توجه جدی به بودجه و مسائل مالی امکان پذیر نیست. در بودجه سال ۹۸ شهرداری تبریز ۸۰۰ میلیارد ریال به موضوع آسفالت اختصاص یافته است که ۵۰ درصد از این بودجه به لکه گیری اساسی و ۵۰ درصد آن به لکه گیری و درزگیری اختصاص می یابد. این درحالی است که در بودجه سال ۹۷ سهم لکه گیری ۳۸ درصد از کل بودجه آسفالت بود که این نشان می دهد شهرداری تبریز لکه گیری آسفالت معابر و آسفالت اساسی را در یک اولویت می بیند.

ابلاغ استفاده از کفپوش های بتنی بجای آسفالت در گذر های زیر ۱۶ متری با لحاظ صرفه و صلاح شهرداری و موارد فنی علی الخصوص در نواحی مرکزی شهر، خرید دستگاه پیشرفته اتوماتیک تولید قطعات پیش ساخته بتنی، ابلاغ به مناطق جهت خرید فلاسک آسفالت از دیگر اقدامات مهم شهرداری تبریز در حوزه آسفالت معابر به حساب می آید.

البته روند توسعه کمی و کیفی آسفالت متوقف نشده است. در حال حاضراستقرار وتجهیزسیستم شست و شوی مصالح سنگی در سایت کارخانه آسفالت، تجهیز کارخانه ۱۶۰ تنی به سیستم هموژنایزر، تجهیز کارخانه به سیستم توزین الیاف جهت تولید آسفالت های خاص، مطالعه معادن با مصالح آهکی جهت جایگزینی با مصالح سیلیسی، آموزش ناظرین و مسئولین آسفالت مناطق از در دستور کار قرار داشته و عملیاتی می شود.

در سال ۹۷، بیش از ۱۴۰ هزار تن آسفالت در سطح تبریز برای لکه گیری یا آسفالت اساسی توزیع شد اما نهضت آسفالت در سال ۹۸ شتاب بیش تری گرفته است.

در جدول زیر میزان آسفالت تولیدی سازمان عمران شهرداری تبریز قابل مشاهده است؛

بابک شریفی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری تبریز در این باره در گفتگو با شهریار بیش تر توضیح می دهد: بیش از ۳۵ هزار تن آسفالت در کارخانه سازمان عمران شهرداری تبریز از اول سال جاری تا ۲۶ خرداد ماه تولید و در سطح مناطق دهگانه شهر تبریز توزیع شده است.

او می گوید: دو هزارو ۲۱ تن آسفالت در منطقه ۱، یک هزارو ۷۹۱ تن در منطقه ۲، سه هزارو ۵۹۴ تن در منطقه ۳ و هفت هزارو ۸۳۳ تن آسفالت در منطقه ۴ تولید و توزیع شده است.

به گفته بابک شریفی، دو هزارو ۴۵۰ تن آسفالت در منطقه ۵، سه هزارو ۶۳۷ تن در منطقه ۶، پنج هزارو ۴۹۰ تن در منطقه ۷، چهار هزارو  ۲۷۸ تن در منطقه ۸ و ۶۵۳ تن در منطقه ۹ و دو هزارو ۳۶۴تن در منطقه ۱۰ توسط این سازمان تولید و توزیع شده است.

مدیرعامل سازمان عمران شرح می دهد: ۱۰ تن آسفالت تولید سازمان عمران نیز در اختیار سازمان آرامستان های شهرداری، ۳۸ تن در مسیر بی آر تی، ۷۴۸ تن در سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری و ۳ تن در تفرجگاه عون بن علی پخش و توزیع شده است.

او معتقد است علی رغم تنگناهای مالی و وضعیت اقتصادی، سازمان عمران شبانه روزی تلاش می کند که پیرو دستور شهردار تبریز، مشکلات آسفالت سطح شهر را در حوزه وظایف خود بهبود بخشد.

هرروز در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی تصاویری از عملیات آسفالت ریزی شبانه منتشر و دست به دست می شود. شهروندان صبح همان شب ها انتظار دارند که شاهد تحولاتی چشمگیر در آسفالت شهر باشند.

که البته این انتظار شاید به همین سرعت قابل تحقق نباشد. نباید فراموش کرد که به وجود آمدن چنین وضعیتی در حوزه آسفالت چنددهه زمان برده است؛ طبیعتا بهبود این وضعیت به زمانی فراتر از چند ماه نیاز دارد.