آتش‌بس در قره‌باغ پس از ۴ روز درگیری‌ مرگبار
آتش‌بس در قره‌باغ پس از ۴ روز درگیری‌ مرگبار

نیروهای ارمنستانی و آذربایجانی گفته‌اند پس از چهار روز درگیری‌های مرگبار شاهد آتش‌بس گسترده‌ای در منطقۀ مورد مناقشه ناگورنی قره‌باغ هستند. به گزارش قلم پرس به نقل از پرس تی وی، قره‌باغ در روزهای اخیر شاهد درگیری‌های مرگباری بود که از سال ۱۹۹۴ میلادی بی‌سابقه بوده است. وزارت دفاع منطقه جدایی طلب قره باغ که تحت […]

نیروهای ارمنستانی و آذربایجانی گفته‌اند پس از چهار روز درگیری‌های مرگبار شاهد آتش‌بس گسترده‌ای در منطقۀ مورد مناقشه ناگورنی قره‌باغ هستند.

به گزارش قلم پرس به نقل از پرس تی وی، قره‌باغ در روزهای اخیر شاهد درگیری‌های مرگباری بود که از سال ۱۹۹۴ میلادی بی‌سابقه بوده است.

وزارت دفاع منطقه جدایی طلب قره باغ که تحت حمایت ارمنستان قرار دارد در بیانیه‌ای گفت: «در جبهه قره‌باغ، آتش‌بس به طور گسترده‌ در طول شب مشاهده شده است.»

وزارت دفاع آذربایجان نیز گفت نیروهایش «به توافق آتش‌بس کاملا متعهد بوده‌اند». سران نظامی ارمنستان و آذربایجان روز سه شنبه در مسکو بر سر آتش‌بس توافق کردند.

آرتسرون هوانیسیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان گفت تیراندازی‌های پراکنده از جمله شلیک‌هایی «از تانک‌ها، اما نه به شدت روزهای گذشته» در روز چهارشنبه ادامه یافته است.

یکی از گزارشگران خبرگزاری فرانسه در قره باغ تائید کرده است که «شب گذشته آرام بود و هیچ تیراندازی انجام نشد».

یکی از افسران ارتش قره باغ به این خبرنگار گفت که «شلیک‌های گاه و بی‌گاه در این منطقه سالهاست که تبدیل به مساله‌ای عادی شده است… و این بدین معنا نیست که آتش بس شکست خورده است».

این آتش‌بس شکننده در حالی برقرار می‌شود که اختلافات بر سر این منطقه از روز جمعه بالا گرفته است و گفته می شود در جریان این درگیری ها ده‎ها نفر کشته شده اند. منطقه قره‌باغ در جریان جنگ در ابتدای دهه ۹۰ میلادی توسط جدایی طلبان ارمنستانی از آذربایجان جدا شد.

در واقع منطقه قره ‌باغ در داخل خاک جمهوری آذربایجان قرار دارد، اما ارامنه بر آن کنترل دارند. پس از پایان جنگ جدایی ‌طلبانه ارامنه با آذربایجان در سال ۱۹۹۴، این منطقه خودمختار تحت حمایت نظامی و مالی کشور ارمنستان اداره می‌شود.

تشدید اختلافات در این منطقه نگرانی‌های بین المللی را در پی داشته است.

در همین حال ارتش آذربایجان ادعا کرده است که کنترل برخی از مناطق استراتژیک در قره‌باغ را به دست گرفته است.

وزارت دفاع باکو در بیانیه‌ای گفت: «نیروهای آذربایجانی در حال تقویت مناطق آزاد شده هستند.»

این در حالی است که ایروان اصرار دارد طرف آذری را از همه مواضعی که ممکن است در منطقه مورد مناقشه تحت کنترل خود درآورده باشد دور کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان روز سه شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «حتی اگر برخی مواضع مشخص در این منطقه تحت حمایت ارمنستان توسط آذری‌ها گرفته شده باشد، در حال حاضر تمام آنها تحت کنترل قره‌باغ هستند.»