پایش روستاهای دیدنی آذربایجان شرقی از تصاویر ماهواره ای
پایش روستاهای دیدنی آذربایجان شرقی از تصاویر ماهواره ای
روستاهای هدف گردشگری آذربایجان شرقی جلوه هایی از اعجاز طبیعت و تاریخ هستند

به گزارش قلم پرس، سازمان  سازمان فضایی ایران انتشار تصاویر ماهواره ای به پایش برخی وستاهای دینی آذربایجان شرقی پرداخته ست.

  1. روستای صخره ای کندوان
روستای کندوان با قدمت شش هزار ساله در شهرستان اسکو و در بخش شمال غربی کوه سهند واقع شده است. مردمان این روستا، خانه های خود را که “کران” نامیده می شود؛ درون صخره های سنگی ساخته اند. صخره هایی که نتیجه آتشفشان سهند در حدود ۱۲ میلیون سال قبل می باشند. علاوه بر کندوان، دو روستای صخره ای دیگر در دنیا وجود دارد یکی در کاپادوکیه ترکیه و دیگری در داکوتای آمریکا. ولی کندوان تنها روستای صخره ای جهان است که زندگی در آن جریان دارد.
روستای صخره ای کندوان، تصویر ماهواره ای سنتینل ۲ به تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸٫ در این ترکیب باندی، پوشش گیاهی به رنگ قرمز دیده می شود.
نمای سه بعدی از روستای کندوان در دامنه های شمال غربی کوه سهند، تصاویر گوگل ارث تاریخ تصویر ۳ خرداد ۱۳۹۸
  1. روستای باستانی حیله ور
روستای تاریخی حیله ور در شمال شهر اسکو و در ۴۴ کیلومتری جنوب تبریز و در دو کیلومتری روستای کندوان قرار دارد. این روستا نیز همانند کندوان در کوهپایه های شمال غربی مجموعه آتشفشانی سهند واقع شده است. شیوه معماری آن منحصر به فرد بوده، به طوریکه در دل زمین، زاغه هایی زیبا حفاری شده و به همین دلیل، از استتار کافی برخورده بوده و از فاصله نه چندان دور قابل رویت نیست. برخی دلیل نامگذاری آن را همین می دانند که با حیله، بیگانگان و دشمنان را از حریم زندگی خود دور می کردند. تمامی این خانه ها در زمان حمله مغول در قرن هفتم هجری خالی از سکنه شده و به نظر کارشناسان تاریخ، ساکنان حیله ور به روستای کندوان نقل مکان نموده اند.
زاغه های باستانی روستای حیله ور در دو کیلومتری از روستای کندوان، تصویر گوگل ارث، تاریخ ۳ خرداد ۱۳۹۸
نمایی سه بعدی از موقعیت روستاهای کندوان و حیله ور در دامنه های شمالغربی سهند که به فاصله دو کیلومتری از هم قرار دارند. بر روی تصویر گوگل ارث به تاریخ ۳ خرداد ۱۳۹۸ نشان داده می شود.
  1. روستای لیقوان؛ روستایی زیبا با پنیری خوشمزه!
روستای لیقوان در جنوب شرق تبریز و در فاصله ۲۴ کیلومتری جنوب باسمنج در دامنه های شمالی سهند به شکل پلکانی و در دره ای سرسبز که به دره بهشت نیز معروف شده؛ قرار گرفته است. این روستا از زیباترین، پرجمعیت ترین و بزرگترین روستاهای کشور می باشد که به لحاظ موقعیتش در کنار رودخانه مهران رود و کوه های سر به فلک کشیده سهند، از پوشش گیاهی منحصر به فرد و چراگاه های بی نظیری برخوردار است و به جهت پنیر و محصولات لبنی خاص خودش در همه جای کشورمان، شناخته شده است.
روستای لیقوان در دامنه های شمالی سهند بر روی تصویر سنتینل ۲ به تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸، در این ترکیب باندی (۸۴۳) پوشش گیاهی به رنگ قرمز دیده می شود.
نمایی سه بعدی از روستای لیقوان و دره سرسبز بهشت که از باسمنج تا لیقوان ادامه دارد. تصویر از گوگل ارث به تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۹۶٫ به دلیل وجود مراکز متعدد تولید پنیر لیقوان در این روستا، شکل این روستا شبیه به شهرک های تولیدی/صنعتی دیده می شود.

 

  1. روستای پلکانی زنوزق (ماسوله آذربایجان)
زنوزق از روستاهای تاریخی شهرستان مرند با ساختار کاملا پلکانی (که می توان ماسوله‌ آذربایجان نامید ) و غرق در رنگ همانند ابیانه، محصور بین کوه های پالنگان می باشد. خانه های تاریخی به جا مانده از دوره صفوی در آن، و حتی آثار دوران قدیمی تر تاریخی بیانگر قدمت آن است. اما آنچه روی تصویر ماهواره ای از زیبایی چشم نواز آن دیده می شود قرار گیری این روستا در منطقه کوهستانی سرسبزی در نزدیکی شهر فرهنگی و سرسبز زنوز می باشد. زنوزق روستایی است که مجموعه عوامل فرهنگی، طبیعی و تاریخی آن می تواند آن را به یکی از برترین مکانهای گردشگری آذربایجان شرقی و حتی ایران تبدیل کند؛ موضوعی که متاسفانه تاکنون به ‌آن توجه لازم نشده است.
روستای زنوزق در شرق شهر زنوز و شمال مرند محصور میان کوه های پالنگان بر روی تصویر سنتیتل ۲، تاریخ ۵ تیر ماه ۱۳۹۸٫ با توجه به ترکیب باندی ۸۴۳ سنتینل، باغات و پوشش گیاهی پیرامون زنوزق و زنوز به رنگ قرمز دیده می شود.
نمایی سه بعدی از روستای پلکانی و زیبای زنوزق در دامنه کوههای پالنگان در شمال مرند. در تصویر فوق، نگاه به سمت شرق است.