شکل‌گیری نظامی هدفمند با استفاده از سرمایه اجتماعی
شکل‌گیری نظامی هدفمند با استفاده از سرمایه اجتماعی

رئیس سازمان زنان حزب اعتدال و توسعه گفت: سرمایه اجتماعی، نظامی هدفمند را شکل می‌دهد و به سوی دستیابی به هدف‌های ارزشمند هدایت می‌کند. فریده حقیقی در گفت و گو با خبرنگار قلم پرس، افزود: سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوین است و نقش آن به ویژه در رویکرد با اقشار آسیب‌پذیر به وضوح دیده می‌شود. […]

رئیس سازمان زنان حزب اعتدال و توسعه گفت: سرمایه اجتماعی، نظامی هدفمند را شکل می‌دهد و به سوی دستیابی به هدف‌های ارزشمند هدایت می‌کند.
فریده حقیقی در گفت و گو با خبرنگار قلم پرس، افزود: سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوین است و نقش آن به ویژه در رویکرد با اقشار آسیب‌پذیر به وضوح دیده می‌شود.
وی با بیان این که سرمایه‌های اجتماعی امروزه در بررسی‌های اقتصادی و اجتماعی جوامع مدرن مطرح است، گفت: سرمایه‌های اجتماعی اشاره به ارتباطات و شبکه اجتماعی دارد و می‌تواند حس همکاری و اطمینان را در جامعه به وجود آورد.
رئیس سازمان زنان حزب اعتدال و توسعه مفهوم سرمایه اجتماعی را مفاهیمی هم چون اعتمادسازی، همکاری و همیاری میان اعضای یک گروه و یا جامعه دانست و افزود: سرمایه اجتماعی بستر مناسبی برای بهره‌وری سرمایه انسانی، فیزیکی و مالی است که برای رسیدن به موفقیت محسوب می‌شود.
به گفته حقیقی مدیرانی که بتوانند سرمایه‌های اجتماعی ایجاد کنند راه موفقیت سازمان خود را هموار می‌کنند.
وی گفت: در دوره‌های قبل سرمایه‌های شناخته شده شامل سرمایه‌های فیزیکی مانند تاسیسات و سرمایه‌های مالی مانند اوراق بهادار و پول و همچنین سرمایه انسانی بوده است در حالی که سرمایه اجتماعی مهارت و توانایی‌های شخصی افراد است.
رئیس سازمان زنان حزب اعتدال و توسعه با اشاره به این که هر چقدر یک جامعه از سرمایه‌های اجتماعی بیشتری برخوردار باشد بازدهی سرمایه‌های سه‌گانه بیشتر خواهد شد، گفت: برنامه‌ریزان و دولتمردان جهت افزایش تولید ملی با شتاب بیشتر، باید به سرمایه‌های اجتماعی و انسانی توجه بیشتری داشته باشند.
حقیقی گفت: از اهداف امور اجتماعی، تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در صحنه‌های اجتماعی و استیفای حقوق شرعی و قانونی بانوان در تمام عرصه‌ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان است.
وی افزود: ارتقای امنیت اجتماعی شامل مبارزه با مواد مخدر و روانگردان و اهتمام به اجرای سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر و همچنین سامان‌بخشی مناطق حاشیه‌نشین و پیشگیری از ناهنجاری‌های عمومی ناشی از این موضوع است.
رئیس سازمان زنان حزب اعتدال و توسعه استفاده از ابزارهای فرهنگی، آموزشی، رسانه‌ها را برای پیشگیری و مقابله با ناهنجاری‌های فرهنگی، اجتماعی و گسترش عدالت اجتماعی موثر دانست.
حقیقی با بیان به این که توسعه باید مبتنی بر ۳ رکن مقتضیات مبانی اجتماعی، و ارزش‌های تاثیرپذیرفته و طراحی الگوی توسعه متناسب باشد، گفت: توسعه نظام‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و حمایت از اقشار محروم و زنان سرپرست خانوار و توسعه بخش تعاون با هدف توانمندسازی اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه از مسائل مربوط به امور اجتماعی است.
وی عمده دلیل مولد زنان سرپرست خانوار را فوت همسر، طلاق و تجرد برشمرد و افزود: در حال حاضر ۷۱٫۴ درصد از زنان سرپرست خانوار بر اثر فوت همسر یعنی از تعداد دو میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار یک میلیون و ۸۰۰ هزار زن است که در این میان ۱۳٫۷ درصد به دلیل زندانی بودن و یا ترک و حضور موقت در خانه و نبود مدیریت مالی است و ۱۰ درصد مربوط به طلاق و ۵ درصد در زمینه تجرد است.
به گفته وی ۸۰ درصد طلاق‌ها در ۵ سال نخست زندگی به دلیل نداشتن مهارت‌های زندگی و شغل است.
رئیس سازمان زنان حزب اعتدال و توسعه با اشاره به مفهوم زنان سرپرست خانوار، گفت: یکی از اعضای خانوار که در خانواده با این مسئولیت شناخته می‌شود و عهده‌دار تامین و تلاش مادی و معنوی خود و اعضای خانواده است به طوری که اداره امور اقتصادی، اجتماعی، تربیتی و تصمیم‌گیری‌های عمده زندگی بر دوش زنان سرپرست خانوار است.
حقیقی ادامه داد: اشتغال خانوادگی مهمترین فعالیت برای خانواده و زنان سرپرست خانوار است که در این میان توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مهمترین اولویت در همه زمینه ها و موضوع‌های شامل سلامت و تندرستی بهداشت اشتغال است.
وی افزود: یکی از ابزارهایی که موجب رسیدن به هدف می‌شود افزایش و تولید سرمایه اجتماعی است یعنی توانمندسازی زنان در حوزه اشتغال و کارآفرینی و همچنین ارتقای دانش حرفه‌ای و آموزش بازاریابی و فروش محصول مانند صنایع دستی و مشاغل خانگی است.
رئیس سازمان زنان حزب اعتدال و توسعه گفت: دستگاه‌های بسیاری در زمینه اشتغال فعالیت می‌کنند و همه به نوعی تلاش می‌کنند که سهمی در کاهش بیکاری و توانمندسازی افراد داشته باشند.
حقیقی افزود: در سال‌های اخیر تلاش بسیاری از سوی معاونت امور زنان ریاست جمهوری انجام شده که در این زمینه تقریبا می‌توان گفت طرح موضوع و حساسیت انجام شده و انگیزه زنان سرپرست خانوار به ویژه زنان کارآفرین افزایش یافته ولی هنوز فاصله زیادی با هدف وجود دارد.

وی ادامه داد: بنا به موضوعیت زنان سرپرست خانوار باید کارآفرینان این حوزه به غیر از ویژگی‌ها و شایستگی‌های ماخذه از واژه، باید از ویژگی مسئولیت‌پذیری اجتماعی بالایی برخوردار باشند یعنی انگیزه پشتیبانی دغدغه اجتماعی برای کسب درآمد و رفاه برای خود و گروه هدف داشته باشند.
رئیس سازمان زنان حزب اعتدال و توسعه گفت: با توجه به این که زنان کارآفرین در شرایط مساوی نیستند و مشکلات و موانع بسیاری را برای رسیدن به هدف پیش رو دارند بنابراین این موانع در حوزه کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار به مراتب سخت‌تر خواهد بود.
حقیقی گفت: نداشتن آموزش‌های کافی کارآفرینی در راه‌اندازی کسب و کار، مقررات مزاحم، نبود تعامل بین برخی از دستگاه‌های مسئول، مصوبات معطوف به گذشته، نبود بازنگری و وفق با شرایط جدید، رفتارهای سلیقه‌ای افراد پاسخگو، دسترسی نداشتن به منابع اقتصادی از جمله موانع پیش‌روی زنان سرپرست خانوار است.
وی افزود: بر خلاف تلاش‌های بانوان کارآفرین و فعالان حوزه اقتصادی و بکارگیری برخی از زنان جهت کسب درآمد در حوزه صنایع دستی و مشاغل خانگی مفهوم توانمندسازی و ایجاد درآمد پایدار برای زنان سرپرست خانوار تحقق نیافته است چراکه نگاه ایجاد موقت در قالب نمایشگاه و بازارچه است و زنان، نیروی کار موقت دیده می‌شوند.
رئیس سازمان زنان حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: وقتی می‌توان موفق عمل کرد که طرح جامع و کاملی از ظرفیت و پتانسیل مزیت، انگیزه و منابع مالی تسهیلاتی سهل‌الوصول، عارضه‌یابی و اصلاح مقررات مزاحم و کارآفرینان به پشتوانه انگیزه قوی اجتماعی و توانمندساز و تشکیل نهادهای اقتصادی در قالب تعاونی، شرکت، هلدینگ و انجام تخصصی مباحث بازار، بازاریابی فروش گام اساسی در جهت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار برداشته شود که در نهایت این سرمایه اجتماعی موجب داشتن خانواده مقاوم و مسئول خواهد شد.
حقیقی با اشاره به تلاش‌های انجام شده به منظور بهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار، افزود: تلاش‌های انجام شده بر خلاف تمام مسائل پیش‌روی کارآفرینان در حوزه اشتغال، مسکن درد بوده و برای درمان باید گروه هدف، توانمندسازان فروش و خدمات را در نظر گرفت تا یک زن سرپرست خانوار برای تامین معیشت بتواند بدون واسطه نیازهای اساسی خود را تامین کند.