گزارش ترک فعل‌ دستگاه ها در خدمت رسانی به ایثارگران
گزارش ترک فعل‌ دستگاه ها در خدمت رسانی به ایثارگران

[ad_1] معاون قضایی دادگستری کل آذربایجان شرقی به گزارش ترک فعل دستگاه های اداری استان در حوزۀ خدمت رسانی به ایثارگران معظم را خواستار شد. به گزارش قلم پرس،از تبریز، «عزیز امن اللهی» صبح امروز در همایش «حقوق شهروندی و ایثار» با تجلیل از ۵۶ وکیل و کارشناس حقوقیِ همکارِ بنیاد آذربایجان شرقی  اظهار کرد: […]

[ad_1]


معاون قضایی دادگستری کل آذربایجان شرقی به گزارش ترک فعل دستگاه های اداری استان در حوزۀ خدمت رسانی به ایثارگران معظم را خواستار شد.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، «عزیز امن اللهی» صبح امروز در همایش «حقوق شهروندی و ایثار» با تجلیل از ۵۶ وکیل و کارشناس حقوقیِ همکارِ بنیاد آذربایجان شرقی  اظهار کرد: ابلاغ تکالیف دستگاه ها در حوزۀ خدمت رسانی به ایثارگران و همچنین گزارش گیری از عملکرد مجموعه های اداری در این زمینه وفق تبصره(۱) ماده(۷۴) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، بر عهدۀ بنیاد شهید و امور ایثارگران گذاشته شده است.

 وی یادآوری کرد: طبق این تبصره همۀ دستگاه های اداری مکلفند هر ساله گزارش عملکرد مربوط به نحوه و میزان ارائه خدمات و تسهیلات به ایثارگرانِ مشمول قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه کنند.
 
معاون قضایی دادگستری کل آذربایجان شرقی افزود: پیشنهاد مشخص ما این است که مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان با استناد به این مادۀ قانونی و تبصرۀ آن، تکالیف احصاء شدۀ هر یک از دستگاه های اداری در حوزه خدمات رسانی به ایثارگران را به مدیران ارشد تمام دستگاه ها ابلاغ کند و سپس بخواهد که هر یک از دستگاه ها گزارش عملکرد پایان سال خود را تنظیم و ارسال کنند تا ترک فعل های احتمالی قابل پیگرد باشد.
 
امن اللهی، با بیان اینکه امتیازهای قانونیِ در نظر گرفته شده برای ایثارگران در مقابل ایثار آنان یک ذرّه هم به حساب نمی آید، افزود: انصاف نیست که همین یک ذرّه تسهیلات قانونی هم به مرحلۀ اجرا نرسد چراکه تک تک مردم و مسئولان در قبال ایثار ایثارگران مسئولیت دارند.
 
معاون قضایی دادگستری کل آذربایجان شرقی ادامه داد: بعضاً گلایه هایی دربارۀ اطالۀ دادرسی دربارۀ پرونده های ایثارگران به گوش می رسد که متاسفانه به این دلیل که از سویی در رسیدگی های خارج از نوبت، تخصیص اکثر شده و قانونگذار موارد متعدّدی را به عنوان رسیدگی خارج از نوبت پیش بینی کرده و از سوی دیگر ورودی پرونده ها رشد داشته و دارد، رسیدگی به پرونده های ایثارگران عزیز با تاخیر روبرو می شود ولی ما در سیستم قضایی استان به دنبال محقق کردن مطالبۀ حذف اطالۀ دادرسی دربارۀ پرونده های ایثارگران عزیز هستیم.
 
امن اللهی، با اشاره به فعالیت شعبه شورای حل اختلاف ایثارگران در بنیاد شهید و امور ایثارگران تبریز ادامه داد: ما به عنوان تشکیلات قضایی استان آمادگی خود را اعلام می کنیم تا شعبات شورای حل اختلاف ایثارگران در شهرستان های دیگر استان هم ایجاد شود.
 
وی توضیح داد: این شعبه ها بستری است تا از رهگذر ایجاد و فعالیت آنها ضمن صیانت از حقوق طرفینِ پرونده، عزت و حرمت ایثارگران عزیز هم حفظ شود ضمن اینکه ایجاد و فعالیت این شعبه ها قطعاً توفیقاتی را در حل اختلافات و صلح و سازش به دست خواهد داد که اقدامی در راستای کاهش ورود پرونده به دادگستری محسوب می شود.
 
رئیس دبیرخانه هیات نظارت و بازرسی حفظ حقوق شهروندی قوۀ قضائیه در آذربایجان شرقی همچنین گفت: هنگامی که وفق قانون، امتیازی یا تسهیلاتی برای یک قشر مانند ایثارگران عزیز پیش بینی می شود، آن امتیاز و تسهیلات جزو حقوق شهروندیِ قشرِ مزبور به حساب می آید و کوتاهی در اجرای قانون به مثابه کوتاهی در ایفای حقوق شهروندی تعبیر می شود.

 
 
ضرورت حمایت حقوقی و قضایی از ایثارگران

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی در این همایش بر ضرورت حمایت حقوقی و قضایی از ایثارگران معظم تاکید کرد.

«جابر ابوالفتح زاده» گفت: همه تلاش ها باید بر این مساله متمرکز شود که پرونده ای برای ایثارگران تشکیل نشود و این عزیزان اساساً نیازی به مراجعه به دستگاه قضایی نداشته باشند اما وقتی پرونده ای تشکیل شد، انتظار می رود ارزش، احترام و منزلت ایثارگران مراعات شود.
 
وی ادامه داد: ارائه مشاوره های حقوقی، گام مهمی برای جلوگیری از مواجهۀ این قشر با مشکلات حقوقی و قضایی است و برگزاری این همایش در همین چارچوب قابل ارزیابی است.
 
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی ادامه داد: در راستای این رویکرد، می توان جلسات آگاه سازی و افزایش معلوماتِ حقوقی ایثارگران را به صورت مجزا در هر یک از ادارات شهرستانیِ بنیاد شهید و امور ایثارگران و یا به صورت منطقه ای برگزار کرد.
 
وی تاکید کرد: ما به عنوان خادمان خانواده های شهدا و ایثارگران معزّز در بنیاد شهید و امور ایثارگران از تمام ظرفیت های پیش بینی شده در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران برای حل مشکلات قضایی و حقوقی جامعۀ ایثارگری استفاده خواهیم کرد.
 
ابوالفتح زاده با بیان اینکه باید شاکر و سپاسگزار کسانی باشیم که با ایثار و ازجان گذشتگی خود از دین، کیان کشور و ناموس ما دفاع کردند، رسالت اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران در کنار تلاش برای ارتقای سطح رفاهی و معیشتی ایثارگران عزیز را احیاء و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بیان کرد و افزود: ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران بدنبال آن هستیم که ارزش شهدا و ایثارگران در همه حال باقی بماند و خدای نکرده دنیاگرایی و گرویدن به زخارف دنیوی، این فرهنگ را کمرنگ نکند.
 
ابوالفتح زاده با اشاره به اینکه در آستانه ۲۲اسفند، سالروز تاسیس بنیاد شهید و روز ملی بزرگداشت شهدا قرار گرفته ایم، افزود: یاد و خاطره حضرت امام خمینی(ره) را گرامی می داریم و عهد و پیمان می بندیم راه امام راحل و راه شهدای والامقام و ایثارگران عزیز را ادامه خواهیم داد.

ایجاد مؤسّسۀ حقوقی بنیاد شهید در سال آینده

نمایندۀ معاونت حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور هم در این همایش از ایجاد مؤسّسۀ حقوقیِ این نهاد در سال آینده خبر داد.

«مصطفی عبدالملکی» گفت: ایجاد این مؤسّسه یکی از اقدمات شاخص معاونت حقوقی بنیاد است که به محض موافقتِ نهایی ریاست عالی بنیاد، فعالیت و خدمت رسانی خود را آغاز خواهد کرد.
 
وی افزود: این مؤسّسه با هدف ارائۀ خدمات تخصصیِ سهل و سریع به جامعۀ هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران ایجاد می شود و در آن ضمن بهره مندی از حضور وکلای ایثارگر، از کارشناسان حقوقی مجرّب دیگر استفاده خواهد شد.

عبدالملکی همچنین از اصلاح دستورالعمل معاضدت قضایی در سال آینده خبر داد و افزود: آخرین اصلاح این دستورالعمل مربوط به سال ۱۳۹۲ است و بر همین اساس معاونت حقوقی و پارلمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران درصدد برآمده تا با هدف ارتقای سطح خدمات، دستورالعمل مزبور را مجدداً مورد بازنگری قرار دهد.
 
وی به ایجاد کانون های داوریِ حقوقیِ ایثارگران در سطح استان ها اشاره و اظهار کرد: این کانون ها در برخی از استان ها ایجاد شده و در استان های باقیمانده هم به تدریج ایجاد خواهد شد تا پرونده های ایثارگران عزیز قبل از ارجاع به دادگستری، از طریق میانجیگری این کانون ها حل و فصل شود.
 
کارشناس معاونت حقوقی و پارلمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور اضافه کرد: در تفاهم با قوۀ قضائیه به دنبال اِعطای مجوز داوری به ایثارگران متخصص هستیم تا در قالب دفاتر حقوقیِ تحتِ نظرِ بنیاد شهید و امور ایثارگران، خدمات حقوقیِ مورد نیازِ ایثارگرانِ عزیز ارائه شود.
 
عبدالملکی، با قدردانی از بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی بابت طراحی و برگزاری همایش «حقوق شهروندی و ایثار»، اظهار امیدواری کرد که سال آینده، دورۀ بعدی این همایش نیز برگزار شود تا گام دیگری برای حلّ مشکلات حقوقی و قضایی ایثارگران استان برداشته شود.

فردین برمکی، وحید نصیری، علی  فروتن، یوسف رشیدی، رقیه گوزل زاده، محمد قفلگری، اصغر غفاری، اصغر عبدی، حامد هاشمی، محمدحسین درگاهی، فرید باقرپور، محمد خدائی، مرتضی اشتری گرگری، حسن باقری، پویا نصیری، اکبر قلیزاده، احد اسدی، میکائیل شاهمرادی، مسعود محرمی، علی اصغر حسین پور، ایرج نوعی، مهرداد انگوتی، یوسف فرزامی، امیرعباس قلیزاده، میلاد شیردوست، حسن حبیبی، شجاهر، حسن کیان فر و سلمانی  ۲۹ نفر از کارشناسان دفتر حمایت های حقوقی و قضایی سپاه عاشورا بودند که به پاس همکاری تنگاتنگ با بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی جهت رفع مشکلات حقوقی و قضایی ایثارگران استان مورد تجلیل قرار گرفتند.
 
در این همایش همچنین با اهدای لوح از خدمات ۲۲نفر از وکلای طرف قرارداد با بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی تجلیل شد. عزیز پیرزاده، محمدرضا احسن زاده، علی صدر، مهسا خندان بارانی، اسماعیل جهانگیرزاده، مهدی اسدی، زهرا مردانی، رقیه عباسی، حسن ذاکری، امین اکبری، نادر خانی، فرشاد محامد، فهیمه جهانگیری، مینا سیف الهی، لیلی بابازاده، میناسادات مرکفشی، عبدالله محمدزاده، سیدحسن اولیانسب، ثنا بیلان، فاطمه بابایی و زهرا امیرحقیان اسامی این وکلا بود.

خدیجه امامی، سعید فتحی، حمید بهرمن، سیدمرتضی طاهری و پریناز همت جو نیز ۵ همکارِ حقوقیِ شاغل به خدمت در بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی بودند که در این همایش مورد تجلیل قرار گرفتند.

پایان پیام/


[ad_2]